Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  07.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Przyczyna zjawiska
Strona 2 z 2

Może pojawić się zjawisko wypadania zapłonów, odczuwane przez kierowcę jako szarpanie. Do wypadania zapłonów może się także przyczynić wspomniane wcześniej niekontrolowane zubożenie mieszanki paliwowo-powietrznej. Zubożenie mieszanki także powoduje wzrost napięcia przebicia iskry, a po przekroczeniu pewnej granicy – całkowity brak możliwości zapłonu.

Możliwość wystąpienia wypadania zapłonów oznacza konieczność szczególnej dbałości o układ zapłonowy silników zasilanych LPG. W szczególności dotyczy to cewki zapłonowej, przewodów wysokiego napięcia oraz świec. Zarówno świece, jak i przewody zapłonowe podlegają zużyciu eksploatacyjnemu. W świecach wypalają się elektrody, a izolacja przewodów zapłonowych traci stopniowo odporność na przebicia. Dodatkowo, terminale przyłączeniowe przewodów ulegają korozji. Do utraty własności izolacyjnych przewodów przyczyniają się takie czynniki, jak starzenie materiału izolacji, osadzająca się na nich wilgoć, sól, olej, paliwo czy uszkodzenia mechaniczne. Prowadzi to do przebicia izolacji przewodu i jego nieodwracalnego zniszczenia. Prawdopodobieństwo wystąpienia przebicia rośnie oczywiście przy zasilaniu LPG.

Oczywiście, w pewnych warunkach przebicie przewodu zapłonowego może spowodować zjawisko „backfire”. Dzieje się tak, gdy nastąpi ono nie do masy silnika, a między przewodami różnych cylindrów. Może spowodować przeskok iskry w cylindrze będącym w trakcie suwu ssania i wybuch w kolektorze.

Przebicie izolacji przewodów zapłonowych jest często mylone ze zjawiskiem wyładowań niezupełnych, czyli ulotu. Ulot (zjawisko korony) polega na ruchu jonów w powietrzu, w warstwie przy przewodzie. Wymaga to wystąpienia tak wysokiego napięcia, aby przekraczało ono natężenie jonizacji (wytrzymałość dielektryczną powietrza). Zjawisko to objawia się w postaci bladofioletowego zabarwienia wokół przewodu i słyszalnego szelestu. Na to zjawisko ma wpływ średnica przewodu (im mniejsza, tym większa tendencja do wystąpienia), stopień zawilgocenia i zabrudzenia (zakurzenia) przewodów, starzenie przewodów. Nie należy utożsamiać zjawiska ulotu z łukiem czy wyładowaniem iskrowym, choć degradacja izolacji przewodu i niestosowanie się do zaleceń okresu wymiany może w końcu do tego ostatecznie doprowadzić.

Należy też mieć na uwadze, że wypadanie zapłonów nie zawsze oznacza niesprawność przewodów zapłonowych. Mogą go także powodować niedomykające się zawory, osady zgromadzone na elektrodach świecy (np. z powodu jej niewłaściwej wartości cieplnej, czy złego składu mieszanki), czy też sam skład mieszanki nie mieszczący się w granicach palności.

Wszystkie te niekorzystne zjawiska („backfire”, wypadanie zapłonów) można wyeliminować poprzez właściwy dobór instalacji LPG, odpowiednie wyregulowanie składu mieszanki i dbałość o stan techniczny silnika. W odniesieniu do układu zapłonowego oznacza to okresową wymianę przewodów zapłonowych i świec. Przy okazji wymiany przewodów zapłonowych należy też wyeliminować czynniki, które mogłyby spowodować ich przyspieszone zużycie. W szczególności oznacza to wyeliminowanie wycieków z silnika oraz odpowiednie umocowanie przewodów zapłonowych, aby ich izolacja nie uległa przetarciu.

Pozostające w dobrej kondycji technicznej układy zapłonowe z łatwością znoszą podwyższone wymagania, jakie stawia zasilanie paliwem LPG. Przykładowo, oferowane przez firmę Janmor przewody zapłonowe posiadają silikonową izolację o odporności na przebicia sięgającej 70 kV. Oznacza to istnienie sporego zapasu, ponieważ maksymalne napięcia współczesnych układów zapłonowych nie przekraczają 40 kV.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony