Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  03.09.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Problem z działaniem sprzęgła w skrzyni biegów typu DSG w samochodach VW i Škoda

Moduł sprzęgła 602 0002 00 LuK

Strona 1 z 2

Zdarzają się przypadki nieprawidłowego funkcjonowania skrzyni biegów zaraz po wymianie sprzęgła i koła zamachowego. Problem ten polega na przerwaniu procedury adaptacji sprzęgieł przez komputer diagnostyczny w wyniku wykrytych nieprawidłowości w parametrach pracy sprzęgieł.

Po wymianie sprzęgła należy wykonać przyuczenia w module sterowania sprzęgłem, które wiążą się z „nauczeniem się” przez ten układ nowych parametrów sprzęgła. Każdy moduł sprzęgła, jak każdy układ mechaniczny przy produkcji masowej, jest wykonany z pewną tolerancją, którą wstępnie kompensujemy doborem podkładek. Jednak ostatecznie tolerancje punktów pracy sprzęgła muszą być sprawdzone i zapisane w pamięci komputera sterującego skrzynią biegów i sprzęgłem. W tym celu komputer diagnostyczny przeprowadza procedurę, która w dużym uproszczeniu realizowana jest w następujący sposób:

  • na postoju przy załączonym zapłonie wykonywane są przyuczenia i kontrola przemieszczenia się siłowników sprzęgieł,
  • następnie na pracującym silniku i zablokowanym hamulcu kontrolowany jest i przyuczany próg załączenia sprzęgła i jego rozłączenia,
  • kolejnym etapem jest kontrola i zapamiętanie parametrów dla obu sprzęgieł podczas pełzania i asysty podczas ruszania, realizowanym przez trzykrotne ruszanie na biegu pierwszym i wstecznym,
  • ostatnia faza to jazda na poszczególnych biegach, z utrzymaniem przełożeń w odpowiednich odcinkach czasowych przy odpowiednim obciążeniu silnika oraz realizacja kick down i w pełni automatycznej zmiany biegów.

Jeśli wystąpią nieprawidłowości (jeden lub kilka parametrów poza granicą tolerancji) w trakcie wykonywania adaptacji, komputer diagnostyczny przerywa proces podczas ostatniego kroku i działanie sprzęgła zostaje przełączone na bieg zastępczy.
W trakcie odpytania pamięci błędów odczytamy w większości przypadków:

  • sprzęgło I poza granicą tolerancji,
  • sprzęgło II poza granicą tolerancji,
  • uszkodzenie czujnika prędkości obrotowej (w VW Touran).

W przypadku przedstawionego efektu i zapisanych błędów większość warsztatów kasuje błędy i usiłuje wykonać procedurę kontroli i przyuczenia ponownie. Kończy się to niepowodzeniem i w następstwie zdjęciem skrzyni biegów, demontażem sprzęgła, ponownym doborem podkładek i montażem. Były również przypadki wymiany sprzęgła.

Dwumasowe koło zamachowe do modułów sprzęgła LuK 2CT


Błędy mówiące o sprzęgłach poza granicą tolerancji mogą sugerować nieprawidłowy dobór podkładek kompensacyjnych lub uszkodzenie modułu sprzęgła. Jeśli okazywało się, że montaż był wykonany prawidłowo, a wymiana sprzęgła też nie pomogła, to w niektórych przypadkach podejmowano decyzję o wymianie układu mechatroniki. Działo się tak zwłaszcza w samochodach VW Touran, gdzie dodatkowo był zapamiętany błąd czujnika prędkości obrotowej silnika.
W przypadkach, które pomagaliśmy rozwiązać, problem nie tkwił w niedotrzymaniu ściśle określonych procedur wymiany sprzęgła (odpowiedni dobór podkładek), a leżał po stronie doboru części.
Oczywiście bywały pojedyncze przypadki nieprawidłowego montażu, ale związane z trochę innym zachowaniem się zespołu skrzynia biegów – sprzęgło i z innymi zapamiętanymi błędami.
W naszym asortymencie mamy kilka numerów referencyjnych dwumasowych kół zamachowych (DKZ) współpracujących ze sprzęgłem typu 2CT i skrzynią biegów typu DSG dla grupy VW, do silników wysokoprężnych i silników z zapłonem iskrowym (415062609, 415054509, 415053109, 415054209, 415050309). Pomiędzy DKZ są różnice związane z tym, czy pojazd jest wyposażony w system start-stop, czy nie. Różnica tkwi w liczbie zębów wieńca rozrusznika. Dla systemu start-stop moduł zęba jest większy i dlatego te DKZ mają 129 zębów (wynika to między innymi z częstych rozruchów silnika), natomiast koła bez systemu start-stop mają 132 zęby.
Gdy zastosujemy nieodpowiednie DKZ, podczas uruchamiania nie usłyszymy nieprawidłowych dźwięków z połączenia DKZ – zębnik rozrusznika.
W komputerze sterującym skrzynią biegów typu DSG i sprzęgłem suchym typu 2CT czujnik prędkości obrotowej wału korbowego generuje sygnał w oparciu o wieniec DKZ, czyli enkoderem jest wieniec rozrusznika. Ponadto komputer ten otrzymuje informację o prędkości obrotowej silnika z jego komputera sterującego, po linii CAN. Przy zastosowaniu niewłaściwego DKZ wystąpi niezgodność wartości prędkości obrotowej z czujnika komputera sterującego sprzęgłem i skrzynią biegów a otrzymaną wartością z komputera sterującego silnikiem.
Aby nie doszło do pomyłki, Schaeffler wydał Service Info LuK – 0044, które załączone jest w naszym katalogu części dla każdego numeru referencyjnego DKZ do tego typu skrzyni biegów lub można je znaleźć na portalu RepXpert (www.repxpert.pl). W dokumencie tym zalecamy policzenie zębów wieńca rozrusznika na zdemontowanym DKZ i porównanie jej z liczbą zębów w dobranym nowym DKZ.
Jeśli już został popełniony błąd, należy sprawdzić wartości w poszczególnych grupach bloku wartości mierzonych, dotyczących zakresu pracy poszczególnych sprzęgieł i wartości prędkości obrotowych silnika (dwie wartości – jedna pochodzi z komputera sterującego silnikiem, drugą mierzy komputer sterujący sprzęgłem i skrzynią biegów). Odczytów poszczególnych wartości i ich interpretacji należy dokonać zgodnie z dokumentacją poszczególnych pojazdów z grupy VW.
W jednym z przypadków dotyczących Škody Superb, rok modelowy 2010, silnik 1,8 TSI, zapamiętane były dwa błędy:

  • P177B Sprzęgło I osiągnięta granica tolerancji,
  • P177C Sprzęgło II osiągnięta granica tolerancji.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony