Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  21.05.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 1 minuta

Smarować piastę czy nie? Eksperyment w centrum szkoleniowym

To temat wielu dyskusji i rozmów - czy należy stosować smar pomiędzy tarczę hamulcową i piastę? Temat ten pojawił się też podczas naszego ostatniego spotkania na Facebooku, gdzie Tomasz Hurt, menadżer ds. technicznych Delphi Technologies mówił o negatywnych skutkach smarowania piasty. Z tym zdaniem nie zgadza się część naszych czytelników, którzy są zdania, że smar zabezpiecza tarczę przed korozją.

Różnica zdań w tym temacie ma miejsce praktycznie pod każdym naszym artykułem dotyczącym serwisowania układu hamulcowego. 

- Zapraszam na krótki eksperyment w odpowiedzi na pytanie pojawiające się po moim ostatnim wywiadzie. My twierdzimy, że nie należy smarować piasty przed założeniem tarczy, ponieważ smar jest substancją nieściśliwą, czyli jeżeli posmarujemy go nierównomiernie, to ten smar też nierównomiernie rozłoży się pod tarczą i może to spowodować w późniejszym czasie problemy z pracą tarczy w czasie hamowania - Tomasz Hurt zapowiada w ten sposób krótki eksperyment, przeprowadzony w centrum szkoleniowym Delphi Technologies w podwarszawskim Błoniu.

Zobaczcie materiał filmowy.

Wywiad z Tomasz Hurtem dotyczący serwisowania układu hamulcowego - poniżej.

Wibracje, piszczenie i inne problemy w układzie hamulcowym. Jak ich uniknąć, serwisując właściwie hamulce? I o tym, dlaczego trzeba rozmawiać z klientami o tej usłudze.

Komentarze (18)

dodaj komentarz
  • ~ Dejvid 56 18 ponad rok temuocena: 50%  Test bez sensu folia podłożona w jednym miejscu przy czym smar jest rozprowadzany po całej powierzchni piasty. Proszę zrobić test rozprowadzając smar np. W spreju ceramiczny i w tedy zrobić rzetelny test. Ja uważam że przede wszystkim bicie bierze się z korodowania piasty i tarczy podczas eksploatacji tarcza jest odpychania przez rdzę od piasty o tym szanowny Pan tester nie powiedział. Smarować wysokiej klasy smarem ceramicznym w sprayu polecam z doświadczenia Pozdrawiam.
    oceń komentarz 1 1 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Lukasz 17 ponad rok temu To czemu producenci pokrywają tarcze cienka warstwa farby,a jak nie rozpyli się tej farby równomiernie to też będzie bilo
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Rafał 16 ponad rok temu Nie bardzo rozumiem niektórych komentarzy niżej. Gość wyraźnie mówi, że NIEKTÓRZY producenci zalecają smarowanie i do tego używa się ZALECANEGO smaru lub oleju. Gość wprost mówi że nie smaruje się czymkolwiek a tym bardziej najtańszym miedzianym dziadostwem. Test miał pokazać jak niewielka grubość czegokolwiek pod tarczą zwiększa jej "bicie " i zwrócić uwagę na dokładne czyszczenie oraz smarowanie lub nie tym co zaleca producent tarczy do konkretnego auta. Bardzo fajny materiał zwracający uwagę na złożoność poprawnej wymiany tarczy, klocków itp. co umówmy się jest często źle wykonane a jeszcze częściej nawet nie sprawdzone żadnym narzędziem. Jak ktoś chce to z tego materiału wyniesie korzyść w postaci wiedzy, której BYĆ MOŻE nie ma a maruda będzie zawsze marudził ;)
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Karol 15 ponad rok temu Niedawno kupiłem tarcze Textara, a tam w instrukcji informacja, że należy przesmarować piastę ich smarem CeraTec. Zatem jeśli tarcze zaczną bić, to w którym przypadku producent uzna reklamację? Ze smarem czy bez?
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Mario 14 ponad rok temuocena: 50%  A ja spotkałem się z sytuacją w której producent tarcz nie uwzględnił gwarancji twierdząc że piasta nie była oczyszczona,ze względu na odcisk radzy na przylgni tarcza/piasta. A prawda była taka że po miesiącu po prostu piasta lekko zkorodowała zostawiając ślad który nie miał wpływu na bicie.
    oceń komentarz 1 1 zgłoś do moderacji
  • ~ Karol 13 ponad rok temuocena: 100%  Masakra, żeby w centrum szkoleniowym przekazywana była wiedza na poziomie absurdu. Smar czy olej nie spowoduje bicia, ten test jest delikatnie mówiąc głupkowaty, piasty nie smaruje się z innego powodu. Smarując zmniejszamy tarcie między elementami przenosząc obciążenie na śruby, które do tego (paradoksalnie) nie służą. W autach, z silnikami, które nie wygenerują dużego momentu na kołach nie doprowadzi to do uszkodzenia, ale już w czymś mocniejszym przy ostrym traktowaniu zetnie śruby. Kto miał takie przypadki i zastanawiał się dlaczego tak się stało? Bo ja dwa miałem.
    oceń komentarz 2 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Antoni 12 ponad rok temuocena: 100%  Co to za test? - całkowicie bez sensu. Test, czy raczej eksperyment, który by coś w temacie pokazał lub wyjaśnił byłby wtedy, gdyby przy drugiej próbie piasta została posmarowana smarem - tak, jak w przypadku niewłaściwego wg Pana sposobu montażu. Natomiast to, że jeżeli z jednej strony pod tarczę podłoży się kawałek folii, to proporcjonalnie zwiększy się jej bicie, to jest oczywiste i na takie eksperymenty to szkoda czasu - zarówno na wykonywanie, jak i oglądanie. Nic to do sprawy nie wnosi, bo jak się ma kawałek folii do smaru? Swoją drogą bardzo interesujące jest dlaczego właśnie nie pokazano wprost co się dzieje po nałożeniu smaru tylko jakieś eksperymenty zastępcze w zamian.... bez sensu - jestem zniesmaczony.
    oceń komentarz 2 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Citek 11 ponad rok temu Co to za eksperyment!? Należy najeb@ć mgiełkę smaru, wtedy będzie wiarygodne. Ale ja jestem zdanie, ze smaru nie nakładamy, jedynie olejek, lub specjalny preparat na bazie oleju.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ XayZix 10 ponad rok temu Ja zaznaczę że tak sumiennie i obiektywnie wykonany test jest zbędny, bo wystarczy troche trygonometri żeby to policzyć, żadnych testów nie trzeba. O ile można to testem nazwać, bo ja do mocowania tarczy używam srub/nakrętek i klucza, a nie kładę stożek o wadze koło kilograma. A to że smarować należy odpowiednimi smarowidlami (a nie ceramika czy o boziu, miedzucha) to jest inna sprawa.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Quick 9 ponad rok temu Miali wykazać, że smar jest fe i wykazali ;) Lepsze bicie tarczy od nieściśliwych tlenków żelaza hehe
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Ememes 8 ponad rok temuocena: 100%  Proszę się nie ośmieszać "testem". Sądziłem że "fachowcy" z delphi są bardziej ogarnięci. Z artykułu nic nie wynika
    oceń komentarz 1 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Jacek 7 ponad rok temu Złości to bo filmik wyrwany z kontekstu i nikt nie lubi krytyki. Na szkoleniu Pana z ATE żartował, że Polscy mechanicy to KUPFERFETT nawet na kanapki ożywają. Coś w tym jest.. To właśnie chciał pokazać szkoleniowiec z DEPHI jak sądzę.. piasta może być posmarowana olejem a nie pastą miedziana czy ceramiczną .. Zanieczyszczenie grubości włosa (i tu tan nieszczęsna folia) odchyla tarczę i powoduje jej wadliwe zużycie. Wina montażu tarcza do wyrzucenia a nie reklamacji !!! Nikt nie lubi krytyki i prawie nikt nie przyzna się do fuszerki ..
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Jasiu 6 ponad rok temuocena: 100%  A czy ktoś widział smar jak folia? Po drugie 90% piast ma delikatne rowki wynikajace z toczenia, w które smar może się wcisnąć przy dokrecaniu. Oczywiście daje cienką warstwę smaru ceramicznego od lat. A większej bzdur o takich testach lepiej nie nagrywajcie. Ośmieszacie się takimi testami i tyle. Tarczy nawet nie przykreciliscie odpowiednim momentem, bo z waszej folii nic by nie zostało. I nic by nie biło
    oceń komentarz 2 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Yaro 5 ponad rok temu Bzdurny test!!! Nie ma nic wspólnego z montażem tarcz
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Zły 4 ponad rok temuocena: 100%  Mowa o smarowaniu a dajecie folie, gówno a ekspertyza
    oceń komentarz 1 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Pop 3 ponad rok temuocena: 100%  Bez sensu ten test folia na brzegu to nie smar....
    oceń komentarz 1 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Curtix 2 ponad rok temuocena: 100%  To że bicie jest niebezpieczne, prawda. To że smar jest nieściśliwy też. Ale jakim cudem ma się on nie rozejść na boki podczas przykręcania jak tarcza i piasta są czyste a w smarze nie ma zabrudzeń?
    oceń komentarz 1 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Bkr 1 ponad rok temuocena: 100%  Folia to nie smar, a tarcza do pomiaru powinna być przykręcona śrubami do piasty.
    oceń komentarz 1 0 zgłoś do moderacji
do góry strony