Części i regeneracja

Części i regeneracja

Artykuł sponsorowany

ponad rok temu  06.05.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Przygotowanie samochodu do eksploatacji w okresie wiosenno-letnim z częściami MaXgear

Pierwszym sygnałem w motoryzacji, że idzie wiosna, są kolejki pod zakładami wulkanizacyjnymi, w których przeprowadza się wymianę opon z zimowych na letnie, chociaż w naszej szerokości geograficznej zdarza się, że śnieg potrafi padać w połowie kwietnia. Przed wymianą opon warto zerknąć na prognozę pogody i zwrócić uwagę, czy w najbliższym czasie nie są zapowiadane opady śniegu.

Jeżeli chodzi o same opony, to pamiętajmy, aby sprawdzić ich stan przed założeniem. Zwróćmy uwagę przede wszystkim na stan bieżnika, a w szczególności na jego głębokość, ewentualne uszkodzenia mechaniczne oraz na rok produkcji opony. Nawet najlepsza opona po przekroczeniu pewnego wieku nie będzie spełniała swoich funkcji. Opona jest jedynym elementem, który ma kontakt z nawierzchnią. Zazwyczaj w okresie wiosenno-letnim poruszamy się z wyższymi prędkościami niż zimą, dlatego tak ważna jest optymalna przyczepność. Zalegający śnieg i woda na jezdni oraz ujemne temperatury nie są wymarzonymi warunkami, w jakich poruszają się nasze pojazdy zimą. Do tego wszystkiego dochodzi również sól drogowa, która dociera do najgłębszych zakątków naszego pojazdu. Szczególnie narażone na jej negatywne działanie są elementy znajdujące się pod pojazdem, m.in. podwozie, układ zawieszenia i układ hamulcowy. Sól powoduje i przyśpiesza korozję elementów metalowych. Nie bez znaczenia jest również piasek, który podnoszony z drogi skutecznie degraduje powierzchnie antykorozyjne.

Wiosna to czas, aby dokładniej przyjrzeć się naszym samochodom i przygotować je do eksploatacji w dalszej części roku. Warto zwrócić uwagę na ewentualne luzy w zawieszeniu oraz stan zawieszenia twardego, m.in. sprężyn zawieszenia.

Jeżeli chodzi o sprężyny, to wszystko zaczyna się od zniszczenia warstwy antykorozyjnej, która otula zwoje i zabezpiecza je przed działaniem warunków zewnętrznych. Do zniszczenia często dochodzi poprzez kontakt warstwy antykorozyjnej z zanieczyszczeniami drogowymi, m.in. ziarnami piasku rozpędzonymi do dużych prędkości. Trzeba sobie zdać sprawę, że sprężyna wykonuje miliony cykli podczas eksploatacji i przenosi ogromne siły. Podobnie jest z całym zawieszeniem, którego sprawność ma wpływ na bezpieczeństwo podróżujących. Szeroką gamę sprężyn zawieszenia można znaleźć w ofercie MaXgear, w której znajdują się nie tylko sprężyny do większości samochodów produkcji europejskiej, ale również azjatyckiej i amerykańskiej.

Przy wymianie opon z zimowych na letnie warto zerknąć na stan elementów układu hamulcowego, szczególnie na grubość klocków i tarcz hamulcowych, stan przewodów hamulcowych, zarówno elastycznych, jak i sztywnych, w celu sprawdzenia ewentualnych wycieków.

W warsztacie zlećmy badanie płynu hamulcowego i temperatury jego wrzenia. Po stanie powierzchni ciernej tarczy hamulcowej można stwierdzić, jak pracuje zacisk hamulcowy oraz w jaki sposób auto było eksploatowane. Gdy na powierzchni ciernej tarczy występują pofałdowania i karby, może to oznaczać, że między nią i klockiem znajdowało się coś twardego, co spowodowało nierównomierne zużycie powierzchni tarczy. Korozja na powierzchni ciernej tarczy hamulcowej świadczy o niesprawnym zacisku hamulcowym i braku płynności w działaniu tłoczka w zacisku. Tarcze hamulcowe w większości wykonane są z żeliwa, a postój pojazdu pod tzw. chmurką może spowodować ich korozję. Pół biedy, kiedy samochód stoi kilka dni – taki nalot na powierzchniach ciernych zostanie usunięty po kilku hamowaniach. Długi postój będzie wiązał się z wymianą elementów ciernych, ponieważ w takich wypadkach korozja mocno wnika w głąb powierzchni ciernej i żadne hamowanie nie będzie jej w stanie usunąć. Absolutnie niedopuszczalne są pęknięcia tarczy hamulcowej. MaXgear ma w swojej ofercie pełną gamę elementów hamulcowych, w której znajdują się nie tylko elementy cierne układu hamulcowego, w tym tarcze hamulcowe pokryte warstwą antykorozyjną, ale również hydraulika hamulcowa, szczęki i bębny hamulcowe, linki oraz zaciski hamulcowe. W ofercie można również znaleźć tarcze ochronne, a nawet płyn hamulcowy, który jest bardzo ważnym elementem całego układu. Wymiana opon powinna być impulsem do sprawdzenia kondycji naszego pojazdu i jego poszczególnych podzespołów. 

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony