Wszystkie cztery czujniki prędkości kół przesyłają do modułu układu ABS informacje o przyspieszaniu, opóźnieniu i kierunku jazdy. Sygnały dotyczące prędkości są rejestrowane przez powiązane czujniki – 34262 (przód) oraz 34263 (tył), a następnie przetwarzane przez moduł układu ABS.
UWAGA: Tylny lewy czujnik jest wykorzystywany do mierzenia prędkości pojazdu i przesyła sygnał do prędkościomierza, natomiast tylny prawy, przesyła taki sam sygnał do innych modułów – przykładowo automatycznej skrzyni biegów – o ile została zamontowana.
Czujnik prędkości obrotowej koła zamontowany jest w piaście pod kątem prostym do magnetycznego pierścienia impulsowego, który wbudowany jest w uszczelniacz łożyska koła. Aktywny czujnik prędkości koła wykorzystuje zjawisko magnetorezystancji. Magnes w czujniku wytwarza pole magnetyczne, a strumień magnetyczny biegnie pod kątem prostym w stosunku do powierzchni czujnika. Ugięcie linii przez impuls płynący od koła powoduje zmianę oporu w cienkiej warstwie ferromagnetycznej czujnika.
Zmiany rezystancji przetwarzane są na poziomie czujnika w napięcie i w postaci sygnału prostokątnego przekazywane do modułu układu ABS. Sygnał ten jest miarą prędkości obrotowej poszczególnych kół i jest wykorzystywany do określania prędkości pojazdu, a także ma kluczowe znaczenie w kontrolowaniu układu hamulcowego.
Czujnik kąta położenia koła kierownicy jest stosowany wyłącznie w pojazdach wyposażonych w układ DSC. Czujnik ten (36081) jest zlokalizowany przy kolumnie kierowniczej i ma postać potencjometru z dwoma stykami ustawionymi w stosunku do siebie pod kątem 90°. Sygnał płynący z potencjometru jest analizowany i konwertowany na impuls cyfrowy trafiający do magistrali CAN.
Kąt położenia koła kierownicy ustalany jest indywidualnie dla każdego pojazdu. Oznacza to, że po wymianie czujnika musi być skalibrowany z układem ABS/DCS przy użyciu odpowiedniego testera diagnostycznego. Kalibracja pozwala na stałe zapamiętać ustawienie koła kierownicy i kół w pozycji do jazdy na wprost. Dlatego też, podczas tej procedury kluczowe znaczenie ma ustawienie kół dokładnie w tej pozycji.
Czujnik dynamicznego układu stabilizacji DSC łączy w sobie funkcje czujnika kąta skrętu/wychylenia wokół pionowej osi pojazdu i czujników przyspieszenia poprzecznego. Jest on zlokalizowany za dźwignią hamulca postojowego pod obudową tunelu środkowego. Czujnik ten przekazuje do modułu układu ABS/DSC informacje o kącie obrotu pojazdu wokół własnej osi pionowej oraz wartość przyspieszenia bocznego. Pozwala to stwierdzić ewentualny uślizg samochodu. Po wymianie modułu należy skalibrować czujnik przy pomocy odpowiedniego testera diagnostycznego.
W oparciu o wszystkie systemy bezpieczeństwa wbudowane w układ hamulcowy, w przypadku osiągnięcia przez pojazd granic dynamiki jazdy moduł decyduje – w zależności od sytuacji – o uruchomieniu układu ABS, ASC lub DCS.
Obsługa:
Ze względu na higroskopijne właściwości płynu hamulcowego, zaleca się jego regularną wymianę zgodnie z interwałami podanymi przez producenta pojazdu. Przy braku regularnej wymiany obniża się punkt wrzenia płynu (ze względu na wzrost zawartości wody), a poza tym zwiększa się ryzyko wewnętrznej korozji metalowych elementów układu hamulcowego.
Podczas wymiany płynu hamulcowego w MINI zaleca się zastosowanie ciśnieniowego przyrządu do odpowietrzania układu. Jednakże nie powinien on być ustawiony na ciśnienie większe niż 2 bary. Należy również użyć odpowiedniego testera diagnostycznego do uruchomienia pompy ABS, co pozwoli na całkowite odpowietrzenie układu. Po uniesieniu samochodu na podnośniku, należy rozpocząć od prawego tylnego koła, odkręcić odpowietrznik i nałożyć na niego wężyk połączony z pojemnikiem. Procedurę odpowietrzania należy prowadzić do momentu, aż wypływający płyn będzie przejrzysty i wolny od pęcherzyków powietrza. Następnie należy dokręcić odpowietrznik. Później procedurę należy powtórzyć dla lewego tylnego, przedniego prawego, a na końcu lewego przedniego koła. Po wymianie płynu hamulcowego zaleca się sprawdzenie układu pod kątem ewentualnych wycieków i zresetować kontrolkę przypominającą na desce rozdzielczej o konieczności wymiany.
Warto zaufać częściom zamiennym febi bilstein, w jakości OE. Cały asortyment części układu hamulcowego i elektrycznego dostępny jest na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com. Marka febi należy do bilstein group, do firmy skupiającej również inne silne marki. Więcej informacji na stronie: www.bilsteingroup.com.
Komentarze (0)