Wymiana elementów zawieszenia lub układu kierowniczego oraz poważniejsze zdarzenia drogowe oznaczają konieczność sprawdzenia geometrii wszystkich kół. Czynność ta jest zalecana nawet wtedy, gdy niektóre z elementów zawieszenia nie podlegają regulacji.
Przypominamy, że układ hamulcowy i zawieszenie to w styczniu nasz Temat Miesiąca.
Bez poprawnie ustawionej geometrii wszystkich kół ryzykujemy podróż samochodem, którego parametry mogą znacznie odbiegać od norm producenta pojazdu. Źle ustawiona zbieżność kół to częsty powód ściągania pojazdu, ale również przyspieszonego zużycia elementów zawieszenia i opon. Ignorowanie problemów z czasem zwiększa zakres wymaganych napraw oraz podnosi koszty serwisu. Wspólnie ze specjalistami marki MOOG prezentujemy wpływ złej geometrii na zużycie zawieszenia oraz bieżnika opony.
Skutki złego ustawienia geometrii lub pomijania kontroli ciśnienia w oponach łatwo zauważyć po nierównomiernym zużyciu opony. Na szczęście korekta zbieżności kół, kątów pochylenia i wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy najczęściej eliminuje przyczynę problemów. Prezentowane w dalszej części wskazówki mają pomóc mechanikom w identyfikacji problemów z geometrią zawieszenia na podstawie nierównomiernego zużycia ogumienia, co pozwoli nam zaoszczędzić czas.
Największe doświadczenie w ocenie stanu opon mają pracownicy punktów wulkanizacyjnych oraz warsztaty specjalizujące się w regulacji geometrii zawieszenia. Jednak każdy, nawet niedzielny kierowca może nauczyć się rozpoznawać problemy z zawieszeniem na podstawie oględzin ogumienia. Taka wiedza może się przydać na przykład podczas zakupu auta z drugiej ręki, ponieważ sposób zużycia bieżnika zdradza historię pojazdu, stan zawieszenia, a nawet mówi o stylu jazdy kierowcy.
Wyząbkowanie bieżnika
Pas rzeźby bieżnika ma z jednej strony zaokrągloną, a z drugiej strony ostrą krawędź. Użytkownik w łatwy sposób może sprawdzić stan bieżnika, przesuwając dłoń od wewnętrznej krawędzi opony do zewnętrznej i odwrotnie. Przy wyząbkowanym bieżniku powinien być wyczuwalny lekki opór (ostre krawędzie) pod dłonią w jednym kierunku. Powodem problemu jest nieprawidłowe ustawienie zbieżności. W tej sytuacji zalecane jest ustawienie zbieżności i sprawdzenie geometrii kół. Należy również sprawdzić i w razie konieczności wymienić tuleje w układzie zawieszenia. To pomoże uniknąć ponownego wystąpienia problemu.
Jednostronne zużycie
Wewnętrzne lub zewnętrzne pasy rzeźby bieżnika zużywają się szybciej niż pozostała część opony. Powodem jest nadmierne pochylenie kół. W tym przypadku właściciel pojazdu powinien zlecić warsztatowi ustawienie zbieżności. Aby uniknąć ryzyka ponownego wystąpienia problemu, warto dokładnie sprawdzić stan amortyzatorów, przegubów kulowych oraz tulei wahacza i wymienić zużyte części.
Środkowe zużycie opony
To efekt jazdy ze zbyt wysokim ciśnieniem. Kontrolujemy ciśnienie w oponach i w razie konieczności zmniejszamy jego wartość.
Boczne zużycie opony
W tym przypadku powodem jest jazda ze zbyt niskim ciśnieniem. Aby rozwiązać problem, sprawdzamy ciśnienie w oponach i w razie konieczności podwyższamy jego wartość. W celu uniknięcia ryzyka ponownego wystąpienia problemu, warto skontrolować sprawność elementów układu kierowniczego. Jeżeli zachodzi taka konieczność, ustawiamy geometrię kół.
Faliste zużycie
Nierównomierne zużycie bieżnika lub półokrągłe wgłębienia krawędzi bieżnika po jednej lub drugiej stronie. Powodem są zużyte lub uszkodzone elementy układu zawieszenia. W tej sytuacji należy sprawdzić, a następnie wymienić zużyte części układu kierowniczego i zawieszenia oraz ustawić geometrię kół.
Komentarze (0)