Przykład BMW 118d (E87): elementy w układzie podciśnienia (zielone), wężyki podciśnieniowe (czerwone). 01 Pompa próżniowa 02 Zawór EGR 03 Przetwornik elektropneumatyczny.
Skuteczność hamowania spada? Jak dochodzi do nierównomiernej pracy silnika i trybu awaryjnego? Co jest przyczyną przerwy w pracy silnika przy częściowym obciążeniu i braku mocy przy zwiększonym obciążeniu? Powodem może być tutaj błąd w układzie podciśnienia silnika.
Pompa próżniowa, zawór EGR, zawór powietrza wtórnego, zawory elektropneumatyczne - przy tych produktach możliwymi przyczynami składanych przez warsztaty reklamacji są:
- Przerwy w pracy silnika pod częściowym obciążeniem
- Nierównomierna praca silnika
- Tryb awaryjny
- Słabnąca skuteczność hamowania
- Brak mocy na pełnym obciążeniu
Tymczasem podczas lokalizacji błędów zbyt często polega się na wpisach do pamięci błędów OBD, przeoczając proste przyczyny. Jedną z przyczyn błędów może być sam układ podciśnienia w pojeździe.
Podciśnienie używane jest w wielu pojazdach jako źródło energii pomocniczej. Każdy komponent w układzie podciśnienia może być nieszczelny, co może powodować utratę podciśnienia. Zwracać szczególną uwagę na:
- uszkodzone przewody giętkie (porowate, przegryzione przez gryzonia, nieszczelne przyłącza);
- zawory elektropneumatyczne (np. zawór regulacyjny ciśnienia doładowania);
- nieszczelne zawory zwrotne lub zbiornik podciśnieniowy;
- uszkodzone lub porowate membrany bądź uszczelki w miejscach pneumatycznych.
Następujące dodatkowe usterki mogą wskazywać na defekty zasilania podciśnieniem:
- Nie działają komponenty układu recyrkulacji spalin i powietrza wtórnego (w przypadku silnika z zapłonem iskrowym). Ponieważ te usterki mają wpływ na skład spalin nadzorowany przez system diagnozy OBD, pojazd może zacząć pracować w trybie awaryjnym.
- Po kilku kolejnych następujących krótko po sobie hamowaniach wyraźnie maleje skuteczność hamowania (podczas jazdy w dół).
- Nie działają układ regulacji turbosprężarki i przepustnica w silniku wysokoprężnym. Może to powodować reklamacje w postaci „nierównomiernej pracy silnika” lub „przerw w pracy silnika”.
- Nie działają niektóre albo wszystkie urządzenia zapewniające komfort.
- Spadek mocy wskutek awarii regulatora długości lub przepustnicy w kolektorze dolotowym.
W przypadku uszkodzenia sprawdzić szczelność wszystkich komponentów układu podciśnienia i wymienić uszkodzoną część.
na podstawie: MS Motorservice
Komentarze (1)