Fot. 1. Wymontowanie czujnika i dostęp do wtyczki potencjometrycznego sensora położenia klap G336 wymaga odkręcenia filtra olejowego w silniku 1.8 TFSI
Moduły termiczne w układzie chłodzenia silników 1.8 TFSI i 2.0TFSI
Zaawansowane jednostki napędowe 1.8/2.0 TFSI wymagają również skomplikowanego układu chłodzenia. W silnikach tych zaadaptowano moduły termiczne, we wnętrzu których zintegrowane są następujące podzespoły: pompa cieczy chłodzącej, termostat, siłownik N493 kontrolujący pracę zaworów suwakowych oraz dwa obrotowe zawory suwakowe, których zadaniem jest właściwa regulacja przepływu cieczy chłodzącej.
Fot. Moduł termiczny stosowany w silnikach 1.8/2.0 TFSI
Nadzór nad modułem termicznym i sterowanie nim realizuje komputer jednostki napędowej, dzięki czemu możliwe stało się aktywowanie specjalnych programów, umożliwiających szybkie osiągnięcie optymalnej temperatury silnika i funkcji ochronnych. Głowica silnika i zespół turbosprężarki są zabezpieczone przed nadmiernym przegrzaniem. W przypadku awarii któregoś z podzespołów modułu możliwe jest dalsze funkcjonowanie układu chłodzenia i przejście w specjalny tryb awaryjny. Do najczęstszych problemów z modułami termicznymi silników 1.8/2.0 TFSI należą ich nieszczelności i awarie stricte elektroniczne. Niestety moduł ten traktowany jest przez producenta pojazdu jako podzespół nierozbieralny, więc usterka pompy czy termostatu kwalifikuje go do wymiany.
Tekst i fot. Mariusz Leśniewski
Artykuł pochodzi z numeru 09/2020 miesięcznika Nowoczesny Warsztat
Komentarze (0)