Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  15.08.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Pompa wody w układzie rozrządu

W samochodach, w których pompa wody znajduje się w napędzie rozrządu, podczas naprawy powinna zostać ona wymieniona wraz z kompletem paska i rolek. Po wymianie zestawu rozrządu siła wywierana na elementy układu wzrasta ponownie do oryginalnego stanu. To powoduje wzrastające zużycie pozostawionej starej pompy wody.

Elementami, które podlegają największemu zużyciu w pompie wody, są uszczelniacze i łożysko. Z tego powodu w większości przypadków zmiana pompy wody według wymogów fabrycznych musi odbyć się wraz z wymianą paska rozrządu. Szeroka oferta zestawów INA KIT z pompą wody pozwala na kompletną wymianę zestawu rozrządu oraz daje pewność montażu komponentów wysokiej jakości.

Konstrukcja i zasada działania pompy wody

Pompa wody zapewnia obieg płynu chłodzącego w układzie chłodzenia, a tym samym absorbuje ciepło z silnika i zasila obieg nagrzewnicy ciepłą cieczą. W zależności od rozwiązania, pompa jest zamontowana z lub bez koła pasowego, które może być profilowane lub płaskie, w zależności od tego, przez którą stronę paska jest napędzane. Kluczowym elementem pompy wody jest wirnik, zaprojektowany i skonstruowany w celu zapewnienia optymalnych osiągów i ochrony przed powstawaniem tzw. „korka parowego”, powstałego w wyniku działania kawitacji. Podstawowe znaczenie dla właściwości wirnika, a tym samym – osiągów pompy, posiada materiał, z jakiego jest on zrobiony. Jeszcze kilka lat temu podstawowym materiałem, z którego tworzone były wirniki, było żeliwo i stal. Współczesne konstrukcje używają materiałów plastikowych. Pomaga to zmniejszyć wagę wirnika, zmniejszyć obciążenie na łożysku i zapobiega powstawaniu zjawiska kawitacji.

Łożyska pompy wody

Łożyska używane w pompach wody to łożyska dwurzędowe, jednak bez wewnętrznej bieżni, która jest standardowym rozwiązaniem w tego typu konstrukcjach. Zamiast tego bieżnie są skonstruowane bezpośrednio na wałku. To zapewnia więcej przestrzeni dla elementów tocznych i pozwala uzyskać zdolność przenoszenia wyższych obciążeń w stosunku do tradycyjnych łożysk jednorzędowych. Dodatkowo, taka konstrukcja gwarantuje efektywny sposób łączenia rolek w rzędach. Przy zachowaniu niewielkich gabarytów takie rozwiązanie wpływa na zdolność przenoszenia obciążeń. Zastosowanie jednej zewnętrznej bieżni dla obu łożysk eliminuje ryzyko ich nieosiowego ułożenia oraz zapobiega powstawaniu niebezpiecznych naprężeń wewnątrz łożyska. Zazwyczaj czopy wałka na łożyskach pompy wody wystają po obu stronach bieżni zewnętrznej. Długość i średnica wystających końcówek są dopasowane do każdego konkretnego zastosowania. W zależności od obciążeń panujących w danym układzie pasowym dobiera się odpowiednie łożyska. Czynnikiem o kluczowym znaczeniu dla wytrzymałości i okresu bezawaryjnej eksploatacji pompy wody jest zastosowanie specjalnych łożysk najwyższej jakości.

Uszczelnienie

Uszczelnienie pomiędzy pompą a blokiem silnika jest zazwyczaj oparte na papierowych uszczelkach, o-ringach, lub w wielu przypadkach – na uszczelniaczach silikonowych. Przy zastosowaniu uszczelek papierowych i o-ringów odpowiednie uszczelnienie jest zapewnione bez potrzeby użycia dodatkowych środków. Jednakże w przypadku jednostek standardowo używających uszczelnienia silikonowego należy ostrożnie i oszczędnie używać tego typu uszczelnienia. Dodatkowo zawsze należy przestrzegać instrukcji producenta pojazdu. Zastosowanie cienkiej warstwy uszczelnienia jest w tym przypadku w zupełności wystarczające. Jeśli użyta zostanie zbyt duża ilość uszczelnienia, jego nadmiar może zostać podmyty do układu chłodzącego, co spowoduje spore ryzyko zablokowania chłodnicy lub nagrzewnicy. Wałek jest uszczelniony za pomocą czołowego mechanicznego uszczelnienia osiowego. Ślizgowe elementy wykonane z węglika krzemu i twardej powłoki węglowej są ściskane do siebie za pomocą sprężyny, zapewniając wystarczające uszczelnienie układu chłodzenia. Konwencjonalne uszczelnienie promieniowe nie ma tutaj zastosowania z powodu ciśnienia w układzie chłodzenia. Płyn również smaruje i chłodzi mechaniczne czołowe uszczelnienie.

GALERIA ZDJĘĆ

Pompa wody w układzie rozrządu
Pompa wody w układzie rozrządu
Pompa wody w układzie rozrządu

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony