Części i regeneracja

Części i regeneracja

miesiąc temu  28.09.2020, ~ Administrator   

Sztuczna inteligencja w układach chłodzenia. Rozwiązania febi bilstein
Strona 1 z 2

Konstruktorzy i projektanci szczególną uwagę zwracają na układ smarowania, zasilania powietrzem i paliwem oraz układ chłodzenia. Celem jest konstruowanie coraz bardziej sprawnych układów samochodu, co z kolei pozwala spełniać coraz ostrzejsze normy emisji.

Rozwiązaniem jest elektronika, która w przeciwieństwie do rozwiązań mechanicznych pozwala na szybkie oraz inteligentne sterowanie tymi układami. Układ chłodzenia musi być w stanie, niezależnie od warunków otoczenia, utrzymać temperaturę silnika w bezpiecznych granicach przy różnych zmiennych warunkach pracy, jak chociażby w przypadku nagłego otwarcia przepustnicy. Niemniej jednak, bez zastosowania odpowiednich rozwiązań, układ chłodzenia przez długi czas powodowałby niedogrzanie silnika. Dlatego niezbędna jest możliwość ograniczenia jego wydajności. Takim rozwiązaniem jest termostat. W odpowiednich temperaturach otwiera się lub zamyka, regulując przepływ przez chłodnicę płynu chłodzącego

Ewolucja układu chłodzenia

Wraz z wprowadzeniem mniejszych, bardziej sprawnych i wysilonych silników, producenci samochodów starają się maksymalnie wykorzystać dostępne technologie. W poszukiwaniu wydajności podczas konstruowania silników poddanych downsizingowi ogranicza się tarcie, masę współpracujących elementów oraz wykorzystuje się bardziej skuteczne metody sterowania temperaturą.

Wraz z optymalizacją układu chłodzenia pojazdu, wprowadzono dodatkowe czujniki temperatury kontrolujące różne elementy tego układu. A wszystko w celu bardziej precyzyjnego sterowania układem chłodzenia. Producenci samochodów stosują również elektryczne lub elektromechaniczne pompy układu chłodzenia, sterowane w zależności od temperatury i obciążenia silnika. Downsizing silników spalinowych spowodował coraz powszechniejsze zastosowania turbosprężarek oraz intercoolerów. Do zwiększenia mocy i ograniczenia emisji wykorzystuje się również chłodzone układy przepływu spalin. Jednym z etapów ewolucji układu chłodzenia było zastosowanie dodatkowej elektrycznej pompy układu chłodzenia, wykorzystującej bezszczotkowy silnik z wirnikiem powodującym przepływ płynu chłodzącego.

Pompy takie są wykorzystywane do ochrony turbosprężarki przed nadmiernym ciepłem powstającym pod dużym obciążeniem, szczególnie po zgaszeniu silnika. Chroni to przed zwęglaniem oleju zbierającego się na wirniku turbosprężarki oraz pozwala uniknąć powstawania blokującej poduszki powietrznej, która w wyniku parowania może powstać w układzie chłodzenia turbosprężarki.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 6

  • 2
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 2
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony