Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  16.09.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Turbosprężarki w silnikach PSA 1,6 HDi, DV6TED4

Silnik DV6TED4 to jednostka wysokoprężna o dużej mocy przy stosunkowo małej pojemności. Znajdziemy ją w samochodach takich marek, jak: Citroen, Ford, Mazda, Mini, Peugeot i Volvo z silnikami 1,6 HDi.

Konstruktorzy zaprojektowali ten silnik do pracy w wysokich temperaturach, co wymaga zastosowania bardzo dobrych olejów silnikowych, które przez cały czas pracy silnika muszą być utrzymywane w dobrej jakości. Dla właściwej pracy tej jednostki równie ważny jest: właściwy poziom oleju, czystość filtra i chłodnicy oleju. Przeprowadzone badania wskazały, że praca silnika przy niskim poziomie oleju skutkowała pojawieniem się węgla w oleju, co z kolei prowadziło do zablokowania przepływu nie tylko w przewodach, ale również w filtrach i chłodnicy oleju, a w konsekwencji – do szybkiej awarii turbosprężarki. Tego typu zanieczyszczenia są również nie bez znaczenia dla właściwej pracy pompy próżniowej, która również może ulec awarii.

Poniżej kilka zdjęć z przeprowadzonej przez APi analizy opisywanego problemu silnika 1,6 HDi, DV6, oraz kilka zdjęć turbosprężarki, której przyczyną awarii był nagromadzony węgiel.

 

Z uwagi na wysokie prędkości obrotowe (230 000 obrotów na minutę) turbosprężarka jest zwykle pierwszą, która daje oznaki istniejących w silniku nieprawidłowości związanych ze smarowaniem. Jeżeli nie przestrzegano prawidłowej częstotliwości wymiany oleju i jego prawidłowego poziomu, pierwsze awarie turbosprężarek zdarzały się już po przekroczeniu przez silnik przebiegu 45 000 km.

W związku z tym producenci aut, w których używany jest ten silnik, poza normalnymi instrukcjami montażu turbosprężarek, przygotowali specjalnie dedykowaną instrukcje z uwzględnieniem problemów tego szczególnego silnika, gdyż stwierdzili, że tworzący się podczas pracy silnika węgiel jest szczególnie trudny do usunięcia.

Ogólnie wiadomo, że awarie turbosprężarek z reguły związane są z niewłaściwymi parametrami pracy innych urządzeń współpracujących z turbiną, a zwykle są z to zanieczyszczenia w dostarczanym powietrzu oraz oleju na którym pracuje. Dlatego tak ważne jest, aby przed zamontowaniem nowej turbosprężarki do silnika znaleźć i usunąć przyczynę, która spowodowała awarię, aby nie doprowadzić do szybkiego zniszczenia kolejnego, wymienionego podzespołu. W przypadku silników PSA 1.6 HDi należy zwrócić szczególną uwagę na odkładający się nagar, zwęglony osad, który przenika do turbosprężarki, powodując jej awarię. Aby zminimalizować ryzyko kolejnej awarii, należy przeanalizować wszystkie niżej wymienione punkty, co pozwoli maksymalnie wpłynąć na likwidację nagromadzonego węgla w silniku.

- Przewód doprowadzający olej do turbosprężarki oraz śruby mocujące muszą być wymienione na nowego typu.

- Pompa olejowa powinna być wymontowana i sprawdzona.

- Miska olejowa musi być wymontowana i wyczyszczona.

- Należy sprawdzić, czy w misce olejowej jest prawidłowy poziom oleju.

- Filtr oleju musi być wymieniony.

- Chłodnica oleju wraz z filtrami powinna być wymontowana i wyczyszczona.

- Intercooler dokładnie oczyścić lub wymienić.

- Przewody wlotowe i wylotowe powietrza należy sprawdzić pod kątem uszkodzeń i czystości.

- Układ wydechowy sprawdzić pod kątem zanieczyszczeń i blokad (katalizator, DPF itp.).

- Dla pojazdów z filtrem cząstek stałych DPF: w przypadku gdy filtr jest zablokowany, przeprowadzić statyczną regenerację zgodnie z wytycznymi producenta.

- Pompa próżniowa wspomagania hamulców powinna być zdemontowana i sprawdzona, czy nie nagromadził się tam nagar, który konieczne musi zostać wyczyszczony.

- Zamontować nowy filtr oleju a silnik zalać nowym, właściwym olejem.

- Uszczelki wtryskiwaczy paliwa sprawdzić, jeśli to konieczne – wymienić.

- W przewodzie odprowadzającym olej sprawdzić, czy nie została zmniejszona średnica przepływu przewodu przez nagromadzony nagar; najlepiej wymienić na nowy.

Szczegółową instrukcję montażu dostaniemy wraz z nową turbosprężarką.

Aby ułatwić klientom dostęp do wszystkich materiałów niezbędnych do wymiany turbosprężarek Garrett 753420-5005,6 lub MHI 49173-07507, istnieje teraz możliwość zakupu w Moto-Remo dedykowanych do tych turbosprężarek przewodów doprowadzających olej wraz ze śrubami mocującymi oraz zestawem uszczelek.

Zestaw 550075 – turbosprężarki Garrett
Zestaw 550076 – turbosprężarki Mitsubishi

Turbosprężarki Garrett dostępne są również w wersji po naprawie fabrycznej Garrett Original Reman o numerze 753420-9006 w zestawie z kompletem uszczelek.

Dokładna analiza problemu w silniku 1,6 HDi, DV6 przeprowadzona przez firmę Api: http://www.assuredperformance.ie/assets/images/Presentation-1.6-hdi-carbo-issues.pdf

Film Garrett by Honeywell przedstawiający proces wymiany turbosprężarki w silniku DV6: https://www.youtube.com/watch?v=3-ww3-8ObFs

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony