Położenie montażowe zaworu PCV na głowicy cylindrów.
Spadek mocy, nierówna praca na biegu jałowym lub syczenie w przypadku pojazdów z turbosprężarką stanowią oznaki niesprawności odpowietrzania skrzyni korbowej.
Układ odpowietrzania skrzyni korbowej jest ważnym podzespołem silnika spalinowego. Odprowadza on gazy przedmuchowe powstające podczas spalania w cylindrach i reguluje stosunki ciśnień.
Przykładowo w silnikach 1.8 i 2.0 TFSI grupy VW do tego celu służą specjalne zawory regulacyjne ciśnienia, tak zwane zawory PCV (Positive Crankcase Ventilation). Ich zadaniem jest zapewnienie odpowietrzania skrzyni korbowej w różnych stanach obciążenia.
1. Bieg jałowy lub hamowanie silnikiem
Gazy przedmuchowe odprowadzane są za przepustnicą, czyli za turbosprężarką, ponieważ w tym stanie obciążenia w rurze dolotowej panuje podciśnienie (patrz ilustracja 2).
2. Obciążenie częściowe lub pełne
Gazy przedmuchowe odprowadzane są przed turbosprężarką, ponieważ w tym stanie obciążenia w rurze dolotowej panuje nadciśnienie (patrz ilustracja 3).
W drugim przypadku (obciążenia częściowego lub pełnego) występujące ciśnienia doładowania dociska membranę, co sprawia, że gazy przedmuchowe odprowadzane są odpowiednio przez zawór PCV. Jeśli w tym miejscu występuje usterka, np. wskutek pęknięcia membrany (patrz ilustracja 4), może dojść do ulatniania się ciśnienia doładowania bezpośrednio do skrzyni korbowej i możliwe jest zaobserwowanie opisanych objawów.
Ważne: Położenie montażowe zaworu PCV sprawia, że jest on tylko pobieżnie badany podczas diagnostyki. Podczas wymiany turbosprężarki należy zatem przeprowadzić gruntowną kontrolę silnika i odczytać pamięć usterek sterownika silnika!
źródło:
Technical Messenger Mahle
Komentarze (1)