Części i regeneracja

nie przegap

Części i regeneracja

Warto wiedzieć

15 dni temu  08.08.2017, ~ Administrator   

Przepływomierze powietrza [PORADNIK]
Strona 1 z 4

Praca silników samochodowych opiera się na procesie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. W celu zapewnienia jego poprawnego przebiegu, czyli uzyskania maksymalnej sprawności i możliwie najniższej emisji toksycznych substancji chemicznych, zawartych w spalinach, konieczne jest dostarczenie do komór spalania odpowiednich ilości tlenu zawartego w zasysanym powietrzu.

Najkorzystniejsze warunki spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach silnika występują przy tzw. stechiometrycznym jej składzie, w którym na każdy kilogram paliwa przypada 14,7 kg powietrza. Niestety, w czasie eksploatacji pojazdów, czyli w warunkach rzeczywistych (drogowych), ilość podawanego paliwa, a tym samym i skład mieszanki paliwowo-powietrznej ulega istotnym dla funkcjonowania silnika zmianom wynikającym z konieczności zapewnienia najbardziej optymalnego dla aktualnych warunków pracy silnika procesu spalania. Rozbieżności w stosunkach ilościowych paliwa do powietrza, w zależności od obciążenia silnika i warunków otoczenia, są bardzo duże (przy uruchamianiu silnika w ujemnych temperaturach otoczenia potrzebna jest od 17 do 21 razy większa dawka paliwa niż w przypadku rozruchu nagrzanego silnika).

Warunkiem zapewnienia samochodowym silnikom spalinowym właściwych warunków pracy, a tym samym uzyskania niskiego zużycia paliwa oraz spełnienia norm dotyczących emisji szkodliwych substancji zawartych w spalinach, jest stosowanie elektronicznych systemów sterujących wtryskiem paliwa, otrzymujących w czasie rzeczywistym informacje z wielu czujników. W elektronicznych systemach sterujących tego typu dobór składu mieszanki paliwowo-powietrznej sprowadza się do określenia ilości (masy) zasysanego w danym cyklu pracy przez silnik powietrza i przeliczenia oraz dostosowania dawki paliwa niezbędnej do spalenia. Zadaniem sterownika systemu sterowania silnika, po otrzymaniu informacji o chwilowej ilości i temperaturze zasysanego powietrza, jest dobór (z zapisanej w swojej pamięci tzw. mapy) czasu otwarcia wtryskiwaczy zapewniającego podanie ilości paliwa koniecznej do uzyskania w komorach spalania mieszanki o składzie stechiometrycznym.

Dokonywanie pomiaru ilości powietrza dostarczanego do komory spalania realizowane jest w sposób pośredni w czasie rzeczywistym. Powietrze podawane do komór spalania przepływa przez czujnik przedstawiający chwilową wartość sygnału odpowiadającą masie powietrza przypadającej na jeden cykl pracy w postaci elektronicznej (zmiany napięcia, natężenia prądu, zmiany oporności elementów mierzących lub częstotliwości sygnału).

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 3

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    SMUTNY
  • 1
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony