Zużycie w układzie elektrycznym EPB następuje głównie w zespole szczotkowym. Szczotki przewodzą prąd elektryczny do silnika i zużywają się w trakcie eksploatacji. Nawet niski poziom zużycia może wpłynąć na efektywność i niezawodność działania. W połączeniu z korozją tłoków w zacisku hamulca może to powodować moment resztkowy podczas zwalniania hamulca postojowego lub zasadniczego, a w konsekwencji przegrzewanie się elementów układu. W celu regeneracji EPB należałoby wymienić plastikowy moduł uruchamiający. Wiązałoby się to nie tylko z kosztem tej części, ale i z nakładem pracy. Wymagałoby to otwarcia obudowy i ponownego uszczelnienia układu przy użyciu zgrzewarki tarciowej. Następnie konieczny byłby test szczelności układu.
Wszystkie produkty TRW jako części o znaczeniu krytycznym dla bezpieczeństwa muszą przejść serię wyczerpujących testów przed dopuszczeniem do produkcji. Zacisk EPB musi przejść serię symulacji matematycznych oraz testy laboratoryjne, wytrzymałościowe i flotowe.
Jako odpowiedzialny producent TRW zawsze analizuje wytwarzanie produktów o znaczeniu krytycznym dla bezpieczeństwa pod różnymi kątami. Firma TRW pozostaje w pełni zaangażowana w program regeneracji, lecz w tym wypadku regeneracja byłaby bardziej kosztowna od produkcji nowej części i w związku z tym nie zapewniałaby klientom żadnych korzyści. Uwzględniając rygorystyczne normy bezpieczeństwa oraz procedury regeneracji części tego typu, obecnie warto jedynie produkować nowe układy EPB.
Elektroniczny hamulec postojowy (EPB) firmy TRW
Wprowadzony na rynek po raz pierwszy przez firmę TRW elektroniczny hamulec postojowy (ang. Electric Park Brake, EPB) zwiększa bezpieczeństwo pojazdu oraz wygodę i komfort kierowcy, a także umożliwia większą swobodę w projektowaniu wnętrza i zespołów pojazdu.
EPB nie tylko pełni funkcję hamulca postojowego, ale stanowi w pełni zintegrowany element układu hamulcowego, co umożliwia również korzystanie z niego w przypadku hamowania awaryjnego. W połączeniu z systemem elektronicznej kontroli stabilności (ang. Electronic Stability Control, ESC) firmy TRW możliwe jest w razie potrzeby hamowanie awaryjne z pełnym wykorzystaniem funkcji ABS wszystkich czterech kół.
EPB eliminuje także konieczność stosowania dźwigni lub pedału hamulca postojowego oraz wpływa korzystnie na stylizację pojazdu, zagospodarowanie przestrzeni i wytrzymałość zderzeniową.
Interfejs systemu EPB do komunikacji z komputerem pokładowym umożliwia dodawanie lub usuwanie różnych funkcji w zależności od specyfikacji. Spośród oferowanych funkcji można wymienić:
- wspomaganie ruszania (Drive Away Assist, DAA) — hamulec zostaje zwolniony, kiedy pojazd zaczyna przyspieszać;
- zapobieganie staczaniu się z pochyłości (Hill Hold Control, HCC) — zapobiega staczaniu się pojazdu w dół, dopóki kierowca nie zacznie przyspieszać;
- wykrywanie zużycia okładzin hamulca — powiadamia kierowcę o zużyciu klocków hamulcowych;
- komunikacja pomiędzy włącznikiem EPB i pedałem gazu — zapobiega omyłkowemu uruchomieniu;
- funkcję automatycznego hamulca postojowego, uruchamianego kiedy drzwi kierowcy są otwarte.
Komentarze (2)