Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  10.02.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

SENTECH: Przewód przewodowi nie równy

Rozmawiamy z Dariuszem Gruszczyńskim, prezesem firmy GG Profits, która produkuje przewody zapłonowe marki SENTECH.

Podzespoły samochodowe dzielą się na tzw. półki: najwyższą, średnią i najniższą, różniące są nie tylko jakością, ale i ceną. Jak jest w przypadku przewodów zapłonowych marki SENTECH?
Marka SENTECH jest dobrze znana i rozpoznawalna zarówno w Polsce jak i za granicą. Kojarzona jest głównie z wysoką jakością. Mechanicy doceniają także dostępność wiązek oraz względnie niską cenę produktu. Te atuty powodują, że możemy porównywać się z markami uznawanymi za najlepsze. Chciałbym jednak podkreślić, że SENTECH to niespełna 10% całej produkcji. Większa jej część to tzw. marki „zewnętrzne” oraz wiązki na pierwszy montaż.

Przeciętny Polak zawsze patrzy na cenę – im jest ona niższa, tym szybciej klient zdecyduje się na zakup. Na co jeszcze oprócz ceny POWINIEN zwracać uwagę nabywca przewodów zapłonowych?
Niestety, to prawda, że dość ważnym kryterium zakupowym jest cena. To kryterium jest także bardzo często fałszywie pojmowane. Jeśli mamy do wyboru dokładnie ten sam produkt, to oczywiście rozsądnym jest kupienie go za jak najniższą cenę. Niestety – to, że produkt nazywa się „przewody zapłonowe” wcale nie znaczy, że to jest dokładnie ten sam produkt. Podam przykład z rynku samochodowego – doskonale rozumiemy różnice w jakości Mercedesa i Syrenki. Ktoś, kto kupił Syrenkę, może się cieszyć, że kupił pojazd 10 razy taniej niż Mercedesa, ale przecież już na pierwszy rzut oka widać, że nie kupił produktu o tej samej jakości, chociaż i jedno i drugie mieści się w kategorii „samochód”.

Na szczęście rośnie grupa świadomych klientów, którzy rozumieją, że chcą kupować trwały produkt o wysokiej jakości i za taki są w stanie zapłacić więcej.

Kiedy należy wymienić przewody zapłonowe? Jakie są objawy ich zużycia/nieprawidłowego działania?
Są oczywiście gotowe instrukcje związane z wymianą przewodów zapłonowych, ale w praktyce przeważnie wymienia się przewody kiedy „coś” szwankuje w zapłonie naszego pojazdu. Wówczas doświadczony mechanik będzie wiedział, czy akurat dana usterka może mieć podłoże w wadliwych przewodach. Jeżeli chodzi o objawy, to przede wszystkim trudności w uruchomieniu silnika lub nierównomierna praca jednostki napędowej. Warto zwrócić uwagę, że zdarza się wymiana przewodów ze względu na przebicie izolacji. Po takiej wymianie nowe przewody też mają przebicie. To ewidentnie świadczy o uszkodzeniu cewki zapłonowej, która generuje zbyt wysokie napięcie po stronie wtórnej. Cały temat wymiany przewodów zapłonowych został zobrazowany na filmie, do którego obejrzenia zapraszam wszystkich chętnych. Film jest dostępny na naszej stronie internetowej: www.sentech.pl.

Przewody miedziane, węglowe, ferrytowe – jakie są między nimi różnice?
Te trzy wymienione rodzaje przewodów różnią się przede wszystkim budową. Każdy z nich posiada inny rdzeń zgodny z nazwą. To właśnie rdzeń w przewodzie jest najważniejszy, bo to on przewodzi prąd. Miedź jest najlepszym przewodnikiem, ale przy zastosowaniu miedzi w przewodach trzeba montować oporniki w celu tłumienia zakłóceń. Z kolei węglowe rdzenie to tanie rozwiązanie. Przewód z takim rdzeniem nie będzie nam długo służył, gdyż w sposób naturalny wypalają się w nim cząsteczki grafitu w trakcie przepływu prądu wysokiego napięcia. Zupełnie inaczej rzecz ma się z ferrytowymi przewodami. Jak na razie jest to najnowocześniejsza technologia. Niestety, na rynku znajdują się również przewody udające wire wound. To tak, jakby w transformatorze zastosować rdzeń z tworzywa sztucznego – wygląda podobnie, ale nie działa. Chciałbym tu zaznaczyć, że nasza firma jest producentem przewodów opartych na oryginalnej technologii.

SENTECH to m.in. przewody do silników z instalacjami gazowymi. Czym się wyróżniają takie przewody?
Wspomniana wcześniej technologia przewodów ferrytowych z racji zaawansowanej technologii jest dzisiaj najbardziej odpowiednia i polecana do pojazdów zasilanych gazem. Silnik zasilany gazem ma większe wymagania niż benzynowy. Najodpowiedniejszy będzie tu bowiem przewód o jak najmniejszej rezystancji oraz zapewniający jak najdłuższe trwanie iskry. Takie wymagania spełnia przewód wire wound. Ponieważ przewody w marce SENTECH oparte są o taki właśnie rdzeń, dlatego polecamy je do stosowania w silnikach zasilanych gazem. Istnieje prawidłowość, że każdy przewód do silnika zasilanego gazem można stosować w dowolnym innym silniku, ale nie każdy przewód można stosować w silnikach zasilanych gazem.

Kilka słów o planach na rok 2014...
Jest ich wiele, ale te najciekawsze związane są z nowoczesną technologią. Pracujemy nad pewnym rozwiązaniem technologicznym, które znajdzie swoje zastosowanie zarówno w przewodach zapłonowych, jak i w pojazdach napędzanych elektrycznie, ale na wyniki tych prac trzeba jeszcze trochę poczekać.

Rozmawiał: Krzysztof Dulny

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony