Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  17.02.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Turbosprężarki - planujesz zakup w 2023?

Uważasz, że Twoje auto jest za wolne? Jest sporo sposobów na zmianę tego stanu rzeczy. Jeśli po głowie chodził Ci zakup turbosprężarki, przygotowaliśmy garść informacji na temat działania i montażu turbiny.

Czym jest turbosprężarka?

W dużym skrócie – turbosprężarka to komponent auta mający zwiększyć moc silnika spalinowego. Znajduje zastosowanie zarówno w pojazdach z silnikami benzynowymi jak i wysokoprężnymi. Turbosprężarki montowane są nie tylko w autach osobowych, ale też w ciężarówkach, maszynach budowlanych a nawet na statkach i w stacjonarnych silnikach przemysłowych.

Przez kierowców turbosprężarki określane są mianem turbiny albo turbo. Tak naprawdę jest to zespół kilku elementów – turbiny, sprężarki i, coraz częściej, intercoolera, czyli chłodnicy powietrza. W starszych autach turbiny były sterowane mechanicznie lub pneumatycznie poprzez podciśnienie powietrza wytwarzanie przez pracujący silnik. Współcześnie wielką rolę w tym odgrywa elektronika zamontowana w aucie.

Turbosprężarka – zasada działania

Turbosprężarka do urządzenie, które odzyskuje energię z ruchu spalin odprowadzanych z silnika. Gazy są wtłaczane do układu wydechowego poprzez ruch tłoków i trafiają na łopatki turbiny, wprawiając je w ruch.

Uzbrojone w łopatki koło turbiny umieszczone jest na jednym, ułożyskowanym i uszczelnionym wale ze sprężarką, która zasysa i spręża powietrze atmosferyczne. Skompresowane powietrze jest więc pod ciśnieniem wtłaczane do kolektora dolotowego, w wyniku czego do silnika trafia go więcej.

Jak wiadomo, w procesie spalania potrzebny jest tlen. Im jest go więcej, tym zjawisko to zachodzi szybciej. To właśnie dlatego silniki wyposażone w turbosprężarkę mają większą moc, niż ich niskoprężne odpowiedniki – do komory spalania w nich trafia więcej powietrza, które wraz ze zwiększoną dawką paliwa tworzy bardziej kaloryczną mieszankę.

Oczywiście proces ten ma pewną wadę – rozgrzane powietrze ma mniejszą gęstość, jest w nim zawarte mniej tlenu w tej samej objętości. Tymczasem turbosprężarka, będąc zasilania rozgrzanymi spalinami, ogrzewa kompresowane powietrze, w wyniku czego efektywność całego procesu spada.

Jest jednak i na to sposób. Sprężone powietrze, zanim trafi do kolektora dolotowego, przepływa przez chłodnicę powietrza, tzw. intercooler. Wytracając temperaturę ponownie gęstnieje.

Biturbo – na czym to polega?

Wiele współczesnych samochodów jest fabrycznie wyposażonych w turbosprężarkę, czasem nawet dwie. Wszystko po to, by wyeliminować tzw. turbodziurę. Jest to zjawisko, w którym turbosprężarka nie działa albo jest zbyt mało wydajna przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Z reguły im większa turbina, tym więcej spalin potrzeba, by wprawić ją w ruch. W efekcie dodatkowa moc dostępna jest późno, przy wysokich obrotach jednostki napędowej, a nie od tzw. dołu.

Montaż dodatkowej, mniejszej turbosprężarki, eliminuje ten problem, gdyż urządzenie to dodaje silnikowi mocy już przy niskich prędkościach obrotowych. Gdy osiąga ona swoją górną graniczną skuteczność, wtedy jej rolę przejmuje większa turbosprężarka.

Czy do każdego pojazdu da się zamontować turbosprężarkę?

Niektóre samochody produkowane były z tymi samymi silnikami w wersji z turbo oraz bez, np. popularne silniki benzynowe Volvo o pojemności 2,4 l. W takim przypadku montaż turbosprężarki polega na podmianie fabrycznych elementów układu wydechowego i dolotowego. Pozostaje jeszcze odpowiednie zaprogramowanie sterownika silnika.

Jednak nie zawsze jest tak łatwo. Jeśli pojazd w oryginale nigdy nie posiadał turbosprężarki, a producent nawet takiej możliwości nie przewidział, wtedy wiele podzespołów należy wykonać samodzielnie albo kupić dedykowane części. Specjalistyczne warsztaty zajmujące się tuningiem oferują kompleksowy montaż turbosprężarek wraz z wykonaniem na zamówienie kolektora dolotowego, albo wręcz całego układu wydechowego od podstaw. Dodatkowo montuje się też intercooler, pod maską musi się też znaleźć sporo miejsca na dodatkowe przewody powietrzne.

Warto też wiedzieć, że silnik przed założeniem turbiny dobrze jest odprężyć, czyli zmniejszyć stopień sprężania w komorze spalania. Wiąże się to często z koniecznością wymiany wału korbowego lub tłoków, bardzo popularnym rozwiązaniem jest również zastosowanie grubszej uszczelki głowicy. Spada wtedy domyślna moc silnika, ale dopiero tak przygotowana jednostka będzie w stanie pracować na wysokim ciśnieniu doładowania, co przełoży się na wzrost generowanego momentu obrotowego i mocy silnika.

Turbosprężarki do tuningu – sprawdzony dostawca

To jednak nie wszystko. Fabryczne elementy silnika często w ogóle nie są przygotowane na wzrost mocy, a więc większe wysilenie. Tłoki, korbowody, wał korbowy – turbina mocno daje im w kość. Dlatego w poszukiwaniu turbiny i innych tuningowych komponentów warto zajrzeć na stronę https://fmic.pl/28-turbo. Znaleźć na niej można nie tylko wyczynowe turbosprężarki dedykowane jako zamienniki fabrycznych egzemplarzy, ale też całą masę elementów potrzebnych do montażu urządzenia: flansze, opaski, uszczelki, a także kute, wytrzymalsze tłoki itd.

Montaż sportowej turbosprężarki, dedykowanej do konkretnego modelu silnika, pozwoli wyraźnie zwiększyć osiągi auta. Wraz z odpowiednim strojeniem komputera, czy też mechanicznego albo gaźnikowego układu zasilania, zapewni to niezapomniane wrażenia zarówno w codziennej eksploatacji, jak i podczas wyczynowej jazdy na torze.

Artykuł sponsorowany

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony