Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  02.06.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Układ chłodzenia - obowiązkowe płukanie, sposób na wycieki

Silnik w sezonie wakacyjnym jest szczególnie narażony na usterki układu chłodzenia. Korki i wysoka temperatura sprawiają, że nawet najmniejsza usterka, taka jak zanieczyszczenie chłodnicy czy drobne wycieki, mogą doprowadzić do poważnej awarii. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji warto regularnie przy okazji wymiany płynu chłodniczego - przeczyścić cały układ chłodzenia i prewencyjnie dolać preparat uszczelniający.

Na wstępie warto przypomnieć, że wymiana płynu chłodniczego powinna być wykonywana co dwa lata. Płyn nie tylko chodzi silnik, ale chroni przed korozją i smaruje uszczelnienia pompy wody.

Płukanie obowiązkowe

Warto pamiętać, że z biegiem czasu płyn powoli traci swoje właściwości i właśnie dlatego trzeba go okresowo wymieniać. Przy okazji tego zabiegu polecamy wypłukanie układu chłodzenia, które należy wykonać profilaktycznie przy każdej wymianie płynu. W układzie chłodzenia osadzają kamień kotłowy, rdza i resztki oleju. Oprócz zmniejszenia wydajności całego układu zanieczyszczenia mogą np. zablokować termostat i doprowadzić do wypalenia uszczelki pod głowicą. 

Wystarczy wlać do zbiorniczka wyrównawczego lub chłodnicy preparat płuczący Liqui Moly nr 2699  lub zastosować koncentrat (1 l starcza na 50 litrów płynu).  W przypadku działania profilaktycznego preparat należy wlać do starego płynu i uruchomić silnik na około 20 minut, oczywiście podczas tego procesu należy włączyć ogrzewanie.

Systematyczne stosowanie płukanki pozwoli na uniknięcie zapchania nagrzewnicy i poprawi wydajność całego układu. Jeżeli w zbiorniczku wyrównawczym znajdują się ślady oleju, to w pierwszej kolejności należy wylać stary płyn i nalać wody demineralizowanej.

Dopiero teraz aplikujemy płukankę. W tym przypadku również uruchamiany silnik na około 20 minut. Jeżeli po zastosowaniu płukanki płyn nadal będzie brudny należy całą procedurę powtórzyć.

Sposób na wycieki

Nieszczelność układu chłodzenia jest bardzo niebezpieczna dla silnika. Utrata płyny grozi uszkodzeniem silnika, a w najlepszym przypadku wypaleniem uszczelki pod głowicą. Oczywiście można naprawić lub wymienić uszkodzone elementy, ale nie zawsze mamy na to czas i pieniądze lub usterka wydarzy się w trasie. W takim przypadku idealnie sprawdzi się preparat do uszczelniania nieszczelności Liqui Moly nr 8347 150 ml  na 5l litrów płynu lub koncentrat nr 20457 250 ml na 40 litrów płynu.

Najczęściej mamy do czynienia z wyciekami płynu chłodniczego na zewnątrz, ale często zdarza się, że płyn przenika do komory spalania a to objawia się intensywnym białym dymem wydobywającym się z rury wydechowej. Niezależnie od rodzaju usterki w awaryjnej sytuacji polecamy zastosowanie uszczelniacza Liqui Moly.

Co ważne, uszczelniacz można stosować profilaktycznie przy okazji każdej wymiany płynu. Preparat jest aktywny przez cały czas eksploatacji płynu. Dzięki temu zabiegowi zabezpieczamy silnik na wypadek pojawiania się małych nieszczelności. Preparat nie brudzi płynu, nie zapycha nagrzewnicy i skutecznie niweluje nieszczelności i wycieki.

Jak to działa?

Polimerowe cząstki znajdujące się w preparacie reagują z powietrzem i spalinami, dzięki czemu tworzą trwałą powłokę, która uszczelnia wyciek. Co ciekawe, taka prowizoryczna naprawa sprawdza się na długi czas. Preparat będzie krążył w układzie chłodzenia, a w razie awarii uszczelni uszkodzone miejsce.

Preparat wystarczy wlać do układu chłodzenia uruchomić silnik i …gotowe.

Uszczelniać można stosować razem z płynem chłodniczym, a w sytuacji awaryjnej również z wodą. Pamiętajmy, że zagotowanie płynu chłodniczego może doprowadzić do usterki uszczelki pod głowicą i zwichrowania tejże. W ekstremalnych przypadkach przegrzanie silnika może doprowadzić do nieodwracalnego odkształcenia cylindrów, uszkodzenia pierścienie tłokowych (utrata sprężystości), a nawet może przyczynić się do zatarcia silnika.

Piotr Mering
kierownik marketingu Liqui Moly Polska

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ Gacek 1 ponad rok temu Nieźle, profilaktycznie trzeba lać uszczelniacz przy każdej wymianie płynu. Rozumiem że do oleju też dorzucić motodoctora na "zaś"?
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony