Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  13.05.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Systemy bezpieczeństwa w układzie hamulcowym BMW MINI [Rozwiązania febi]
Strona 1 z 2

W ostatnich latach można zaobserwować szybki rozwój aktywnych systemów bezpieczeństwa pojazdu. Układy takie jak ABS, kontroli trakcji, stabilizacji toru jazdy, adaptacyjny tempomat czy hamowania awaryjnego, to tylko kilka przykładów. Systemy te zostały zaprojektowane, by wspomagać kierowcę w uniknięciu wypadków, a tym samym przyczyniają się do ratowania życia ludzkiego. Podobnie jak w wielu innych przypadkach, układy najpierw trafiały do samochodów klasy wyższej, by z czasem znaleźć zastosowanie również w tańszych modelach pojazdów. Najlepszym przykładem jest układ stabilizacji toru jazdy. Kiedyś zarezerwowany dla samochodów luksusowych, a od końca 2013 roku, stanowiący podstawowe wyposażenie wszystkich nowych modeli samochodów sprzedawanych w Europie.

Artykuł ten jest poświęcony BMW MINI, który powstał w wyniku nawiązanej w roku 1995 współpracy firm Rover i BMW. Ta druga przejęła pełną kontrolę nad projektem w roku 1999. Wiele elementów samochodu pochodziło od innych dostępnych wtedy modeli BMW. Dotyczyło to również układu hamulcowego. Nowy model MINI został wprowadzony na rynek w roku 2000 i w zależności od wersji wyposażenia, mógł posiadać układ ABS, układ przeciwpoślizgowy ASC lub dynamiczny układ stabilizacji (DSC), który stał się wyposażeniem standardowym od 2008 roku.

Pierwsza generacja MINI (R50/52/53) była wyposażona w jedną z odmian układu ABS produkcji Teves – typ Mk60, posiadającą następujące funkcje:

EBV (Electronic Brake Force Distribution) – elektroniczny korektor siły hamowania. Za sterowanie siłą hamowania tylnej osi odpowiedzialny jest moduł ABS, który wykrywa niepełne hamowanie w oparciu o sygnały przesyłane z czujników prędkości obrotowej kół.
CBC (Corner Brake Control) – układ kontroli hamowania na zakręcie. Zmniejsza niestabilność pojazdu, która może pojawić się podczas hamowania na zakręcie przy wyższych prędkościach jazdy. Zmienia rozkład sił hamowania pomiędzy kołami prawymi lub lewymi, albo zmniejsza siłę hamowania tylnych kół.
MSR (Engine Drag Torque Control) – układ przeciwdziałający wystąpieniu poślizgu kół napędzanych podczas hamowania silnikiem.

Niektóre modele MINI zostały również wyposażone w układ ASC, a inne w układ DSC:

ASC (Automatic Stability Control) – układ przeciwdziałający poślizgowi kół podczas przyspieszania. To odmiana układu kontroli trakcji, zaprojektowana w celu utrzymania stabilności kierunku jazdy podczas przyspieszania oraz poprawienia trakcji. Układ ogranicza przez moduł silnika moment obrotowy i do czasu odzyskania trakcji zwiększa ciśnienie układu hamulcowego na kole, które znajduje się w poślizgu.
DSC (Dynamic Stability Control) – układ, którego zadaniem jest utrzymanie zamierzonego toru jazdy poprzez redukcje momentu obrotowego silnika i hamowanie poszczególnymi kołami. Układ identyfikuje stany jazdy takie jak nadsterowność i podsterowność. 
DBS (Dynamic Brake Support) – układ dynamicznego wspomagania hamulców. Automatycznie zwiększa wydajność układu hamulcowego w przypadku hamowania awaryjnego. Jego działanie jest kontrolowane w oparciu o prędkość pojazdu i ciśnienie w układzie hamulcowym.
MBS (Maximum Brake Support) – układ maksymalnego wspomagania hamulców. Uruchamia się głównie przy pełnym obciążeniu pojazdu, a układ ABS jest bardziej aktywny na kołach przedniej osi. Wtedy układ ABS zwiększa kontrolę nad kołami tylnej osi przez zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym.

Układ DSC jest wyposażony w dodatkowe czujniki pozwalające uzyskać maksymalny poziom kontroli nad pojazdem. Należą do nich czujnik kąta położenia koła kierownicy, czujnik kąta wychylenia pojazdu wokół osi pionowej oraz czujnik przyspieszenia poprzecznego.

Ale skąd można wiedzieć, jaki układ zamontowany jest w naprawianym samochodzie? To bardzo proste! Zamontowany układ można zidentyfikować patrząc na rząd przycisków pod panelem sterowania ogrzewaniem. Jeżeli samochód został wyposażony w układ ASC lub DCS, na tablicy rozdzielczej znajdują się przyciski pozwalające je wyłączyć. Ewentualnie, informację można uzyskać z bloku układu ABS umieszczonego pod pokrywą komory silnika, w pobliżu przegrody czołowej. Na pompie ABS umieszczona jest naklejka z oznaczeniem rodzaju zastosowanego układu.

Układ hamulcowy jest zintegrowanym elementem układu elektrycznego pojazdu i wymienia informacje z innymi modułami przez magistralę CAN. Moduł silnika, układ sterowania poduszkami gazowymi (SRS), moduł sterowania nadwozia oraz moduł automatycznej skrzyni biegów (o ile została zamontowana) wykorzystują szereg informacji takich jak prędkość obrotowa kół, ciśnienie w układzie hamulcowym, kąt położenia koła kierownicy, włącznik świateł hamowania, przełącznik lampki hamulca postojowego, przełącznik układu ASC lub DSC, kąt wychylenia pojazdu wokół osi pionowej oraz wartości przyspieszenia bocznego. W zależności od sytuacji odpowiednio zwiększane jest ciśnienie w układzie hamulcowym, co wspomaga utrzymanie pojazdu pod kontrolą (magistrala CAN układu hamulcowego).

Aby lepiej zrozumieć sposoby obsługi i naprawy, warto bliżej przyjrzeć się zastosowanym czujnikom oraz procedurom naprawy tego układu. Czujniki prędkości kół w MINI są elementami działającymi na zasadzie magnetorezystancji i zamontowane zostały w piastach kół (rys. – po lewej stronie pokazana została piasta przednia).

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony