Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  15.05.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Tak powstają akumulatory. Zwiedziliśmy fabrykę Exide w Poznaniu [FOTO]

Spawanie biegunów – jeden z końcowych etapów montażu akumulatora. Fot. Piotr Łukaszewicz

Mieliśmy okazję szczegółowo przyjrzeć się produkcji akumulatorów w poznańskiej fabryce Exide. To największy w Polsce producent akumulatorów, ze średnią roczną produkcją na poziomie kilku milionów sztuk. 

- Skupiamy się na tym, na czym znamy się najlepiej, a więc produkcji akumulatorów kwasowo - ołowiowych. Takich potrzebują wszystkie auta, nawet elektryczne – podkreśla Roman Urbaniak, prezes Exide Technologies S.A., który nazywa swój koncern liderem technologii, m.in. za sprawą wprowadzenia w 2004 roku na rynek pierwszego akumulatora z technologią AGM do aut z systemem Start-Stop. Po 2011 roku w Poznaniu powstały nowoczesne linie do produkcji takich właśnie baterii. W kolejnych latach unowocześnianio kolejne linie, także do akumulatorów typu EFB oraz ciężarowych. 

Zwiedzamy zakład

Na świecie działa dziewięć zakładów produkcyjnych Exide. Tylko Poznań dysponuje wszystkimi dostępnymi technologiami przerobu ołowiu. Początek produkcji akumulatora to oczywiście produkcja kratek. Praktykowane są dziś takie metody wytwarzania kratek jak odlewanie ciągłe, punching (wycinanie z taśmy) oraz expanded metal (nacinanie i rozciąganie). Stosowana jest także metoda grawitacyjna, ale dziś już tylko przy produkcji akumulatorów ciężarowych. Tlenek ołowiu, do tzw. masy aktywnej akumulatora, pozyskiwany jest z przetapianego metalu, gdzie powstałe w ten sposób wałki obracane w specjalnym młynie wytwarzają pył. W odpowiedniej temperaturze i wilgotności wytwarza się oczekiwany produkt. Tlenek w mieszarkach, obok m.in. kwasu siarkowego czy wody, przekształcany jest w tzw. masę aktywną, która jest „wpastowywana” w wyprodukowaną wcześniej kratkę. Odbywa się to na tzw. paściarce, czyli lini pastowniczej. Nastepnie płyty transportowane są do komór sezonujących gdzie w odpowiednich warunkach nabierają pożądanych właściwości fizyko-chemicznych. Tak powstałe płyty przekazywane są na dział montażu, gdzie tzw. koperciarka owija jedną z płyt (dodatnią lub ujemną) separatorem i układa je w zestawy.

- Produkcja akumulatorów AGM to trudny proces, wymuszający na nas stosowanie zaawansowanych maszyn. Płyty, które trafiają na montaż muszą mieć bardzo niską wilgotność. Pomiędzypłytami dodatnimi i ujemnymi znajduje się separator z maty szklanej , który w późniejszym procesie napełniania i formowania będzie wchłaniać elektrolit.. Dzięki takiej konstrukcji akumulator AGM jest bardziej odporny na cykle ładowania i rozładowania, co ma ogromne znaczenie w samochodach z systemem Start-Stop – opowiadał oprowadzający nas po fabryce Mateusz Malinowski, kierownik działu Procesu w Exide Technologies S.A.

Zestawy płyt są montowane w bloku akumulatora. I przychodzi czas na pierwszy z czterech etapów kontroli jakości. Pierwszy test to tzw. kontrola zwarć. Przeprowadzana jest przy bardzo wysokim napięciu, sięgającym 2kV. - Pozostałe etapy kontroli jakości to test szczelności pneumatycznej, gdzie pompujemy akumulator powietrzem o określonym ciśnieniu, a potem obserwujemy spadek tego ciśnienia w czasie. Inne etapy kontroli to badanie wysokości biegunów oraz wysokości całkowitej akumulatora, co ma ogromne znaczenia w przypadku baterii na pierwszy montaż – dodaje Mateusz Malinowski.

Trzeba zaznaczyć, że ten czteroetapowy proces kontrolny przy poszczególnych etapach przechodzi 100% produkcji. Poza kontrolami zautomatyzowanymi wykonywanych jest szereg kontroli manualnych i wzrokowych, za które odpowiedzialny jest operator linii. - Przykładamy dużą wagę do kontroli jakości, ale nasze podejście jest takie, że to nie kontroler generuje jakość, a operator na linii – podkreśla Roman Urbaniak.

Obudowa i wieczko akumulatora nie jest sklejane, a zgrzewane co gwarantuje odpowiednią trwałość. Kolejny etap to spawanie biegunów oraz znakowanie. Formowanie, czyli pierwsze ładowanie akumulatorów, odbywa się w tzw. wannach formacyjnych, gdzie jako czynnik chłodzący stosowana jest woda (trakcie formacji generowane są spore ilości ciepła).

O produkcji akumulatorów w fabryce Exide w Poznaniu, rynkowych trendach, różnicy między markami Centra i Exide, które powstają obok siebie - znajdziecie też w czerwcowym wydaniu Nowoczesnego Warsztatu.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony