Gdy zatrze się wał
Zdarza się również, że zatrze się wał, który jest ułożyskowany w łożysku głównym na tyle mocno, że pracujący silnik obraca panewkę. Dzieje się tak zwykle na skutek zbyt małej ilości oleju; często także zaniedbania wymiany starego oleju, który sprawia, że wytracające się opiłki zapychają luz między panewkami a wałkiem. Zatarty wał zaciera się w łożyskach ślizgowych (panewkach), ścina zaczepy mocujące panewki w stopach głównych (łożyskowaniu wału korbowego). W końcu silnik pracuje nierównomiernie, aż w końcu staje i nie daje się uruchomić
- Żeby naprawić taki blok, w którym obróciła się panewka – choćby tylko jedna, trzeba roztoczyć wszystkie stopy główne, a nie tylko te, w których obróciła się panewka, o czym czasem zapominają mechanicy. Czyli musimy de facto zmniejszyć otwór, szlifując powierzchnię styku stopy głównej. Służy do tego specjalna maszyna do szlifowania i zwykle wystarczy szlif rzędu 0,2-03 milimetra – informuje M. Kopczyński.
Po roztoczeniu obowiązkowo skręcamy blok momentem jaki przewiduje producent silników, czyli wyłącznie kluczem dynamometrycznym.
Legalizacja stóp głównych
- Czasami się zdarza, co jest głównym błędem mechaników, że po przeszlifowaniu wału założą nowe panewki na szlif i wał się kręci, ale w pewnym położeniu ma pewien opór. Gdy tylko zignorują ten, nawet minimalny, opór, to ryzyko powtórnego zatarcia wału staje się ogromne. Taka sytuacja ma miejsce, gdy mechanicy zlecają nam tylko jedną czynność, pomijając procedurę legalizacji – zastrzega M. Kopczyński.
Planowanie bloków
Bloki można oczywiście planować. W przegrzanym silniku mógł się wygiąć czasem blok silnika, a nie tylko głowica. Dzieje się tak na skutek wysokich temperatur, które zmieniają strukturę materiału i wyginają go na wszystkie strony. Fotografia 9 pokazuje jak bardzo zdeformowała się płaszczyzna styku bloku silnika z głowicą (ciemniejsze plany to wklęśnięcia materiału, które nie zebrała maszyna do szlifowania bloków, tj. po zebraniu warstwy 0,12 milimetra).
Artykuł pochodzi z archiwum Nowoczesnego Warsztatu.
Opracowano na podstawie specjalnego wykładu dla redakcji NW wygłoszonego w firmie Auto-Szlif Elżbieta Szymerska.
Notował:
Rafał Dobrowolski
Komentarze (2)