Nadmiernie skorodowana powierzchnia robocza tarczy hamulcowej
Uszkodzenie tulei metalowo-gumowej wahacza przedniego zawieszenia może powodować drgania koła kierownicy w trakcie nagłego hamowania
Weryfikacja stanu zawieszenia powinna być wykonywana wtedy, gdy charakter nieprawidłowości związanych z układem hamulcowym będzie dotyczył niepokojących drgań w trakcie hamowania.
Również stan łożysk kół ma bardzo duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu hamulcowego. Ich nadmierne zużycie (fot. 6) może przyczynić się do zwiększenia poziomu drgań odczuwalnych jednocześnie na kierownicy i pedale hamulca.
Uszkodzenie łożyska piasty przedniego koła generuje drgania odczuwalne jednocześnie na kole kierownicy i pedale hamulca
Drgania te przenoszą się z uszkodzonego łożyska na piastę koła, do której zamocowana jest tarcza hamulcowa. Zjawisko to wpływa negatywnie na komfort jazdy i może przyczynić się do uszkodzenia podzespołów układu kierowniczego.
Jednak najbardziej typową usterką, która odpowiada za drgania koła kierownicy podczas hamowania, jest uszkodzenie tarczy hamulcowej. Może ona ulec uszkodzeniu już w trakcie przeprowadzanego nieprawidłowo montażu, spowodowanego zaniedbaniami procedur serwisowych. Bardzo ważne jest dokładne wyczyszczenie powierzchni styku tarczy z piastą koła oraz pomiar bicia tarczy i jej grubości. Jeżeli pominie się fazę oczyszczania poszczególnych powierzchni, na których tarcza hamulcowa jest montowana, to pozostałości rdzy mogą spowodować jej nieprawidłowy montaż i występowanie charakterystycznych drgań.
Artykuł pochodzi z Nowoczesnego Warsztatu
Komentarze (1)