Części i regeneracja

Części i regeneracja

miesiąc temu  15.10.2021, ~ Administrator   

Problemy z ciśnieniem paliwa? Warto sprawdzić sterownik pompy. Co jest ważne podczas wymiany?

Strata mocy, nagły spadek ciśnienia paliwa, zaświecenie się lampki kontrolnej silnika, przejście w tryb awaryjny, silnik nie daje się uruchomić?

Możliwe błędy z diagnostyki:

P025A ... P025D, P027A ... P027D,
P064A, P069E
      sterownik pompy paliwowej
P0087       układ paliwowy, za niskie ciśnienie w układzie / kolektorze
P0191

      czujnik ciśnienia paliwa – nieprawdopodobny sygnał

Możliwe przyczyny:
Oprócz awarii sterownika pompy paliwowej możliwe są następujące przyczyny:

  • uszkodzenie czujnika ciśnienia paliwa
  • uszkodzenie przekaźnika pompy paliwowej
  • uszkodzenie wiązki przewodów
  • zatkanie filtra paliwa
  • pusty zbiornik paliwa (wskutek błędnego wskazania poziomu paliwa)
  • uszkodzenie pompy paliwowej

Przestrzegać podczas wymiany elementów:
Charakterystyka zapisana w sterowniku pompy paliwowej jest specyficzna dla danego silnika i modelu pojazdu. Podczas wymiany wersja oprogramowania wydrukowana na naklejce musi być identyczna lub wyższa od tej w zamontowanym sterowniku. W zależności od pojazdu, sterownik pompy paliwowej musi być adaptowany w sterowniku silnika. W celu poprawy rozruchu silnika, już otwarcie drzwi kierowcy powoduje w wielu przypadkach włączenie na kilka sekund pompy paliwowej i tym samym wytworzenie ciśnienia w układzie paliwowym – również przy jeszcze wyłączonym zapłonie.

Dlatego na czas wymiany sterownika pompy paliwowej trzeba usunąć odpowiedni bezpiecznik, jeżeli nie odłączono zacisków akumulatora (np. w Audi A3: bezpiecznik nr 27).

Uwaga:
Może dojść do uszkodzenia elektrycznych komponentów wskutek występowania wyładowania elektrostatycznego. Dlatego nie wolno nigdy dotykać bezpośrednio elektrycznych styków.

Informacje techniczne

W przypadku „nieregulowanego“ zasilania paliwem, pompa paliwowa w zbiorniku tłoczy zawsze z pełną wydajnością. Nadmiar paliwa powraca do zbiornika przewodem powrotnym. W przypadku zasilania „regulowanego“ lub „dostosowanego do potrzeb“, pompa paliwowa (11) jest załączana przez sterownik (10) sygnałem o modulowanej szerokości (sygnał typu PWM).

Zalety:

  • Tłoczone jest tylko tyle paliwa, ile jest potrzebne.
  • Paliwo nagrzewa się w mniejszym stopniu, zmniejszając w ten sposób ryzyko powstawania pęcherzyków oparów.
  • Mniejsza emisja hałasu
  • Mniejszy pobór prądu i tym samym oszczędność paliwa

Pompa paliwowa w zbiorniku (11) tłoczy paliwo do obwodu niskiego ciśnienia pompy wysokiego ciśnienia (4). Ciśnienie paliwa w obwodzie niskiego ciśnienia wynosi przy normalnej pracy od 0,5 do 5 bar. Podczas rozruchu zimnego i gorącego silnika ciśnienie wzrasta do 6,5 bar: przy „zimnym“ rozruchu zapewnia to wyższe ciśnienie początkowe w obwodzie wysokiego ciśnienia i tym samym szybsze uruchomienie silnika. Przy rozruchu nagrzanego silnika, podwyższone ciśnienie zapobiega tworzeniu się pęcherzyków oparów.

Może jednak występować powrót paliwa, np. wykorzystywany do pracy pompy strumieniowej w zbiorniku dwukomorowym.

Zasilanie paliwem dostosowane do potrzeb (schemat)

1 czujnik ciśnienia (wysokiego)
2 wtryskiwacze
3 wałek rozrządu
4 pompa wysokiego ciśnienia
5 czujnik ciśnienia (niskiego)
6 filtr paliwa z regulatorem ciśnienia
7 sygnał w szynie CAN
8 sygnał PWM
9 sterownik silnika
10 sterownik pompy paliwowej
11 moduł doprowadzania paliwa

źródło: MS Motorservice

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 69

  • 38
    ZADOWOLONY
  • 6
    ZASKOCZONY
  • 12
    POINFORMOWANY
  • 10
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 2
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (1)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
do góry strony