Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  17.08.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Skąd ten hałas? Przyczyn może być wiele

Podczas wymiany klocków i tarcz hamulcowych kluczowe znaczenie ma zachowanie czystości

Strona 1 z 2

Obsługa i naprawy układu hamulcowego należą do najczęściej wykonywanych prac w warsztacie samochodowym. Ze względu na ich skomplikowanie oraz presję czasu może dojść do wielu nieprawidłowości. Pomimo pozornie rutynowej naprawy wiele reklamacji odnosi się właśnie do tego obszaru. Najczęstsze zastrzeżenia dotyczą głośnej pracy układu hamulcowego, nie zaś braku skuteczności jego działania.

Cennych wskazówek, jak unikać hałasu z układu hamulcowego powstającego w samochodach osobowych i ciężarowych, udziela warsztatom Volker Birkholz, techniczny manager sprzedaży & trener TMD Friction Services GmbH z Leverkusen.

Podczas wymiany klocków i tarcz hamulcowych kluczowe znaczenie ma zachowanie odpowiedniej czystości. Zanieczyszczenia i rdza nie tylko ograniczają ruchy zacisku hamulcowego, mogą również negatywnie wpłynąć na odpowiednie podtrzymywanie oraz pozycję klocka hamulcowego w zacisku. Jeżeli klocek nie spoczywa na przewidzianych do tego powierzchniach podpierających w zacisku hamulcowym, może dojść do spadku skuteczności hamowania oraz przyspieszonego zużycia elementów układu hamulcowego. Ponadto podczas hamowania klocek może wpadać w wibracje, czego objawem jest piszczenie. Szczotki druciane są doskonałym narzędziem do czyszczenia zacisku hamulcowego. Do tych aluminiowych należy stosować szczotki mosiężne, co pozwala uniknąć uszkodzeń, natomiast zaciski żeliwne można czyścić szczotkami stalowymi. Wiele warsztatów do czyszczenia układu nadal używa sprężonego powietrza, co nie jest zalecane ze względów zdrowotnych, ponieważ wówczas w sposób niekontrolowany uwalnia się duża ilość drobnego pyłu.

Ponadto należy zwrócić szczególną uwagę na preparaty stosowane w układzie hamulcowym. Przede wszystkim na powierzchnię roboczą klocka i tarczy nie może się dostać nawet najmniejsza ilość smaru. Stosując preparaty przeznaczone do układu hamulcowego, mechanik wykonujący montaż powinien pamiętać o tym, że temperatury robocze tarczy hamulcowej są tak wysokie, iż niewłaściwy smar może zmienić swoją postać na ciekłą, a następnie spłynąć lub przedostać się na inne elementy, takie jak tarcza hamulcowa. Poza tym smar musi być neutralny względem materiałów, z których wykonane są elementy układu hamulcowego. Jeżeli zawiera olej mineralny, elementy uszczelniające produkowane z gumy naturalnej lub syntetycznej pęcznieją, co może prowadzić do ich uszkodzenia. Textar oferuje gamę produktów serwisowych do konserwacji hamulców.
Ze względów bezpieczeństwa po zastosowaniu smaru w układzie hamulcowym zawsze zaleca się staranne oczyszczenie tarczy hamulcowej za pomocą specjalnego preparatu do czyszczenia.
Dobór odpowiednich klocków hamulcowych ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego i cichego działania układu. Jeżeli standardowy klocek hamulcowy wyposażony jest w nakładkę tłumiącą (cienka płytka na tylnej stronie) w celu odizolowania hałasu, również zakładana część powinna ją posiadać – tanie klocki często mają wyłącznie powłokę gumową. Takie rozwiązanie nie zastąpi nakładki tłumiącej i będzie powstawał hałas.

– Stosowanie niewłaściwego smaru na klocki hamulcowe również nie jest dobrym rozwiązaniem. Należy tego unikać, ponieważ podczas hamowania powstają mostki przenoszące powstające dźwięki na zacisk hamulcowy – ostrzega Birkholz.

Warsztaty powinny również zwracać uwagę na to, czy klocki hamulcowe są kierunkowe lub przeznaczone na stronę wewnętrzną lub zewnętrzną – zazwyczaj takie oznaczenie znajduje się na tylnej płytce, a w opakowaniu dołączone są odpowiednie instrukcje montażu.

Wszystkie niezbędne informacje można znaleźć w aplikacji TMD Friction Brake-book – katalogu online, który umożliwia łatwy i niezawodny dobór klocków hamulcowych oraz akcesoriów montażowych. Usprawnia i przyspiesza proces obsługi oraz naprawy, przy zachowaniu wysokiej jakości wykonanych prac.

Materiał cierny klocków hamulcowych produkowanych przez TMD Friction zapewnia nie tylko odpowiedni współczynnik tarcia podczas hamowania. Jest również precyzyjnie dobrany do danego modelu pojazdu – pod kątem mieszanki, materiału, struktury. W jego składzie mogą znaleźć się również metale, które dzięki swoim właściwościom smarnym pozwalają unikać powstawania hałasu podczas hamowania. Dobór właściwej mieszanki ciernej do danego pojazdu to bardzo skomplikowane zadanie – Textar prowadzi testy nie tylko na własnych stanowiskach badawczych, ale też w trakcie intensywnych testów na drogach i torach badawczych, które pozwalają sprawdzić o wiele więcej parametrów w porównaniu do minimum wymaganego przez standard ECR90.

Również podczas wymiany tarcz hamulcowych kluczowe znaczenie ma zachowanie czystości.
 

– Nawet najmniejsze zanieczyszczenie piasty wpływa bardzo negatywnie na pracę tarczy hamulcowej. Dlatego tak ważne jest dokładne oczyszczenie piasty – wyjaśnia Volker Birkholz. Głównym skutkiem jest wibrowanie hamulców podczas hamowania z większych prędkości. Dlatego zawsze podczas wymiany tarcz hamulcowych warsztat powinien sprawdzić piasty pod kątem zanieczyszczeń. Piasta powinna być metalicznie czysta, co można osiągnąć, używając szczotki do czyszczenia piasty koła. Po oczyszczeniu trzeba ponownie sprawdzić osiowość piasty koła. Nie należy również pomijać powierzchni styku felgi – ta także musi być czysta, by felga, tarcza hamulcowa oraz piasta koła były ze sobą odpowiednio połączone.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony