Często pojawiający się zwiększony luz na łożysku pompy wodnej powoduje zsuwanie się paska oraz zrywanie kołnierza koła pasowego wałka rozrządu, a w konsekwencji uszkodzenie paska rozrządu. Także uprzednie mechaniczne uszkodzenie kołnierza może doprowadzić do tego typu awarii (fot. 1).
Konstrukcja koła pasowego wałka rozrządu uległa zmianie (numer OE pozostał ten sam) w późniejszych latach, zapobiegając powstawaniu tego typu usterek.
Zaleca się weryfikację pompy wodnej oraz, jeżeli to konieczne, jej wymianę. Wszystkie niezbędne elementy znajdują się w zestawie rozrządu Gates KP15501XS.
Przy wymianie pompy wody należy sprawdzić, czy stosuje się odpowiednią śrubę z podkładką oraz dokręcić ją właściwym momentem obrotowym. Odległość pomiędzy śrubą pompy a kołem pasowym napinacza jest mała, co przedstawiono na fot. 2.
Zastosowanie niewłaściwych części lub śruby może doprowadzić do kontaktu z kołem pasowym napinacza (fot. 3).
Śruba na wale korbowym (nr OE 8200557644 i dostarczana w zestawie rozrządu) jest śrubą jednorazowego użytku i powinna być wymieniona. Dokręcenie śruby właściwym momentem obrotowym jest bardzo istotne. Wartość momentu różni się w zależności od kodu silnika i modelu samochodu, należy ustalić prawidłowe wartości w instrukcji serwisowej danego pojazdu. Niezastosowanie się do powyższych zaleceń może doprowadzić do zerwania śruby (fot. 6).
W przypadku naprawy silnika po kolizji tłoka z zaworem konieczna jest szczegółowa kontrola dźwigienek zaworowych wałka rozrządu. Możliwym jest, iż dźwigienka uległa uszkodzeniu. W takim przypadku należy ją wymienić. W przeciwnym razie uszkodzona dźwigienka spowoduje zatarcie wałka rozrządu (fot. 7).
Podczas wymiany paska zaleca się stosowanie specjalistycznych narzędzi (zestaw Gates GAT4960).
Komentarze (0)