Strata mocy, nagły spadek ciśnienia paliwa, zaświecenie się lampki kontrolnej silnika, przejście w tryb awaryjny, silnik nie daje się uruchomić?
Możliwe błędy z diagnostyki:
P025A ... P025D, P027A ... P027D, P064A, P069E | sterownik pompy paliwowej |
P0087 | układ paliwowy, za niskie ciśnienie w układzie / kolektorze |
P0191 | czujnik ciśnienia paliwa – nieprawdopodobny sygnał |
Możliwe przyczyny:
Oprócz awarii sterownika pompy paliwowej możliwe są następujące przyczyny:
- uszkodzenie czujnika ciśnienia paliwa
- uszkodzenie przekaźnika pompy paliwowej
- uszkodzenie wiązki przewodów
- zatkanie filtra paliwa
- pusty zbiornik paliwa (wskutek błędnego wskazania poziomu paliwa)
- uszkodzenie pompy paliwowej
Przestrzegać podczas wymiany elementów:
Charakterystyka zapisana w sterowniku pompy paliwowej jest specyficzna dla danego silnika i modelu pojazdu. Podczas wymiany wersja oprogramowania wydrukowana na naklejce musi być identyczna lub wyższa od tej w zamontowanym sterowniku. W zależności od pojazdu, sterownik pompy paliwowej musi być adaptowany w sterowniku silnika. W celu poprawy rozruchu silnika, już otwarcie drzwi kierowcy powoduje w wielu przypadkach włączenie na kilka sekund pompy paliwowej i tym samym wytworzenie ciśnienia w układzie paliwowym – również przy jeszcze wyłączonym zapłonie.
Dlatego na czas wymiany sterownika pompy paliwowej trzeba usunąć odpowiedni bezpiecznik, jeżeli nie odłączono zacisków akumulatora (np. w Audi A3: bezpiecznik nr 27).
Może dojść do uszkodzenia elektrycznych komponentów wskutek występowania wyładowania elektrostatycznego. Dlatego nie wolno nigdy dotykać bezpośrednio elektrycznych styków.
Informacje techniczne
W przypadku „nieregulowanego“ zasilania paliwem, pompa paliwowa w zbiorniku tłoczy zawsze z pełną wydajnością. Nadmiar paliwa powraca do zbiornika przewodem powrotnym. W przypadku zasilania „regulowanego“ lub „dostosowanego do potrzeb“, pompa paliwowa (11) jest załączana przez sterownik (10) sygnałem o modulowanej szerokości (sygnał typu PWM).
Zalety:
- Tłoczone jest tylko tyle paliwa, ile jest potrzebne.
- Paliwo nagrzewa się w mniejszym stopniu, zmniejszając w ten sposób ryzyko powstawania pęcherzyków oparów.
- Mniejsza emisja hałasu
- Mniejszy pobór prądu i tym samym oszczędność paliwa
Pompa paliwowa w zbiorniku (11) tłoczy paliwo do obwodu niskiego ciśnienia pompy wysokiego ciśnienia (4). Ciśnienie paliwa w obwodzie niskiego ciśnienia wynosi przy normalnej pracy od 0,5 do 5 bar. Podczas rozruchu zimnego i gorącego silnika ciśnienie wzrasta do 6,5 bar: przy „zimnym“ rozruchu zapewnia to wyższe ciśnienie początkowe w obwodzie wysokiego ciśnienia i tym samym szybsze uruchomienie silnika. Przy rozruchu nagrzanego silnika, podwyższone ciśnienie zapobiega tworzeniu się pęcherzyków oparów.
Może jednak występować powrót paliwa, np. wykorzystywany do pracy pompy strumieniowej w zbiorniku dwukomorowym.
Zasilanie paliwem dostosowane do potrzeb (schemat)
1 czujnik ciśnienia (wysokiego)
2 wtryskiwacze
3 wałek rozrządu
4 pompa wysokiego ciśnienia
5 czujnik ciśnienia (niskiego)
6 filtr paliwa z regulatorem ciśnienia
7 sygnał w szynie CAN
8 sygnał PWM
9 sterownik silnika
10 sterownik pompy paliwowej
11 moduł doprowadzania paliwa
źródło: MS Motorservice
Komentarze (1)