Części i regeneracja

Części i regeneracja

8 miesięcy temu  28.01.2020, ~ Administrator   

Prawidłowa wymiana sprzęgła w ciężarówce
Strona 1 z 2

O sprzęgłach w samochodach ciężarowych powiedziano już chyba wszystko. A jednak co pewien czas pojawiają się kolejne pytania...

Opiszemy skróconą procedurę wymiany sprzęgła na przykładzie Mercedesa Actrosa. W zależności od wersji pojazdu montowane są w nim sprzęgła jedno- lub dwutarczowe. O ile montaż pierwszego nie sprawia większych problemów, to dwutarczowe wymaga nieco innego podejścia. Po pierwsze, należy dysponować wałkiem ustalającym z wielowypustem, aby obydwie tarcze dopasowały się osiowością z wałkiem sprzęgłowym. Po drugie, potrzebny jest klucz dynamometryczny do dokręcenia koła zamachowego, jeśli zachodziła potrzeba wymiany koła lub uszczelniacza, momentem, który wynosi 210 Nm +90° na krzyż i docisku sprzęgła momentem 55 Nm.

Po montażu należy skontrolować, czy elementy dystansowe w płycie pośredniej przylegają do odpowiednich gniazd w docisku sprzęgła (są to zazwyczaj cztery kostki ustawione co 90°, mocowane śrubami M8 na klucz 13; w nowych zestawach sprzęgła są ustawione fabrycznie). Należy pamiętać o tym, że skok docisku sprzęgła wynosi 6 mm, a tarczy pośredniej połowę tej odległości, czyli 3 mm, nieprawidłowa odległość może spowodować zbyt szybkie zużycie okładzin jednej z tarcz lub jej zniszczenie.

Przy okazji wymiany sprzęgła warto skontrolować stan dźwigni wysprzęglającej (rolki, łożysko, sworzeń) i ewentualnie wymienić ją na nową. Należy pamiętać o tym, że nowy zestaw sprzęgła będzie pracował co najmniej przez 500 tys. kilometrów. Po zamontowaniu skrzyni biegów konieczna jest kalibracja sprzęgła. Jeśli tego nie zrobimy, to jednym z objawów będzie załączanie półbiegów bez wciskania pedału sprzęgła. W przypadku skrzyni manualnej kalibrację można wykonać za pomocą testera diagnostycznego, np. Texa Truck. Jeśli sprzęgło zostało wymienione w samochodzie ze skrzynią zautomatyzowaną EPS, to muszą być spełnione następujące warunki: wszystkie odbiorniki muszą być wyłączone, drzwi pozamykane, hamulec postojowy zaciągnięty i napowietrzony układ pneumatyczny.

Procedura jest wówczas następująca:
- wsiadamy do pojazdu, siadamy na fotelu kierowcy, wciskamy pedał sprzęgła do oporu, następnie wciskamy prawy guzik dźwigni zmiany biegów i jednocześnie włączamy zapłon;
- gdy usłyszymy charakterystyczny dźwięk w postaci głośnego puknięcia, natychmiast puszczamy pedał sprzęgła. Gdy ponownie usłyszymy puknięcie, wciskamy pedał sprzęgła do końca, i tak na przemian, do momentu aż na wyświetlaczu biegów pojawi się symbol „N” – procedura zakończona pomyślnie;
- jeżeli z jakiegoś powodu procedura nauczania nie zostanie zakończona, na wyświetlaczu pojawi się symbol GS i dwucyfrowy nr kodu, np. GS01. W zależności od tego, czy jest to pojazd pierwszej generacji, czy nowszej, mogą być wyświetlane różne kody błędów.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony