Niezmiernie istotne dla całej koncepcji sprzedaży prowadzonej przez Inter-Turbo jest określenie przyczyny uszkodzenia podzespołu. Jej wyeliminowanie stanowi gwarancję bezproblemowej pracy zregenerowanego przez firmę produktu. Przedstawiamy najczęstsze przyczyny uszkodzeń turbosprężarek, które mogą znacznie pomóc w odnalezieniu powodów awarii.
Tekst przygotowany przez ekspertów Inter-Turbo
ZANIECZYSZCZENIE OLEJU
Skąd biorą się zanieczyszczenia?
1. Zanieczyszczony filtr oleju, filtr oleju niskiej jakości, uszkodzony zawór obejściowy w filtrze.
2. Za niski poziom oleju, zastosowanie niewłaściwego gatunku oleju do silnika.
3. Wymieszany olej z paliwem na skutek częstego wypalania filtra cząstek stałych bądź wadliwie działającego układu wtryskowego.
4. Zużycie wewnętrznych elementów silnika.
5. Duża ilość nagaru w silniku.
6. Zaniedbania w przeprowadzaniu serwisów okresowych.
7. Zbyt długie okresy bez serwisowania.
Jak zapobiegać awariom?
1. Używać wyłącznie markowych, a szczególnie zalecanych przez producenta filtrów olejowych.
2. Używać oleju odpowiedniej klasy, zgodnego z zaleceniami producenta.
3. Odpowiednio odpowietrzać układ olejowy podczas wymiany turbosprężarki.
4. Sprawdzać drożność układu doprowadzenia i odprowadzenia oleju z turbosprężarki.
5. Mierzyć ciśnienie oleju oraz wydajność układu smarującego (pomiar przepływu oleju).
Oznaki zanieczyszczenia oleju
1. Zapach paliwa w oleju.
2. Zarysowane powierzchnie na bieżniach łożysk.
4. Rysy na czopach łożyskowych wałka.
BRAK SMAROWANIA/ZA MAŁY PRZEPŁYW OLEJU
Jakie są przyczyny braku smarowania?
1. Zbyt niski poziom oleju w misie olejowej.
2. Niewłaściwa uszczelka na zasilaniu turbosprężarki olejem.
3. Uszkodzony bądź źle dobrany filtr oleju.
4. Nagar odkładający się węgiel na przewodzie zasilającym (karbonizacja).
5. Zatory spowodowane użyciem silikonu przy montażu przewodów olejowych turbosprężarki.
6. Skoksowany olej w obudowie turbosprężarki powstały na skutek zbyt szybkiego wyłączania gorącego silnika.
7. Zagięcia bądź skręcenia rur zasilania olejem.
8. Niesprawny układ olejowy.
9. Niska wydajność pompy olejowej.
Jak zapobiegać awariom?
1. Przed zamontowaniem nowej turbosprężarki należy koniecznie sprawdzić ciśnienie oleju i wydajność pompy olejowej.
2. Przy montażu turbosprężarki zawsze używać nowego oleju i filtra wskazanego przez producenta.
3. Nie używać silikonu przy montażu turbosprężarki, ponieważ może się on łatwo oderwać i zablokować przewody.
4. Wyczyścić lub wymienić przewody olejowe na nowe w celu usunięcia osadów węglowych lub szlamu, które mogłyby ograniczyć przepływ oleju do systemów łożysk.
Oznaki braku smarowania, zbyt małego przepływu oleju
1. Odłożenie materiału na częściach oporowych i czopach łożyskowych wałka – spowodowane przez wysokie temperatury w wyniku braku odpowiedniego filmu olejowego.
2. Przebarwienie części oporowych, czopów łożyskowych wałka.
3. Nadmierne zużycie podkładek oporowych łożyska oporowego.
4. Nadmierne zużycie łożysk ślizgowych.
USZKODZENIE PRZEZ CIAŁO OBCE
Co powoduje uszkodzenie przez ciało obce?
1. Pozostałości po poprzedniej awarii turbosprężarki.
2. Drobiny dostające się poprzez uszkodzone przewody.
3. Uszkodzony, słabej jakości filtr powietrza.
4. Pęknięte elementy silnika, np. zawory lub fragmenty uszkodzonego tłoka, końcówki wtryskiwacza, zaworu.
5. Śruby, nakrętki, podkładki, kawałki materiałów lub inne przedmioty pozostawione w rurze podczas serwisowania.
6. Niedrożny układ wydechowy powodujący częste dopalanie filtra cząstek stałych.
Jak zapobiegać awariom?
1. Sprawdzić czystość i szczelność przewodów przez zamontowaniem turbosprężarki.
2. Wymienić uszczelki na nowe, co zapobiegnie fragmentacji i zapewni najlepsze możliwe uszczelnienie.
3. Upewnić się, że po poprzedniej awarii nie zostały żadne elementy.
4. Sprawdzić drożność układu wydechowego.
Oznaki uszkodzenia przez ciało obce
1. Spadek mocy.
2. Hałas dochodzący z turbosprężarki podczas pracy.
3. Uszkodzenia koła kompresji lub wałka.
4. Wżery wokół wlotu powietrza.
5. Wżery na łopatkach koła kompresji.
WYCIEKI OLEJU
Co powoduje wycieki oleju z turbosprężarki?
1. Nieszczelny układ dolotowy.
2. Usunięty katalizator lub filtr cząstek stałych.
3. Za duże ciśnienie w skrzyni korbowej.
4. Niedrożny przewód spływowy turbosprężarki.
5. Zanieczyszczony lub niskiej jakości filtr powietrza.
6. Skoksowane kanały olejowe w turbosprężarce.
7. Fizyczne uszkodzenie części turbosprężarki i nadmierny luz na łożyskach.
8. Ograniczony lub zatkany system odpowietrzania skrzyni korbowej.
9. Źle dobrany zestaw uszczelek montażowych.
Jak zapobiegać?
1. Używać wyłącznie oryginalnych, zalecanych przez producenta filtrów powietrza i odmy.
2. Sprawdzić układ odpowietrzający skrzynie korbową, czy nie tworzy się za duże ciśnienie.
3. Upewnić się, że filtr cząstek stałych i katalizator są drożne.
NADMIERNA PRĘDKOŚĆ OBROTOWA/ZMĘCZENIE MATERIAŁU
Overspeeding pojawia się, kiedy prędkość obrotowa turbosprężarki przekracza bezpieczne parametry jej pracy. To zjawisko występuje w chwili, gdy silnik potrzebuje więcej powietrza, niż turbosprężarka jest w stanie mu dostarczyć podczas standardowej pracy. W takich warunkach turbosprężarka przekracza zaprojektowaną granicę eksploatacji, aby sprostać zapotrzebowaniu silnika w powietrze. Takie działanie prowadzi do uszkodzeń elementów turbosprężarki, a w najgorszym przypadku do uszkodzenia silnika.
Najczęstszą przyczyną nadmiernej prędkości obrotowej turbosprężarki są różnego rodzaju modyfikacje silnika, w tym elektroniczne modyfikacje mapy silnika, czyli tzw. chip tuning. Tuning taki to nic innego, jak wykorzystanie całego potencjału silnika, aby zwiększyć jego elastyczność, a w wielu przypadkach zmniejszyć również spalanie – połączenie idealne. Dlatego tak ważne jest, aby modyfikacje były wykonywane przez doświadczonych tunerów, którzy wiedzą, gdzie znajduje się limit możliwości danego silnika.
Kolejnym powodem nadmiernej prędkości może być zróżnicowany dopływ powietrza do turbosprężarki poprzez nieszczelny przewód dolotowy powietrza lub jego całkowite rozłączenie z układem, a także ograniczony dopływ powietrza w przewodach lub filtrze.
Warto zwrócić również uwagę na stan wtryskiwaczy paliwa, które mogą potęgować efekt i sprzyjać występowaniu omawianej usterki.
Efektami nadmiernej prędkości obrotowej turbosprężarki jest występowanie efektu „skórki pomarańczy” na tylnej ściance koła kompresji poprzez rozszerzanie i kurczenie się materiału w efekcie zbyt dużej siły odśrodkowej. W takiej turbosprężarce mogą również występować liczne przebarwienia spowodowane przekroczeniem dopuszczalnych obciążeń cieplnych oraz ubytki materiału lub całkowite ukręcenie i zniszczenie elementów ruchomych turbospreżarki.
Co powoduje nadmierną prędkość obrotową (overspeeding)?
1. Modyfikacje silnika, w tym chiptuning, nadmierne zasilanie paliwem (over-fuelling).
2. Praca na dużych wysokościach n.p.m.
3. Zmienny dopływ powietrza do turbosprężarki (pęknięty przewód ciśnieniowy, niskiej jakości filtr powietrza).
4. Nieprawidłowe ustawienie przepustnicy spalin lub mechanizmu zmiennej geometrii.
5. Zużyte wtryskiwacze.
6. Zamontowanie nieodpowiedniej turbosprężarki.
Tekst przygotowany przez ekspertów Inter-Turbo
Komentarze (0)