Prawidłowa praca silnika zależy m.in. od sprawnego działania dwóch ważnych elementów – rozrusznika i wału korbowego.
Rozrusznik to silnik prądu stałego, który obraca wał korbowy silnika i nadaje mu odpowiednią prędkość obrotową, dzięki której silnik może rozpocząć samodzielną pracę. Najczęściej stosuje się rozruszniki elektryczne, które w krótkich okresach podczas uruchamiania silnika, pobierają najwięcej energii elektrycznej z akumulatora.
Do zamiany ruchu posuwistego tłoka oraz korbowodu na ruch obrotowy służy wał korbowy. Składa się z czopów (główne oraz korbowe) przesuniętych względem swojej osi, ramion wału z przeciwciężarami tarczy koła zamachowego oraz z ramienia wykorbienia, które łączy czopy. Wykonuje się je głównie z wysokiej jakości stali niestopowej. Dla zapewnienia odpowiedniej twardości, stosuje się hartowanie powierzchniowe lub nawęglanie (dla wałów ze stali stopowych). W większości silników występuje łożyskowanie wałów korbowych co każdy cylinder.
Zarówno rozrusznik, jak i wał korbowy to elementy, których prawidłowa praca może być zaburzona z różnych powodów:
1. Przy braku odgłosu pracy rozrusznika oraz braku organoleptycznych (słuchowo/wzrokowych) objawów pracy łącznika elektromagnetycznego (automatu), przyczyny mogą być następujące:
a) Usterka stacyjki, sterowania i przewodów/złączy (automatu oraz przekaźników pośrednich sterowanych przez załączenie stacyjki, o ile występują w instalacji),
2. Przy braku odgłosu pracy rozrusznika i mocno przygasających kontrolkach możliwe są:
a) Rozrusznik jest zablokowany/uszkodzony (uszkodzeniu mogła ulec przekładnia, tuleje ślizgowe, które na skutek wytarcia powodują, iż wirnik nie okręca się w stojanie, tylko jest przyciągany do jego ścian, co właśnie owo tarcie powoduje. Można to porównać do efektu elektromagnesu),
b) Silnik jest zablokowany - doszło do awarii mechanicznej.
3. Przy normalnej pracy rozrusznika, ale braku efektu pracy koła zamachowego/silnika, można wziąć pod uwagę kilka opcji:
a) Uszkodzony rozrusznik (awaria bendiksa lub przekładni planetarnej. Efektem towarzyszącym jest hałas),
b) Uszkodzone koło zamachowe, ewentualnie inne elementy silnika.
4. W przypadku słyszalnego „tyknięcia” automatu (słychać pracę łącznika elektromagnetycznego) i widocznych delikatnie przygasających kontrolek mogą być to:
a) Zwory (styki stałe oraz zwora ruchoma) automatu, które nie przekazują prądu,
b) Uszkodzony wirnik lub stojan rozrusznika (o ile nie jest to stojan z magnesami stałymi).
Znane są odstępstwa od powyższych awarii m.in. w autach nowszej generacji, w których stosuje się stabilizację napięcia, czyli konwertery DC/DC, które mają zapobiegać krótkotrwałym zakłóceniom, zanikom napięć, czy też stabilizować pozyskane napięcie z rekuperacji energii hamowania.
W każdym wypadku ważne jest, aby celem dokładnej diagnostyki i naprawy lub wymiany uszkodzonej części udać się do profesjonalnego warsztatu mechaniki pojazdowej.
źródło: AS-PL
Komentarze (1)