Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  09.05.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Regeneracja bloków silnikowych
Strona 2 z 2

Gdy zatrze się wał

Zdarza się również, że zatrze się wał, który jest ułożyskowany w łożysku głównym na tyle mocno, że pracujący silnik obraca panewkę. Dzieje się tak zwykle na skutek zbyt małej ilości oleju; często także zaniedbania wymiany starego oleju, który sprawia, że wytracające się opiłki zapychają luz między panewkami a wałkiem. Zatarty wał zaciera się w łożyskach ślizgowych (panewkach), ścina zaczepy mocujące panewki w stopach głównych (łożyskowaniu wału korbowego). W końcu silnik pracuje nierównomiernie, aż w końcu staje i nie daje się uruchomić

- Żeby naprawić taki blok, w którym obróciła się panewka – choćby tylko jedna, trzeba roztoczyć wszystkie stopy główne, a nie tylko te, w których obróciła się panewka, o czym czasem zapominają mechanicy. Czyli musimy de facto zmniejszyć otwór, szlifując powierzchnię styku stopy głównej. Służy do tego specjalna maszyna do szlifowania i zwykle wystarczy szlif rzędu 0,2-03 milimetra – informuje M. Kopczyński.

Po roztoczeniu obowiązkowo skręcamy blok momentem jaki przewiduje producent silników, czyli wyłącznie kluczem dynamometrycznym.

Legalizacja stóp głównych

- Czasami się zdarza, co jest głównym błędem mechaników, że po przeszlifowaniu wału założą nowe panewki na szlif i wał się kręci, ale w pewnym położeniu ma pewien opór. Gdy tylko zignorują ten, nawet minimalny, opór, to ryzyko powtórnego zatarcia wału staje się ogromne. Taka sytuacja ma miejsce, gdy mechanicy zlecają nam tylko jedną czynność, pomijając procedurę legalizacji – zastrzega M. Kopczyński.

Objawem ponownego zatarcia może być nawet zły moment dokręcenia śrub. Wał powinien pływać w oleju (przed założeniem układu tłokowego powinien wykonać jeden a nawet dwa obroty po zakręceniu nim ręką). Dlaczego legalizacja stóp głównych ma tak ogromne znaczenie? Otóż ten wymiar przy legalizacji ma tolerancję raptem 0,02 milimetra, z oczywistych więc powodów nie da się osiągnąć takiej precyzji bez profesjonalnego urządzenia z pomiarem w trzech płaszczyznach. Ową tolerancję podaje producent konkretnych panewek. Przetoczenie trwa 40 minut, natomiast ustawienie w osi tej tolerancji trwa nawet 2 godziny, więc to bardzo precyzyjna operacja. Do ustawienia służą zegary (np. blok silnika Opel 1.6 benzyna 16 V ma tolerancję między 59,013 a 59,000 milimetra).

Planowanie bloków

Bloki można oczywiście planować. W przegrzanym silniku mógł się wygiąć czasem blok silnika, a nie tylko głowica. Dzieje się tak na skutek wysokich temperatur, które zmieniają strukturę materiału i wyginają go na wszystkie strony. Fotografia 9 pokazuje jak bardzo zdeformowała się płaszczyzna styku bloku silnika z głowicą (ciemniejsze plany to wklęśnięcia materiału, które nie zebrała maszyna do szlifowania bloków, tj. po zebraniu warstwy 0,12 milimetra).

Artykuł pochodzi z archiwum Nowoczesnego Warsztatu.
Opracowano na podstawie specjalnego wykładu dla redakcji NW wygłoszonego w firmie Auto-Szlif Elżbieta Szymerska.
Notował:
Rafał Dobrowolski

Komentarze (2)

dodaj komentarz
  • ~ :) 2 ponad rok temu Nie da się podać orientacyjnej uniwersalnej ceny. Cena zależy od konkretnego silnika i idzie w tysiące a nie setki. Bardziej opłaca się dbanie o silnik, regularne wymiany oleju, raz na parę lat płynu chłodzącego, raz na jakiś czas sprawdzenie wtryskiwaczy czy świec niż remont.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ krzysio 1 ponad rok temu A jaka jest orientacyjna cena za te zabiegi ?
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony