Budowa pompy Bosch CP4: 1 – głowica, 2 – tłok, 3 – sprężyna, 4 – rolka popychacza, 5 – wałek napędowy, 6 – zawór przelewowy, 7 – korpus, 8 – kołnierz + simmerring, 9 – zawór ZME
Od 2007 roku pompy wtryskowe Bosch CP4 montowane są w silnikach wysokoprężnych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i pojazdach wykorzystywanych w przemyśle (np. wózki widłowe). Generują one ciśnienie nawet do 250 MPa, charakteryzują się małymi gabarytami i niską masą. Obecnie na rynku w pompę CP4 wyposażonych jest ponad 50 milionów silników wysokoprężnych.
W zależności od pojemności silników stosowane są pompy z jedną głowicą dla pojemności do 2000 cm3 oraz z dwiema głowicami dla silników o pojemności większej niż 2000 cm3.
Najczęstszą usterką pompy Bosch CP4 jest uszkodzenie mechaniczne spowodowane obróceniem rolki względem osi wałka napędowego. Jej przyczyny to: zła jakość paliwa, długie okresy między wymianą filtra paliwa, niska jakość zamienników filtrów oraz niewykonanie odpowietrzenia układu paliwowego po serwisie.
Jeśli po wymienionych czynnościach procedura odpowietrzenia (odpowietrzenie wykonane z przyrządu diagnostycznego) nie zostanie prawidłowo wykonana, to podczas rozruchu silnika pęcherze powietrza dostaną się do pompy wtryskowej. W trakcie suwu sprężania spienionego paliwa spada siła nacisku tłoka na rolkę, powodując jej obrócenie względem osi wałka napędowego. Rolka popychacza zaczyna żłobić rowek w krzywce wału – jest to proces nieodwracalny. Zjawisko jest nieodczuwalne podczas pracy silnika, aż do momentu kiedy wygenerowane opiłki dostaną się do zaworu ssącego i zaworu tłoczącego w głowicy, blokując je w pozycji otwartej. W następstwie silnik zaczyna nierówno pracować, spada ciśnienie na listwie wtryskowej, prędkość obrotowa wału korbowego spada do zera.
Ponadto opiłki dostają się do wtryskiwaczy, uszkadzając ich zaworki i powodując zwiększone przelewy. W efekcie nałożenie się usterek uniemożliwia rozruch silnika, układ paliwowy jest zanieczyszczony mikronowymi cząstkami opiłków.
W jaki sposób szybko i trafnie zdiagnozować stan pompy Bosch CP4 z podejrzeniem opiłkowania?
1. Odkręcamy zawór dawkujący (ZME) znajdujący się na koronie pompy (przykręcony na dwie śruby). Następnie wykonujemy kontrolę organoleptyczną stanu zanieczyszczenia sitka zaworu ZME oraz miejsca w korpusie pompy
Zawór dawkujący ZME
2. Odkręcamy przewód wysokiego ciśnienia z głowicy pompy (fot. po prawej). Na wyjściu z głowicy przykładamy palec, równocześnie wolno kręcąc wałem korbowym za pomocą grzechotki, sprawdzamy, czy na opuszku palca wytwarzane jest podciśnienie. Jeżeli tak, to znaczy, że zawór tłoczący w głowicy jest zablokowany w pozycji otwartej przez ciało obce.
Pompa nadaje się do demontażu i weryfikacji w specjalistycznym warsztacie. Przy stwierdzonych opiłkach należy wymontować wtryskiwacze w celu sprawdzenia ich stanu technicznego oraz wyczyścić układ paliwowy. Po tych czynnościach trzeba odpowietrzyć układ paliwowy.
Przebieg prawidłowo eksploatowanej pompy Bosch CP4 często sięga nawet 300 tys. km. Na jej szybsze zużycie bezpośredni wpływ mają: słaba jakość paliwa, długie interwały między wymianą filtrów oraz nieprawidłowe odpowietrzenie układu paliwowego.
Tomasz Brodziński, Inter-Turbo
Komentarze (0)