Części i regeneracja

Regeneracja

ponad rok temu  08.11.2022, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 4 minuty

Regeneracja wtryskiwaczy w pojazdach wojskowych – jak przebiega proces?

Wtryskiwacze w silnikach pojazdów wojskowych pracują w bardzo trudnych warunkach. W warunkach bojowych sprawdzają się tylko rozwiązania z zakresu mechaniki precyzyjnej, które stworzono do morderczej pracy. I coraz częściej są to części, którym dano drugie życie!

Działalność w przemyśle obronnym jest ściśle regulowana. Producenci działający w tym sektorze muszą korzystać z koncesjonowanych podwykonawców.

Warto wiedzieć, że obok produkcji na rzecz podmiotów cywilnych, WUZETEM dynamicznie rozwija drugi segment działalności, związany z dostawą precyzyjnie wykonanych komponentów na rzecz sektora obronnego. To odpowiedź na zapotrzebowanie Sił Zbrojnych RP i przemysłu obronnego na tworzenie bezpiecznych, krajowych łańcuchów dostaw elementów bardzo wysokiej jakości.

WUZETEM, globalny dostawca stalowych komponentów precyzyjnych do pojazdów, maszyn i urządzeń, daje od niedawna wtryskiwaczom w pojazdach wojskowych drugie życie.

Silniki w bojowych wozach piechoty

Potężne, wielocylindrowe jednostki pracują oczywiście w ciężkim terenie, w bardzo trudnych warunkach. Wtryskiwacze w pojazdach wojskowych są jednym z głównych podzespołów części w układzie wtrysku, w silnikach wysokoprężnych. Ich precyzja w wykonaniu wpływa na zmniejszenie emisji spalin i zużycia paliwa, co umożliwiło producentom pojazdów spełnienie rygorystycznych norm związanych z ochroną środowiska.

Zanieczyszczenia, osady, nieprawidłowa instalacja – różne są przyczyny zużywania się wtryskiwaczy. Jednak zakup nowych części nie jest konieczny. Na szczęście można je poddać regeneracji. To bardziej ekonomiczne i przyjazne dla środowiska rozwiązanie, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej sprawności i najwyższej jakości produktu.

Wysoka temperatura i ogromne ciśnienie, mogą wpływać na zmianę parametrów części, a dalsze zaniedbanie układu wtryskowego może doprowadzić do poważnych awarii silnika. Dlatego tak ważne jest wybranie wysokiej jakości produktów i monitorowanie ich stanu. Jeśli wysoki poziom zużycia nie pozwala na dalszą bezpieczną eksploatację, wtryskiwacze należy wymienić na nowe lub poddać je regeneracji.

- Proces regeneracji wtryskiwaczy jest bardziej opłacalny niż zakup nowych części. Jednak, aby prawidłowo wykonać odnowę, potrzebna jest ekspercka wiedza, doświadczenie i precyzja, z tego powodu zadanie najlepiej zlecić fachowcom - mówi Paweł Orliński, Zastępca Dyrektora Biura Techniczno-Produkcyjnego ds. Produkcji Podstawowej w WUZETEM.

Regeneracja w trzech krokach

Proces regeneracji wtryskiwaczy można podzielić na trzy główne etapy: weryfikacja elementów wyeksploatowanych wtryskiwacza i określenie, które można ponownie wykorzystać, jak np. korpus wtryskiwacza, montaż – czyli złożenie wtryskiwacza z podzespołów, oraz weryfikacja funkcjonowania wtryskiwacza – pracy, wypływów, spadku ciśnienia, szczelności. W WUZETEM proces regeneracji zaczyna się od sprawdzenia wtryskiwacza, przez ekspertów, pod kątem uszkodzeń mechanicznych. Części, które nadają się do ponownego użycia, są przygotowywane do dalszych etapów regeneracji. Standardem jest wymiana zużytych elementów eksploatacyjnych, np. rozpylacza, czyli najważniejszej części wtryskiwacza. Element ten jest podatny na uszkodzenia, ponieważ znajduje się pod wpływem niekorzystnych warunków fizyko-chemicznych panujących w komorze spalania oraz sił występujących na skutek intensywnej współpracy części składowych pary precyzyjnej.

Cały proces produkcji rozpylacza jest wykonywany w zakładach WUZETEM, na maszynach sterowanych numerycznie – CNC. Obejmuje wytoczenia półfabrykatów korpusu i igły, operacje wiertarskie, obróbkę cieplną i cieplnochemiczną, operacje szlifierskie powierzchni wewnętrznych i zewnętrznych korpusu, a także operacje szlifierskie powierzchni zewnętrznych igły i wydrążenie otworków rozpylających. Rozpylacz zostaje dodatkowo skontrolowany przez zespół specjalistów w nowoczesnym laboratorium – na urządzeniu Eragon, służącym do kodowania wyrobów gotowych przez laborantów.

Następnie zmontowany wtryskiwacz dla pojazdów wojskowych jest poddawany testom, mającym na celu potwierdzenie jego sprawności. W WUZETEM wykorzystuje się specjalne do tego celu dedykowane urządzenia, które sprawdzają niemal wszystkie funkcje wtryskiwacza, w tym rozpylenie paliwa czy szczelność przelewów. Za kontrolę jakości odpowiada przede wszystkim operator urządzenia, na których sprawdza się funkcjonalność gotowego wtryskiwacza pod względem pracy, szczelności oraz wypływu paliwa. Dzięki takim działaniom klient otrzymuje w pełni funkcjonalny wyrób.

Znaczenie regeneracji

Wydłużenie żywotności wtryskiwacza w pojazdach wojskowych niesie za sobą szereg korzyści – nie tylko liczonych w złotówkach. Regeneracja jest przyjazna środowisku, ponieważ niweluje emisję spalin związaną z produkcją i transportem nowych części, a także redukuje ilość odpadów. Mniejsze jest również zużycie energii, wody oraz surowców, takich jak np. stal, które są drogie, a ich dostępność mocno ograniczona. Jednocześnie regeneracja trwa krócej niż produkcja nowego produktu, przez co czas realizacji usługi jest satysfakcjonujący. W ten sposób zyskuje nie tylko firma, ale także jej klient, któremu zależy na skorzystaniu z odpowiadającej mu cenowo usługi zrealizowanej w stosunkowo krótkim czasie.

Wtryskiwacz poddany regeneracji sprawnością dorównuje nowym produktom, co jest weryfikowane przez samego producenta. To daje gwarancję, że nadaje się do dalszej i bezpiecznej eksploatacji.

Fot. WUZETEM

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ Chemik 1 ponad rok temu Rozumiem ze ten co to pisze żyje nie w Polsce
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony