Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  24.11.2010, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Prawda i mity o przewodach zapłonowych

Najlepsze są silikonowe przewody zapłonowe
Nieprawda! W porównaniu do nowoczesnych termoplastów opracowanych w ciągu ostatnich lat, izolacja silikonowa ma wiele mankamentów. Silikon należy do materiałów najtrudniej poddających się powtórnemu przerobowi (recyklingowi).
Jest słabszy pod względem wytrzymałości mechanicznej. To dlatego właśnie przewody silikonowe są zbrojone siatką z włókna szklanego lub nylonu oraz zazwyczaj umieszczane w specjalnych listwach mających chronić je przed uszkodzeniem. Listwy te pełnią także inną rolę. Otóż, dodatkowo osłaniają wiązkę kabli przed gryzoniami, bo przynajmniej dla niektórych zwierzątek silikon, nie wiedzieć czemu, stanowi przysmak.

Klasy przewodów (A, B, C, D, E, F) to klasy jakościowe
Nieprawda! Według normy ISO 3808 są to klasy odporności temperaturowej, A – odpowiada najniższej odporności temperaturowej, F – najwyższej. Jakość i odporność temperaturowa to dwie różne rzeczy. Przewody mogą być bardzo wysokiej jakości i jednocześnie odpowiadać standardom klasy C lub D, a nie E lub F.

Przewody silikonowe kasy E, F to najwyższej jakości kable
Nieprawda! Są to przewody, których izolacja jest odporna na wysokie temperatury (-40 °C do +250 °C). Klasa odporności temperaturowej nie może być utożsamiana z jakością kabla. Jest to jeden z mniej znaczących elementów wpływających na jakość przewodu. Istnieją firmy, które oznaczają przewody klasą G. Stanowi to jedynie chwyt marketingowy, gdyż takiej klasy nie ma w normach.

Średnica zewnętrzna przewodu nie ma wpływu na lepszą lub gorszą izolację czy przewodnictwo.
Nieprawda! Pomimo całego postępu technicznego prawa fizyki pozostają niezmienne i grubsza warstwa tego samego tworzywa jest zawsze odporniejsza na przebicie elektryczne niż cieńsza. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że własności izolacyjne poszczególnych materiałów bywają różne, więc nie należy z góry odrzucać przewodów o mniejszej średnicy. Prawidłowo wykonane mogą również spełniać wymagania producentów samochodów. Zresztą, gdyby było inaczej, wszyscy nadal stosowaliby przewody 7-milimetrowe i żaden by nie sięgał po 5-milimetrowe. Inna sprawa, że te cienkie zwykle prowadzone są w dodatkowych listwach z tworzyw sztucznych, chroniących je przed czynnikami zewnętrznymi oraz kontaktem z metalowymi częściami silnika.

Do silników zasilanych płynnym gazem należy zakładać przewody o większej odporności temperaturowej
Nieprawda! Z pewnością to nie zaszkodzi, ale też nie pomoże. Spalaniu gazu, co prawda rzeczywiście towarzyszy wyższa temperatura, lecz skutki tego poza wnętrzem cylindra są mało odczuwalne. Głowica w pobliżu świec i same świece nagrzewają się bowiem do temperatury o ok. 5 °C wyższej niż przy zasilaniu benzyna, co dla dobrych przewodów nie ma większego znaczenia.
Bardzo istotne jest natomiast, by kable zapłonowe nie powodowały zbyt dużego spadku napięcia. A to z tego względu, że jego wartość na elektrodach świec musi być w przypadku gazu wyraźnie wyższa niż przy benzynie, by doszło do przeskoku iskry. Dlatego też wielu producentów aut odradza stosowanie w pojazdach z instalacja LPG lub CNG przewodów o rdzeniu oporowym (węglowym), cechujących się oporem powyżej 7 KΩ/m.

[img_full]7771|9220[/img_full]

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony