Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Skraplacze z technologią dochładzania coraz bardziej wydajne

Mieszanka czynnika R134a i oleju PAG46 (ND8) z widocznymi cząstki gumy

Strona 1 z 2

Nowoczesne skraplacze multiflow muszą zajmować jeszcze mniej miejsca, aby spełnić wymagania przemysłu motoryzacyjnego, który kładzie nacisk na coraz lżejsze i bardziej wydajne pojazdy zużywające mniej paliwa.

Denso – we współpracy z wiodącymi producentami samochodów – opracowało skraplacz ze zintegrowanym osuszaczem, wykorzystujący technologię dochładzania (sub-cooling), który po raz pierwszy wprowadzono jako wyposażenie OEM w 2002 r. Był on o 15% bardziej wydajny od standardowych skraplaczy multiflow; obecnie, dzięki nieustającemu rozwojowi, zapewnia wydajność większą nawet o 45%.

Niższe temperatury w celu ograniczenia zużycia paliwa
Skraplacze wykorzystujące technologię sub-cooling wyróżniają się dwoma kluczowymi cechami konstrukcyjnymi: podczas gdy ich górna część pracuje w oparciu o technologię multiflow, w dolnej części znajduje się dodatkowy wymiennik ciepła, który dochładza czynnik chłodniczy (sub-cooling). Wysoka wydajność jednostki dochładzającej pozwala na schłodzenie czynnika chłodniczego do niższej temperatury niż w przypadku standardowego skraplacza, co optymalizuje proces odparowywania czynnika chłodniczego i poprawia wydajność chłodzenia układu klimatyzacji przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa.

Kompaktowa konstrukcja
Specjalna konstrukcja lamel skraplacza w częściach gazowej i skraplającej optymalizuje wymianę ciepła i zapewnia kondensację czynnika chłodniczego. Ze względu na lepszą zdolność pochłaniania/rozpraszania ciepła skraplacze wykorzystujące technologię dochładzania posiadają znacznie mniejsze rozmiary.

Mniej czynnika chłodniczego
Ponieważ ilość czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji zależy od pojemności i wydajności absorpcji/uwalniania ciepła przez wymienniki ciepła, układy wykorzystujące skraplacz typu subcool wymagają mniej czynnika chłodniczego niż te wyposażone w standardowe skraplacze multiflow i oddzielne osuszacze.

Minimalne ryzyko nieszczelności
Denso zintegrowało osuszacz ze skraplaczem typu subcool i umieściło go z boku skraplacza w postaci modulatora. Modulator pełni tę samą funkcję co osuszacz, ale ponieważ jest zintegrowany ze skraplaczem, zredukowano liczbę wzajemnych połączeń i zminimalizowano ryzyko nieszczelności układu klimatyzacji.
Dzięki tym ulepszeniom konstrukcyjnym i funkcjonalnym skraplacze subcool Denso są bardziej wydajne niż zwykłe skraplacze typu multiflow. Urządzenia z technologią dochładzania są obecnie standardem w większości pojazdów.

Wymiana elementu filtrującego
Gdy układ klimatyzacji zostanie otwarty, element filtrujący znajdujący się wewnątrz modulatora musi zostać wymieniony – co jest możliwe w przypadku większości zastosowań. Nakład pracy w celu wymiany elementu filtrującego zależy od dostępności i umiejscowienia modulatora w danym pojeździe. Niektórzy producenci aut montują skraplacze typu subcool z całkowicie zamkniętymi modulatorami – w takim przypadku należy wymienić cały skraplacz. Z biegiem czasu korozja może także utrudnić otwarcie modulatora i spowodować wyciek po wymianie elementu filtrującego – w tym przypadku również należy wymienić cały skraplacz.

Niezbędne zabiegi konserwacyjne
Żeby uzyskać maksymalną wydajność chłodzenia, skraplacze typu subcool muszą być regularnie czyszczone (co najmniej raz na dwa lata), by usunąć brud gromadzący się pomiędzy skraplaczem a chłodnicą. Zanieczyszczenia mogą blokować przepływ powietrza przez skraplacz, zmniejszając jego wydajność chłodzenia. Można go czyścić za pomocą specjalnego środka (poziom pH od 3 do 7) i strumienia wody pod niskim ciśnieniem. W przypadku ekstremalnego zanieczyszczenia skraplacz musi zostać zdemontowany.

Zużywanie się skraplacza
Z biegiem lat na obniżenie wydajności chłodzenia układu klimatyzacji ma wpływ wiele innych czynników, nie tylko gromadzące się zanieczyszczenia. Przykładowo, czyszczenie pojazdu strumieniem wody pod wysokim ciśnieniem (skraplacz znajduje się w przedniej części auta) również przyczynia się do zmniejszenia wydajności chłodzenia. Jeśli jego wydajność jest niska, ciśnienie i temperatura sprężania pozostają na podwyższonym poziomie, co jest obciążające dla całego układu i powoduje zużywanie się gumowych węży i rur. Im starszy jest pojazd, tym starsze są gumowe węże, które z upływem czasu (ok. 6-7 lat) stają się porowate; drobne cząstki gumy zaczynają się odrywać. Ponieważ skompresowany gorący gaz ze sprężarki jest wtryskiwany do skraplacza pod wysokim ciśnieniem, cząstki gumy gromadzą się w skraplaczu i stopniowo zatykają maleńkie kanały chłodzące.

Wymiana skraplaczy
Opisane zanieczyszczenie skraplacza spowodowane jest ścieraniem się cząstek gumy, dlatego przepłukanie układu klimatyzacji nie rozwiąże problemu – usunięcie w ten sposób cząstek stałych nie jest możliwe. Podczas płukania układu ciecz płynie tam, gdzie napotyka najmniejszy opór; płukanie czynnikiem chłodniczym skutkuje jedynie wypłukiwaniem cieczy (olejów/barwników UV/uszczelniaczy) z klimatyzacji.
Cząsteczki stałe, zatykając skraplacz, nie tylko zmniejszają jego wydajność chłodzenia, mogą się także poluzować podczas pracy układu i zostać zassane przez sprężarkę, co może doprowadzić do innych problemów. Na przykład, jeśli zostanie wymieniona sprężarka, ale równocześnie nie zostaną wyeliminowane zanieczyszczenia w skraplaczu, bardzo prawdopodobne jest, że problemy ze sprężarką pojawią się ponownie.
Ze względu na coraz bardziej skomplikowaną konstrukcję i stopniowo gromadzący się brud skraplacze są podatne na zużycie. Po wykryciu cząstek gumy w układzie klimatyzacji, oprócz innych środków naprawczych, należy zawsze wymienić skraplacz. Dzięki zastosowaniu wziernika można łatwo zweryfikować stan czynnika chłodniczego i oleju do sprężarki, co pomaga określić zakres niezbędnych napraw układu klimatyzacji.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony