Układy kierownicze ze wspomaganiem hydraulicznym pojawiły się w latach pięćdziesiątych XX wieku – początkowo w Stanach Zjednoczonych, później również w Europie. Już wówczas zostały uznane za rozwiązanie dające duży komfort kierowcom ciężkich pojazdów użytkowych oraz osobowych (zwłaszcza luksusowych). Jednak ówczesny rozwój techniki narzucał swoje ograniczenia – przy większych prędkościach działanie układu wspomagania okazywało się zbyt miękkie i nieprecyzyjne, często prowadząc do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Stworzenie, wraz upływem lat, układu wspomagania uwzględniającego aktualną prędkość poruszania się pojazdu, okazało się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Układ ZF Servotronic wszedł do masowej produkcji w 1986 roku.
[img_full]9071|12106[/img_full]
ZF Servotronic w pełni dostosowuje siłę wspomagania do prędkości pojazdu. Przy niskiej prędkości (np. manewry na parkingu wymagające wielu ruchów kierownicą) siła wspomagania jest maksymalna. Przy wyższej – jest redukowana, co daje możliwość zachowania dużej precyzji działania układu i pozwala zachować pełną kontrolę nad pojazdem.
Układ ZF Servotronic oparty jest na specjalnym zaworze hydraulicznym, wyposażonym dodatkowo w konwerter elektro-hydrauliczny, tłoczki reakcyjne, zawory zwrotne oraz zawór zamykający. Jednostka kontrolna przekazuje informacje o prędkości pojazdu do zaworu hydraulicznego, sprawiając, że siła wspomagania rośnie lub maleje.
Układy elektroniczne, produkowane przez ZF od 2001 roku, również dostosowują siłę wspomagania do prędkości pojazdu. W układzie ZF Servoelectric, wspomaganie zasilane jest za pomocą silnika elektrycznego, który pobiera energię jedynie w momencie skręcania kół pojazdu. Rozwiązanie to pozwala na oszczędność paliwa sięgającą nawet 0,4 litra na 100 km w porównaniu do systemów hydraulicznych.
Komentarze (0)