Części i regeneracja

Układ hamulcowy i zawieszenie

ponad rok temu  29.01.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Regenerowane zaciski hamulcowe – segment rynku z przyszłością

Niektóre rozwiązania wykorzystywane we współczesnych pojazdach można uznać za perfekcyjne, bowiem od lat nikt nie jest w stanie zaprojektować skuteczniejszego rozwiązania. Przykładem są zaciski hamulcowe – stosowane w konwencjonalnych pojazdach i bez wahania zaadaptowane przez producentów także do hybryd i aut elektrycznych.

Rynek zacisków hamulcowych
Z roku na rok wzrasta liczba nowych modeli wykorzystujących hamulce wyposażone w zaciski na obu osiach pojazdu. Według raportu amerykańskiej agencji analitycznej Persistence Market Research rynek zacisków hamulcowych ma przed sobą perspektywę wzrostu. Oczekuje się jeszcze powszechniejszego ich stosowania w samochodach i motocyklach oraz udoskonalania konstrukcji dzięki możliwościom, jakie otwierają najnowsze technologie – w tym druk 3D.
Rynek zacisków hamulcowych jest więc bezpieczną wyspą na oceanie wzburzonym przez trend zastępowania samochodów z konwencjonalnym napędem pojazdami hybrydowymi i elektrycznymi. Zmierzch silników spalinowych nie powinien znacząco wpłynąć na producentów powszechnie dziś stosowanych układów hamulcowych. 
– Co prawda układ napędowy pojazdów o niekonwencjonalnym zasilaniu wymusza częstsze hamowanie silnikiem, co prowadzi do mniejszego zużycia podzespołów układu hamulcowego, nie powinno to jednak wpłynąć na sprzedaż tych elementów na globalnym rynku części zamiennych, zwłaszcza w perspektywie najbliższych dziesięciu lat – ocenia Grzegorz Nowaczyk z firmy Lauber.

Ekologiczne podejście na rynku części
Jak wiemy, w motoryzacji ogromne znaczenie ma dziś ekologiczne podejście do produkcji i eksploatacji samochodu. Coraz większą przychylnością władz Unii Europejskiej cieszą się firmy zajmujące się regeneracją części. Przygotowanie podzespołów do ponownego użycia wymaga mniejszego nakładu energii i wykorzystania surowców niż produkcja nowych. Regenerowane części są atrakcyjne również dla nabywców. Nie tylko ze względów ekologicznych, ale także cenowych i jakościowych. Profesjonalnie wykonana fabryczna regeneracja przywraca podzespołom pełną funkcjonalność i trwałość zbliżoną do nowych części stosowanych na pierwszy montaż w samochodach.
W Polsce profesjonalną regeneracją części zajmuje się kilka przedsiębiorstw, z których za najbardziej rozpoznawalną uchodzi Lauber. W swojej fabryce w Słupsku regeneruje on m.in. zaciski hamulcowe, pompy wspomagania kierownicy, wtryskiwacze common rail czy alternatory i rozruszniki. Przedstawiciele firmy nie mają wątpliwości, że w najbliższych latach rynek regeneracji części będzie przeżywał rozkwit.
– Części poddane fabrycznej regeneracji uchodzą dziś w Europie za produkty pełnowartościowe. Współczesne metody produkcji pozwalają odtworzyć pierwotną jakość podzespołów przy zachowaniu jak największej liczby elementów zastosowanych na pierwszy montaż – mówi Grzegorz Nowaczyk. – Dużej szansy rozwoju upatrujemy w segmencie zacisków hamulcowych, które już dziś są bardzo popularne na rynku części zamiennych, a wraz z rozrostem parku pojazdów zapotrzebowanie będzie wzrastać. Zwłaszcza w naszym kraju, gdzie znaczna część pojazdów to auta używane, sprowadzone z zagranicy, często ze znacznym przebiegiem. Warto pamiętać o tym, że w zaciski wyposażone są także auta hybrydowe i elektryczne, które będą zwiększać swój udział w polskim rynku.

Atuty regenerowanych zacisków
Tajemnicą poliszynela jest fakt, że podzespoły stosowane na pierwszy montaż w pojazdach charakteryzują się wyższą trwałością niż zamienniki dostępne na rynku wtórnym. W tym kontekście wybór regenerowanych pierwszomontażowych części może okazać się lepszą alternatywą dla fabrycznie nowych podzespołów, nawet z wyższej półki cenowej. Części, takie jak zaciski hamulcowe, nie powinny być wymieniane częściej niż raz w czasie całego cyklu eksploatacji samochodu. Wybór odpowiedniej jakości produktu jest zatem kwestią kluczową.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony