Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 8 minut

Remonty kapitalne – wokół rynku napraw silnikowych

Ceny regeneracji wałków rozrządu: do aut osobowych krzywki od 170 zł netto (dotyczy napawania i szlifu), czopy od 185 zł netto (dotyczy napawania i szlifu). Wałki do ciężarowych: krzywki od 310 zł netto (dotyczy napawania i szlifu), czopy od 330 zł netto

Strona 2 z 3

Panuje opinia, że jakkolwiek jest wiele firm, które świadczą usługi napraw (spawania) głowic silnikowych do tego typu pojazdów, to mało kto robi to kompleksowo. Z czego to wynika? Po części z braku doświadczenia, bo też głowice żeliwne są bardzo dużym wyzwaniem w temacie spawania i obróbki.

– Również z powodu niskiej opłacalności przy dużym ryzyku związanym z różnorodnością stanu materiału, na którym się pracuje. Zdarzają się przypadki, w których do dokończenia naprawy nie dochodzi z powodu złego stanu struktury żeliwa. Jednym z poważniejszych problemów, z jakim się spotykamy – w przypadku pękniętych boków silnika czy głowic – jest nieumiejętna próba spawania na własną rękę przez mechaników. Miejsca spawane są niejednokrotnie przegrzane, co uniemożliwia uratowanie uszkodzonego bloku czy głowicy, zdarza się też niewłaściwe ratowanie urwanych gwintów, zapieczonych wtryskiwaczy czy świec żarowych… – wyliczają specjaliści z firmy Polok i dowodzą, że można by oszczędzić kosztów klientowi, jeśli tylko odstąpiono by od prób napraw na własną rękę, bo bez odpowiednich maszyn i narzędzi.

Można zatem odnieść wrażenie, że w innych krajach jest lepiej. Otóż nie. Nadal skala, a też jakość usług świadczonych za granicą jest znacznie niższa niż u nas.

Bieżąca opieka serwisowa
Zatem czy w ostatnim czasie przybywa, a może raczej ubywa warsztatów podejmujących się napraw kompleksowych? Z wielu zebranych przez nas informacji postanowiliśmy przytoczyć komentarze managera sieci MaXserwis.

– Większość warsztatów funkcjonujących na tzw. aftermarkecie stara się dostosowywać do potrzeb klientów, oferując naprawy kompleksowe – diagnozuje sytuację Aleksander Ochęduszko. – Nie oznacza to jednak, że wszystkie prace wykonują we własnym zakresie. Niektóre zadania przekazywane są podwykonawcom specjalizującym się w kompleksowych naprawach. Tym, którzy posiadają wiedzę i znakomite rozeznanie oraz bieżący dostęp do części zamiennych, koniecznych do wykonania danej naprawy.

Nie trzeba specjalnie dowodzić, jak ogromną korzyścią dla klienta jest znaczące skrócenie czasu potrzebnego do takiej naprawy. Reprezentant sieci MaXserwis zauważa, że często jest też tak, że auto trafiające do warsztatu z poważną usterką wymaga nie tylko naprawy głównego problemu, ale po prostu diagnozy i skutecznej naprawy szeregu innych, drobniejszych uszkodzeń. Serwis oferujący kompleksowe usługi może takiemu klientowi pomóc – nie tylko wykona poważną naprawę (która może być zlecona podwykonawcy), ale też we własnym zakresie usunie drobniejsze usterki w danym samochodzie.

No dobrze, a jak zmieniają się firmy zorientowane na naprawy silnikowe? Kto się nimi zajmuje? Oczywiste jest, że remonty nowoczesnych jednostek napędowych, często o niewielkiej pojemności, wysilonych do granic możliwości i posiadających skomplikowane rozwiązanie technologiczne wymagają specjalistycznej wiedzy, umiejętności technicznych i materiałów.

– Na rynku maleje popyt np. na kompleksowe remonty silnika, które zawsze zajmują zdecydowanie więcej czasu niż zakup używanego podzespołu i jego montaż w samochodzie. Poza tym używany silnik kosztuje zazwyczaj połowę ceny remontu tego uszkodzonego. Znamienny jest fakt, że większość warsztatów zleca kupienie używanego silnika klientowi – jakość tych podzespołów bywa bardzo różna, a serwisy niechętnie biorą na siebie odpowiedzialność za jakość zakupionego silnika – kontynuuje Aleksander Ochęduszko.

Po części jest więc tak jak dawniej. Większość serwisów doradza swoim klientom zakup używanej jednostki napędowej i jej montaż w samochodzie po wykonaniu niezbędnych czynności serwisowych (wymiana rozrządu, płynów eksploatacyjnych, filtrów). Rozwiązanie takie pozwala na zmniejszenie wysokich kosztów takich remontów.

– Istotny jest czas naprawy – podsumowuje nasz rozmówca. – Nasza sieć warsztatów niezależnych MaxSerwis dzięki działaniu pod parasolem Auto Partnera ma dostęp do szerokiej oferty części, ponad 200 tys. referencji, często w ciągu kilku godzin, więc naprawy są realizowane bardzo szybko. Kluczowe dla sukcesu, a czasem wręcz dla istnienia na rynku są posiadanie szerokiej wiedzy technicznej obejmującej najnowocześniejsze rozwiązania oraz dostęp do profesjonalnych i często niedostępnych na rynku części. Większość serwisów z naszej sieci podejmuje się takich zadań. Bez problemu wymienią elementy takie jak tzw. rozrząd czy pasek osprzętu, elementy układu wtryskowego, miskę olejową, czujniki, filtry, olej itd. Jednak tych, które gotowe są wykonać kompleksowy remont jednostki napędowej, jest na rynku stosunkowo niewiele.

Jeszcze o częściach silnikowych
Pierścienie tłokowe, tłoki i ich sworznie, zawory, wałki rozrządu, wały korbowe, popychacze, dźwigienki, panewki, uszczelnienia… Nie licząc osprzętu, tzw. termiki i turbodoładowania – części silnikowe to bardzo długa lista. Przy okazji wspomnijmy o istotnej zmianie, gdy podejmować się serwisowania takich, a zwłaszcza specjalizować w układach chłodzenia silnika i klimatyzacji.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony