Części i regeneracja

Części i regeneracja

5 miesięcy temu  12.06.2018, ~ Bartłomiej Ryś   

Sześć zasad profesjonalnej wymiany paska rozrządu
Strona 1 z 3

Układ sterowania rozrządem silnika to jeden z niewielu elementów konstrukcji, który wymaga prawidłowego utrzymania, by kierowca nigdy nie musiał szukać pomocy mechanika w razie awarii. Oto sześć zasad, których przestrzeganie gwarantuje brak przykrych niespodzianek ze strony rozrządu.

Przeskoczenie paska rozrządu nawet o jeden ząb koła pasowego może spowodować uszkodzenie zaworów przez tłoki i w konsekwencji kosztowny remont głowicy. Z parku samochodowego znikają ostatnie modele aut z silnikami „bezkolizyjnymi”, w których nawet zupełne zerwanie paska rozrządu spowoduje wyłącznie zatrzymanie pracy jednostki napędowej. Klient, w którego samochodzie dojdzie do tak poważnej awarii, będzie miał słuszne pretensje do warsztatu, który regularnie obsługuje jego samochód. Zatem, jak zadbać o bezproblemową pracę układu rozrządu?

1. Regularna wymiana

Doświadczony mechanik interwały wymiany paska rozrządu w popularnych modelach mógłby podać nawet obudzony w środku nocy. Tyle, że pasek należy wymienić nie tylko po przejechaniu określonej liczby kilometrów, ale także – po upływie określonego czasu.

„Samochód eksploatowany na drodze dom-praca-dom w mieście może mieć naprawdę niewielki przebieg, ale pasek rozrządu jego silnika może być zużyty nawet bardziej niż w identycznym aucie eksploatowanym w trasie. Krótkie odcinki pokonywane w ujemnych temperaturach otoczenia, częste cykle rozruchowe czy długie postoje na biegu jałowym – to wszystko czynniki wpływające na szybsze starzenie się włókien paska rozrządu” – tłumaczy Tomasz Ochman z firmy SKF.

Informacja o czasie, po jakim należy wymienić pasek znajduje się zawsze w instrukcji obsługi pojazdu oraz w aplikacjach warsztatowych. Przegląd okresowy samochodu jest doskonałą okazją do skontrolowania przebiegu i czasu jaki minął od ostatniej wymiany paska rozrządu – jeśli wkrótce trzeba tę czynność powtórzyć, można od razu umówić klienta na termin następnej wizyty w warsztacie.

2. Czystość układu

Procedura wymiany rozrządu wydaje się prosta – zdemontować wskazane elementy i założyć nowe. Tymczasem po demontażu zużytych rolek i napinacza można łatwo sprawdzić, czy nie ma tam wycieków oleju lub płynu chłodniczego. Takie zanieczyszczenia mogą skrócić żywotność układu rozrządu, zatem nie wystarczy tylko wytrzeć ślady wycieku – źródło wycieku powinno zostać usunięte.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 3

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 1
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony