rys. 1
Autodata, światowy lider informacji technicznych dla wtórnego rynku motoryzacyjnego, tworzy i dostarcza produkty, które znajdują zastosowanie w warsztatach samochodowych podczas napraw i serwisowania pojazdów. Flagowym produktem jest baza danych online, obejmująca 29 000 modeli z całego świata od 80 producentów, a dzięki której prace prowadzone w warsztacie opierają się na solidnej wiedzy i wiarygodnej informacji technicznej.
Czynności opisane w poniższych instrukcjach mogą wymagać użycia narzędzi i sprzętu uznawanych za „standardowy sprzęt warsztatowy”, tj. podnośniki pojazdów, żurawie do wyciągania silników, podnośniki do skrzyń biegów czy belki do podwieszania silnika. Personel wykonujący wskazane czynności musi być wykwalifikowany do obsługi sprzętu, a także przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Narzędzia
- narzędzie do blokowania wałka rozrządu – nr 1.871.000.900,
- narzędzie do mocowania koła pasowego wału korbowego 1 – nr 1.871.000.200,
- narzędzie do mocowania koła pasowego wału korbowego 2 – nr 1.860.831.000.
Przed rozpoczęciem prac:
- Odłączyć przewód masy akumulatora.
- Wymontować świece żarowe, aby silnik można było łatwiej obracać.
- Obracać silnik w normalnym kierunku obrotów (jeżeli nie podano inaczej).
- Zwrócić uwagę na momenty dokręcenia.
- Jeżeli występuje: przed wymontowaniem zaznaczyć położenie montażowe czujnika położenia wału korbowego.
- Obracać silnik TYLKO za pomocą koła łańcuchowego wału korbowego, a nie za pomocą innych kół łańcuchowych.
Ustawianie faz rozrządu
- Czynność wymagana przy wymontowaniu i montowaniu łańcucha rozrządu: zdemontować miskę olejową.
- Wymontować śruby zamykające z obudowy wałka rozrządu 1
- Zamontować narzędzia do blokowania wałka rozrządu 2
- Spłaszczenia na narzędziu do blokowania wałka rozrządu muszą być w położeniu poziomym 3.
- Obracać wałem korbowym w normalnym kierunku obrotów, aż oba narzędzia do blokowania wałka rozrządu słyszalnie się zablokują.
- Trzpień 6 mm włożyć w obudowę sprzęgła 4
- Ścisnąć napinacz łańcucha i zablokować trzpieniem 5
- Wymontować łańcuch rozrządu, koło łańcuchowe wału korbowego i koło łańcuchowe wałka rozrządu jako komplet.
- Zamontować łańcuch rozrządu, koło łańcuchowe wału korbowego i koło łańcuchowe wałka rozrządu jako komplet.
- Wyjąć trzpień blokujący 5
- Dokręcić śrubę koła łańcuchowego wałka rozrządu momentem 135-165 Nm.
Uwaga: Śruba piasty tłumika wału korbowego ma lewy gwint. Przy wymianie koła łańcuchowego wałka rozrządu i koła łańcuchowego wału korbowego zwrócić uwagę, czy napis na kole łańcuchowym jest skierowany na zewnątrz.
Wymontować koła zębate wałków rozrządu w następujący sposób:
- narzędzie do blokowania wałka rozrządu musi być prawidłowo zamontowane 2 (rys. 2a, 2b),
- wymontować obudowę wałków rozrządu,
- poluzować śrubę każdego z kół zębatych wałków rozrządu 6,
- wymontować narzędzia do blokowania wałków rozrządu 2 (rys. 2a, 2b),
- wymontować wałki rozrządu i koła zębate wałków rozrządu.
Zamontować koła zębate wałków rozrządu w następujący sposób:
- zamontować wałki rozrządu i koła zębate wałków rozrządu. Śruby dokręcić mocno ręką,
- zamontować narzędzia do blokowania wałków rozrządu 2 (rys. 2a, 2b),
- spłaszczenia na narzędziu do blokowania wałka rozrządu muszą być w położeniu poziomym 3 (rys. 2b),
- dokręcić śrubę koła zębatego każdego z wałków rozrządu momentem 135-165 Nm 6,
- zamontować obudowę wałka rozrządu.
Aby dowiedzieć się więcej na temat nowego, innowacyjnego oprogramowania Autodata, odwiedź stronę www.data.precyzja.net.pl lub zadzwoń do specjalistów: tel. 52 339 26 35.
Komentarze (1)