Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  07.09.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Układ hamulcowy - przegląd uszkodzeń

Nadmiernie skorodowana powierzchnia robocza tarczy hamulcowej

Strona 2 z 2

Uszkodzenie tulei metalowo-gumowej wahacza przedniego zawieszenia może powodować drgania koła kierownicy w trakcie nagłego hamowania

Weryfikacja stanu zawieszenia powinna być wykonywana wtedy, gdy charakter nieprawidłowości związanych z układem hamulcowym będzie dotyczył niepokojących drgań w trakcie hamowania.

Również stan łożysk kół ma bardzo duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu hamulcowego. Ich nadmierne zużycie (fot. 6) może przyczynić się do zwiększenia poziomu drgań odczuwalnych jednocześnie na kierownicy i pedale hamulca.

Uszkodzenie łożyska piasty przedniego koła generuje drgania odczuwalne jednocześnie na kole kierownicy i pedale hamulca

Drgania te przenoszą się z uszkodzonego łożyska na piastę koła, do której zamocowana jest tarcza hamulcowa. Zjawisko to wpływa negatywnie na komfort jazdy i może przyczynić się do uszkodzenia podzespołów układu kierowniczego.

Jednak najbardziej typową usterką, która odpowiada za drgania koła kierownicy podczas hamowania, jest uszkodzenie tarczy hamulcowej. Może ona ulec uszkodzeniu już w trakcie przeprowadzanego nieprawidłowo montażu, spowodowanego zaniedbaniami procedur serwisowych. Bardzo ważne jest dokładne wyczyszczenie powierzchni styku tarczy z piastą koła oraz pomiar bicia tarczy i jej grubości. Jeżeli pominie się fazę oczyszczania poszczególnych powierzchni, na których tarcza hamulcowa jest montowana, to pozostałości rdzy mogą spowodować jej nieprawidłowy montaż i występowanie charakterystycznych drgań.

Tekst i fot. Mariusz Leśniewski
Artykuł pochodzi z Nowoczesnego Warsztatu

GALERIA ZDJĘĆ

Pęknięcia tarczy hamulcowej wynikające z przeciążenia układu spowodowanego „pseudotuningiem” samochodu
Charakterystyczny ślad na tarczy hamulcowej wynika z zastosowania klocków, które zostały błędnie dobrane i zamontowane
Weryfikacja stanu zawieszenia przednich kół pozwala ocenić, czy charakter uszkodzenia może wpłynąć na funkcjonowanie układu hamulcowego
Uszkodzenie tulei metalowo-gumowej wahacza przedniego zawieszenia może powodować drgania koła kierownicy w trakcie nagłego hamowania
Uszkodzenie łożyska piasty przedniego koła generuje drgania odczuwalne jednocześnie na kole kierownicy i pedale hamulca

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ mir 1 ponad rok temu Korozja bywa niedoceniana przy ocenie stanu hamulców a mocno wpływa na skuteczność hamowania.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony