Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Regeneracja części

– alternatory i rozruszniki z Expomu Kwidzyn

Przedsiębiorstwo Naprawczo-Produkcyjne EXPOM Kwidzyn jest czołowym polskim producentem rozruszników i alternatorów do pojazdów mechanicznych. Specjalizuje się także w ich regeneracji, jego udział w tym segmencie polskiego rynku wynosi obecnie ok. 15 proc.

Od 1995 roku EXPOM należy do organizacji APRA, skupiającej czołowych graczy na światowym rynku regeneracji. W 2006 roku firma odnotowała 15,5 mln zł przychodów. Obecnie Fota jest właścicielem niemal 99 proc. udziałów w kapitale zakładowym EXPOMU.

EXPOM zajmuje się profesjonalną regeneracją alternatorów i rozruszników od ponad 50 lat. Obecnie oferta firmy liczy łącznie ok. 1400 referencji, z czego 610 referencji to auta osobowe, a ciężarowe i dostawcze 428 referencji. Od stycznia 2008 roku zostanie rozszerzona o kolejny tysiąc pozycji.
Profesjonalnie przeprowadzona regeneracja używanych części to efekt zastosowania wielu nowoczesnych procesów i technologii, zgodnych z procedurami ISO 9001:2000. Certyfikat potwierdzający spełnienie wymagań norm ISO EXPOM uzyskał w 2005 roku. W rezultacie regeneracji otrzymuje się produkt, który ma takie same walory użytkowe, jak nowy wyrób opuszczający linię produkcyjną.

Regeneracja
Rozruszniki i alternatory przeznaczone do regeneracji są demontowane na podzespoły i części, a potem wstępnie weryfikowane (podczas tej selekcji odrzuca się części uszkodzone mechanicznie). Te, które pomyślnie przeszły pierwszy test, są myte w myjni tunelowej, a następnie suszone w suszarkach elektrycznych. Kolejnym procesem jest czyszczenie w oczyszczarkach wirnikowych, iniektorowych i wibracyjnych. Stosowane w nich media czyszczące to kulki stalowe, ceramiczne i kształtki z tworzyw sztucznych.

Tak oczyszczone części poddawane są gruntownej weryfikacji, podczas której sprawdza się szczegółowo wszystkie parametry, które mają wpływ na dalszy przebieg regeneracji i walory regenerowanego produktu:
- wymiary i kształt otworów, wałków, komutatorów, pierścieni ślizgowych;
- stan izolacji elektrycznej;
- występowanie uszkodzeń mechanicznych i odkształceń (pęknięcia, obłamania, prostoliniowość wałków itp.);
- stopień skorodowania.



Pomiarów dokonuje się za pomocą uniwersalnych narzędzi pomiarowych i sprawdzianów. Natomiast części elektryczne oraz diody i układy prostownicze sprawdza się za pomocą profesjonalnych testerów.
Po tych wstępnych zabiegach zaczyna się właściwa regeneracja: napawanie czopów wałków w osłonie gazów obojętnych, tulejowanie otworów za pomocą pierścieni tolerancyjnych, spawanie pęknięć części aluminiowych i żeliwnych w osłonie argonu oraz przezwajanie uzwojeń wirników tworników, stojanów, cewek itp. Końcowy montaż zregenerowanych alternatorów i rozruszników odbywa się podobnie jak przy produkcji nowych wyrobów, które powstały w EXPOM-ie, oraz u renomowanych producentów, takich jak Bosch czy Valeo. Podczas montażu przestrzega się ściśle zasady wymiany na nowe wszystkich łożysk, tulejek samosmarnych, szczotek, uszczelek, podkładek izolacyjnych, sprężynek i wałeczków zespołów sprzęgających oraz śrub stykowych. Użyte w montażu normalia są cynkowane. Śruby i nakrętki dokręcane są z zastosowaniem momentów określonych technologicznie.



Po zakończeniu procesu regeneracji, produkty są badane na wyspecjalizowanych stołach probierczych. Test polega na sprawdzeniu parametrów w odniesieniu do wartości nominalnych określonych przez pierwotnego producenta. Stoły, na których sprawdzane są produkty po regeneracji, spełniają najwyższe normy światowe. Podczas testu symuluje się rzeczywiste warunki, w jakich pracuje alternator czy rozrusznik. Jeśli spełniają one założone parametry, są specjalnie znakowane i przygotowywane do sprzedaży. W przeciwnym wypadku produkt wraca na linię produkcyjną do ponownego sprawdzenia.
W rezultacie klient otrzymuje produkt wysokiej jakości, który spełnia najwyższe normy producenta pierwotnego, wraz z 24-miesięczną gwarancją. Dodatkowa zaleta tego rozwiązania to możliwość odsprzedania zużytej części firmie EXPOM. Dzięki temu klient zyskuje dwa razy: w pełni sprawną część zamienną kupuje po niższej cenie, a część wydanych pieniędzy odzyskuje dzięki sprzedaży zużytego elementu.

Ekologia
Regeneracja części jest znacznie mniejszym obciążeniem dla środowiska naturalnego od produkcji nowej części. Do regeneracji części zużywa się 10-20 proc. energii potrzebnej do wyprodukowania nowego elementu. Poza tym, elementy regenerowane w znacznym stopniu obniżają ilość składowanych odpadów metalowych. Dlatego też regeneracja ma duże znaczenie nie tylko ze względów ekonomicznych, ale także ekologicznych.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony