Współczesne sprężyny śrubowe mają budowę bardziej wyrafinowaną niż kiedykolwiek wcześniej. Są to części precyzyjne, które utrzymują pełną wagę samochodu, a w związku z tym odgrywają ważną rolę nie tylko pod względem komfortu prowadzenia i kierowalności pojazdu, ale także skuteczności hamowania. Należą one jednak do elementów najczęściej ulegających zużyciu.
Sprężynę śrubową mocuje się u góry amortyzatora i jest to zasadniczo urządzenie do magazynowania energii. Przekazywany do układu zawieszenia pojazdu wstrząs wywołany przez nierówności na drodze jest absorbowany właśnie przez sprężynę. Wywoływany w ten sposób ruch pionowy jest z kolei tłumiony przez amortyzator. W związku z tym, kiedy sprężyna ulegnie zużyciu, można zauważyć pogorszenie zdolności pojazdu do łagodzenia wstrząsów na drodze oraz jego obniżenie. Jeżeli sprężyna pęknie, należy oddać samochód do warsztatu, ponieważ jazda w tym stanie jest niebezpieczna, a pęknięta sprężyna może uszkodzić inne części samochodu.
Sprężyny te są produkowane z drutu o przekroju stożkowatym i stałym, zgodnie ze specyfikacjami OE dla poszczególnych sprężyn. Coraz więcej producentów pojazdów stosuje obecnie sprężyny z drutu o przekroju stożkowatym, ponieważ wykazują one progresywne ugięcie, które dostosowuje się do obciążenia pojazdu, mają niski współczynnik hałasu oraz zajmują mniej miejsca w pojeździe.
Wszystkie sprężyny śrubowe TRW są produkowane zgodnie ze specyfikacją oryginalnego wyposażenia (OE). Montaż gorszej jakości sprężyny może pogorszyć precyzyjnie dopasowany komfort i kierowalność pojazdu, a także wpływać negatywnie na skuteczność hamowania.
Sprężyny śrubowe wraz z amortyzatorami powinny być sprawdzane podczas przeglądów okresowych co 20 000 km oraz ich wymianę co 100 000 km.
Komentarze (0)