Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  16.05.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Schaeffler: Innowacje dla mobilności przyszłości
Strona 1 z 2

O innowacyjności firmy Schaeffler świadczy m.in. liczba zgłoszonych patentów. Oficjalne statystyki Niemieckiego Urzędu ds. Patentów i Znaków Towarowych plasują firmę Schaeffler – z 2100 zgłoszonymi w 2013 roku patentami – na miejscu drugim (miejsce czwarte rok wcześniej) wśród najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw.

Niemniej jednak istotniejsze od statystyk są innowacje i technologie zaprezentowane podczas sympozjum firmy Schaeffler. W ramach tego przedsięwzięcia firma co cztery lata prezentuje najnowsze rozwiązania i technologie w zakresie techniki silnika, skrzyni biegów, podwozia, a także hybrydyzacji oraz elektromobilności. 3 i 4 kwietnia odbyło się już po raz dziesiąty spotkanie z klientami, w którym wzięła udział rekordowa liczba 810 inżynierów oraz techników z branży motoryzacyjnej.

Tematem przewodnim tegorocznego wydarzenia była „mobilność przyszłości”. Prof. Peter Gutzmer, członek zarządu ds. rozwoju firmy Schaeffler, przybliżył wymagania, które stawiane są ogólnie pojętej mobilności w różnych regionach świata. Oprócz pracy wykonywanej w dziale badań i rozwoju wewnętrzne centrum mobilności dostarcza także rzetelną bazę pod dyskusję.

- Przemysł motoryzacyjny czeka zmiana paradygmatu – tłumaczył Peter Gutzmer. - Takie tematy jak wzrost wydajności układu napędowego, jazda z automatyczną i półautomatyczną skrzynią biegów, a także integracja sieci informatycznych, będą kształtować przyszłość przemysłu motoryzacyjnego. Dodatkowo, różnorodne rozwiązania dostępne na całym świecie staną się bardziej skomplikowane, a wzorce mobilności ulegną gwałtownym zmianom. Jednakże, nawet w przyszłości, jazda samochodem nie będzie czynnością wirtualną. Napęd oparty na silniku spalinowym będzie dominował na rynku jeszcze przez długi czas, a w połączeniu z rozwiązaniami hybrydowymi, będzie dodatkowo wzmacniał swoja pozycję. Skrzynie biegów zyskają bardzo na znaczeniu, ponieważ to one są ogniwem łączącym silnik spalinowy z elektrycznym.

Podczas Sympozjum firma Schaeffler udzieliła odpowiedzi na pytania związane z przyszłością układu napędowego w branży motoryzacyjnej. Przykładowo, zmienne układy sterownia zaworami stanowią istotny element zwiększenia wydajności nowoczesnych silników spalinowych. Firma Schaeffler oferuje całą paletę produktów dostosowanych do potrzeb klientów, aż do pierwszego na świecie w pełni zmiennego, elektrohydraulicznego systemu sterowania zaworami UniAir. W międzyczasie system został rozszerzony o nowe funkcje, które wspierają nowoczesny proces spalania oraz umożliwiają odłączenie jednego z cylindrów bez utraty komfortu. Prof. Peter Pleus, członek zarządu Schaeffler Automotive, wyjaśnia:

- Razem z wprowadzeniem technologii UniAir do produkcji seryjnej w 2009, sterowanie zaworami wkroczyło w nową erę. W pełni zamienne sterowanie zaworami wyznaczyło nowy trend dla bardziej dynamicznych i przyjaznych środowisku silników. Dzięki rozbudowanemu systemowi sterowania pojawiają się dla naszych klientów nowe możliwości optymalizacji.

Oprócz najnowszej wersji systemu UniAir, firma Schaeffler zaprezentowała podczas Sympozjum także pomysły dotyczące systemu płynnego odłączania cylindrów oraz gotowego do produkcji seryjnej elektromechanicznego przestawiacza faz wałka rozrządu.

Coraz większego znaczenia nabierają samochody hybrydowe typu Plug-in. Firma Schaeffler oferuje – zarówno dla silników spalinowych, jak i elektrycznych – idealnie dopasowane rozwiązania dla układu napędowego oraz skrzyń biegów. Są one dostępne dla samochodów sportowych oraz tych poruszających się głównie w ruchu miejskim. Nowością jest napęd hybrydowy zintegrowany ze skrzynią biegów z rozdziałem mocy oraz skrzynia biegów do napędów elektrycznych o zwiększonym zasięgu. W przypadku drugiego z zaprezentowanych rozwiązań chodzi o trzystopniową skrzynię biegów ze zintegrowanym silnikiem elektrycznym, który może zostać połączony z silnikiem spalinowym.

- Zbudowana w sposób pomysłowy skrzynia biegów umożliwia codzienną jazdę w trybie elektrycznym, jak również najlepsze wykorzystanie połączenia napędu elektrycznego z konwencjonalnym – wyjaśnia Norbert Indlekofer, członek zarządu Schaeffler Automotive. - Jednocześnie kierowca nie musi się obawiać, że zostanie nagle z pustym akumulatorem.

Firma Schaeffler oferuje także produkty dla producentów samochodów, którzy chcieliby rozszerzyć swoją ofertę napędów benzynowych o napęd hybrydowy typu Plug-in. Między innymi dzięki elektrycznej osi, która spełnia specyficzne wymagania samochodów hybrydowych typu Plug-in. W tym przypadku częścią napędu jest dwustopniowa skrzynia biegów. Silnik elektryczny o mocy 65 kilowatów charakteryzuje się zwiększoną gęstością mocy. W porównaniu do wariantu z 2011 roku, zaprezentowanego w pojeździe koncepcyjnym Schaeffler ACTIVeDRIVE, waga jednostki napędowej została obniżona o 49 kilogramów i wynosi 79 kilogramów. Elektryczną oś można opcjonalnie wyposażyć w funkcję wektorowania momentu obrotowego. Zwiększa to znacznie zwrotność pojazdu.

Oszczędniejsze i bardziej wydajne systemy hybrydowe mogą być teraz produkowane z elektrycznym napędem o mocy 48 V. Także dla tych systemów firma Schaeffler zaprezentowała podczas Sympozjum różne zastosowania. Napęd elektryczny może być bezpośrednio zintegrowany z tylną osią, skrzynią biegów lub z silnikiem. System hybrydowy o mocy 48 V może osiągnąć nawet 15-procentową oszczędność zużycia paliwa. Jest to możliwe dzięki rekuperacji, czyli odzyskiwaniu energii podczas hamowania. Dodatkowo taka wstępna hybrydyzacja umożliwia jazdę na napędzie elektrycznym przy małych prędkościach oraz – w zależności od modelu – poprawia zwrotność pojazdu dzięki rozdzieleniu momentu obrotowego na pojedyncze koła (tzw. wektorowanie momentu obrotowego).

Tagi: Schaeffler,

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony