Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  29.07.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

SNR komplety rozrządu
Strona 1 z 2

Jednym z podstawowych warunków poprawnej pracy czterosuwowego silnika spalinowego jest to, aby zawory ssące i wydechowe otwierały się przy ściśle określonym położeniu tłoka. Musi więc istnieć sztywne połączenie kinematyczne między wałem korbowym, a wałkiem rozrządu otwierającym te zawory.

W starszych konstrukcjach silników wałek rozrządu umieszczony był w kadłubie i do jego napędu wykorzystywano koła zębate lub krótki łańcuch (lub sporadycznie pasek zębaty). Pojawienie się rozwiązania z wałkiem rozrządu w głowicy znacznie zwiększyło jego odległość od wału korbowego. Z tego względu zrezygnowano z kół zębatych i do czasów obecnych w użyciu pozostały tylko napędy łańcuchowe i paskowe. Co do tego, które rozwiązanie jest lepsze zdania są podzielone. Za paskami zębatymi przemawia cichobieżność i niskie koszty produkcji. Z kolei łańcuchy są droższe w produkcji i mają opinię bardziej trwałych.

Między wałem korbowym a wałkiem rozrządu musi istnieć synchronizacja. Jej przerwanie prowadzi do unieruchomienia silnika. Niesie to też dodatkowe niebezpieczeństwo. Współczesne silniki są tak skonstruowane, że zerwanie napędu wałka rozrządu prowadzi do uderzenia tłoków w zawory. Zależnie od budowy silnika skutkuje to mniej lub bardziej poważnymi uszkodzeniami (pogięcie zaworów, uszkodzenie głowicy, tłoków, wałka rozrządu).

Możliwość zerwania się paska powoduje, że wielu użytkowników uważa je za stosunkowo awaryjny sposób napędu wałka rozrządu.

W powszechnej opinii łańcuchy uchodzą za bardziej „pewne” rozwiązanie niż paski zębate.

Jednak pojawiające się we współczesnych konstrukcjach problemy z trwałością łańcuchów rozrządu dowodzą, że pasek wcale nie jest gorszym rozwiązaniem. Aby zminimalizować ryzyko jego awarii wystarczy stosować się do następujących zasad:

  1. Przestrzegać założonych przez producenta pojazdu interwałów między wymianami.
  2. Stosować części o sprawdzonej jakości.
  3. Wykonywać naprawy zgodnie z technologią producenta.
  4. Dokonywać okresowych przeglądów napędu rozrządu i natychmiast reagować na pojawiające się nieprawidłowości.
  5. Stosować się do zakazu uruchamiania pojazdu na holu, unikać gwałtownych redukcji biegów.

Producenci podają najczęściej maksymalny przebieg (np. 120 tys. km) i czas użytkowania (np. 8 lat). Jeśli któraś z tych wielkości zostanie przekroczona, to należy dokonać wymiany, nawet jeśli wszystko pracuje poprawnie.

Zgodnie z zaleceniami producentów samochodów i firm dostarczających elementy napędu rozrządu wymiana powinna obejmować pasek i elementy z nim współpracujące. Najczęściej spotykanymi elementami współpracującymi są napinacz, rolka prowadząca, pompa cieczy chłodzącej. Pompę cieczy należy wymieniać w tych konstrukcjach, w których napędzana jest paskiem rozrządu. Nie należy dokonywać oszczędnościowych napraw polegających na pozostawieniu pompy cieczy czy rolek. Trwałość tych elementów jest bowiem zbliżona do trwałości paska i istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że ulegną uszkodzeniu niedługo po wymianie paska. W najlepszym przypadku trzeba będzie dokonać ponownej wymiany, a w najgorszym silnik ulegnie poważnej awarii (np. zerwanie paska w wyniku zatarcia łożyska rolki lub pompy).

Aby ułatwić wykonanie czynności obsługowych producenci części zamiennych sprzedają tzw. zestawy rozrządu. Zestawy takie oferuje także firma NTN-SNR. Kojarzona jest ona przede wszystkim jako wiodący producent łożysk – zarówno na pierwszy montaż, jak i na aftermarket. A przecież o trwałości rolek, napinaczy czy pomp cieczy decyduje przede wszystkim jakość zamontowanych w nich łożysk. Najwyższą jakość pasków rozrządu NTN-SNR gwarantuje współpraca z czołowym producentem OE , firmą Dayco, której technologia została doceniona i jest wykorzystywana przez zdecydowaną większość czołowych producentów samochodów. W paskach typu HT firma ta stosuje powłokę wykonaną z PTFE (teflon). Daje to zwiększoną odporność na zużycie powstające w miejscu zazębiania się paska z kołami zębatymi. Paski tego typu łatwo poznać po charakterystycznym białym kolorze powierzchni zębatej. Połączenie doświadczenia w dziedzinie produkcji łożysk NTN-SNR i pasków Dayco daje gwarancję najwyższej jakości i niezawodności.

Decydując się na kompletny zestaw rozrządu oszczędzamy czas już na etapie dobierania potrzebnych części. Zamiast żmudnego wyszukiwania poszczególnych elementów mamy  tylko jeden numer katalogowy kompletnego zestawu. Mniejsze jest też prawdopodobieństwo popełnienia pomyłki w doborze części.

Kupując zestaw mamy też pewność, że znajdują się w nim wszystkie potrzebne elementy. Poza paskiem, napinaczem, rolkami czy pompą cieczy mogą to być różnego rodzaju elementy złączne, koła pasowe z tłumikiem drgań, zaślepki itp. Takie nietypowe części mogą być trudne do znalezienia jako pojedyncze referencje.

Kompletne zestawy rozrządu NTN-SNR zapakowane są w estetyczne pudełko, w którym poza częściami znajduje się też naklejka do zapisania przebiegu w dniu montażu. Oferta NTN-SNR obejmuje obecnie ok. 400 referencji takich zestawów o jakości OE. Numery tych zawierających pompę zaczynają się od liter KDP, natomiast tych bez pompy od KD.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony