Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  08.02.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Układ hamulcowy. Uszkodzenia tarcz i klocków. Co zawiniło? [ZDJĘCIA]

Uszkodzenie powierzchni ciernej tarczy hamulcowej spowodowane nieprawidłowym mocowaniem klocków Fot. 1.

Strona 2 z 2

Przebarwienia i popękania na powierzchni tarczy powstałe w wyniku nadmiernego przeciążenia przednich hamulców

Pomimo tego, iż naprawy i przeglądy układu hamulcowego należą do prac wykonywanych przez warsztat bardzo często, zdążają się przypadki dostarczające problemów, jak chociażby te przedstawione. Warto zatem stosować się do zaleceń producenta danego układu hamulcowego, pozwala to bowiem uniknąć rutynowych napraw i potencjalnych reklamacji.
Podczas serwisowania układu hamulcowego ważne jest, aby prace były realizowane z uwzględnieniem rygorystycznych norm czystości. Jedną z częstych przyczyn wibracji w trakcie hamowania są zanieczyszczenia piasty na powierzchni, gdzie mocowana jest tarcza. Oczywiście źródła wibracji mogą leżeć poza układem hamulcowym i dotyczyć błędów montażowych felgi koła oraz samych kół lub nadmiernych luzów w zawieszeniu. Jednak aby wyeliminować nieprawidłowości montażu tarczy hamulcowej, trzeba dokładnie za pomocą np. drucianej szczotki oczyścić powierzchnię piasty koła. Dodatkowo należy sprawdzić luz łożyska piasty i stan osłony tarczy hamulcowej od strony wewnętrznej koła. Osłona ta pełni rolę kierownicy powietrza i odpowiada za efektywne chłodzenie tarczy.

W trakcie wymiany klocków lub tarcz hamulcowych należy bezwzględnie pamiętać o:

  • dokładnym oczyszczeniu prowadnic i zacisku hamulcowego,
  • zweryfikowaniu części zamiennych pod kątem jakości i ich właściwym montażu (klocki kierunkowe),
  • użyciu dedykowanych smarów i past w miejscach przewidzianych przez producenta układu hamulcowego,
  • sprawdzeniu jakości płynu hamulcowego (temperatura wrzenia) i jego okresowej wymianie (zalecenie co 2 lata),
  • oględzinach przewodów hamulcowych (pęknięcia, przetarcia i zagięcia przewodów gumowych) oraz weryfikacji miejsc potencjalnych wycieków płynu hamulcowego,
  • dokręceniu poszczególnych elementów przewidzianym momentem.

Tekst i fot. Mariusz Leśniewski
Artykuł pochodzi z Nowoczesnego Warsztatu

Tytuł pochodzi od redakcji

GALERIA ZDJĘĆ

2) Skorodowane i zużyte tylne tarcze już od dawna wymagały wymiany
3) Zniszczenie osłon gumowych tylnych zacisków hamulcowych spowodowało przedostanie się zanieczyszczeń i zablokowanie zacisku
4) Zablokowany zacisk hamulcowy doprowadził do nadmiernego wzrostu temperatury klocka hamulcowego, w wyniku czego jego powierzchnia cierna popękała
5) Przebarwienia i popękania na powierzchni tarczy powstałe w wyniku nadmiernego przeciążenia przednich hamulców

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ Egon Olsen 1 ponad rok temu "popękania"? a nie pęknięcia? Języka polska trudna języka...
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony