ReklamaB1 - breck 04.06-30.06 Kamila

Części i regeneracja

Części i regeneracja

20 dni temu  06.06.2019, ~ Administrator   

Uszczelki głowicy - konstrukcja i wskazówki dotyczące montażu
Strona 1 z 3

Uszczelki głowicy należą do grupy uszczelnień statycznych i są podzielone na dwie grupy - kompozytowe i wielowarstwowe uszczelki stalowe – MLS. Uszczelki kompozytowe i MLS używane są nie tylko przy uszczelnianiu głowicy, ale także w układach wydechowych, kolektorach ssących itp.

Konstrukcja

Klasyczna kompozytowa uszczelka głowicy cylindra jest wykonana jako ściśliwy statyczny element uszczelniający i składa się z trzpienia ze stali nierdzewnej, na który obustronnie walcowane są grafitowe blachy kompozytowe. Powierzchnie zostały pokryte warstwą ochronną przed płynami takimi jak woda, olej lub płyn chłodzący. Kontakt z tymi fluidami może powodować pęcznienie materiału kompozytowego. Metalowe pierścienie ogniowe uszczelniają komorę spalania i chronią wrażliwy materiał kompozytowy przed przegrzaniem. Elementy FPM (tzw. Viton®) pozwalają na częściowe zwiększenie ciśnienia powierzchni montażowej w pobliżu kanałów ciśnienia oleju. Zaletą uszczelki kompozytowej jest możliwość dostosowania do powierzchni łączącej i pokrycia niewielkich niedoskonałości głowicy cylindra i bloku silnika.

Materiał kompozytowy, ze względu na ściśliwy charakter, wymaga zastosowania wyższej siły zaciskającej i momentu dokręcania na śruby. Czasami konieczne jest również wykonywanie okresowych kontroli i ponowne dokręcanie. Śruby są narażone na większe naprężenia. Można powiedzieć, że uszczelka kompozytowa stanowi swoisty bezpiecznik dla silnika w przypadku nieoczekiwanego wzrostu ciśnienia w komorze spalania – wtedy jej zadaniem jest „rozszczelnienie się”, aby nie doprowadzić do innych uszkodzeń.

Wielowarstwowa uszczelka metaliczna MLS narodziła się jako nieuniknione rozwiązanie dla nowoczesnych silników.

Zmniejszenie wielkości silnika przy jednoczesnym wzroście wydajności, prowadzące do większego obciążenia termicznego całego systemu oraz wzrostu stopnia temperatur i stopnia sprężania, a co za tym idzie ciśnień w komorze spalania. Stare rozwiązanie z kompozytem nie mogło dłużej wytrzymać wysokiej temperatury, która rozwija się podczas spalania. Problem został rozwiązany dzięki metalowej uszczelce, ale nie z miedzi, jak miało to swoje zastosowanie na początku XX wieku, ale wykonanej ze stali o określonych właściwościach, formie i wyglądzie.

Uszczelka MLS składa się z minimum 2 warstw: jednej w kierunku głowicy cylindra, drugiej w kierunku bloku silnika. Jeśli projekt ma tylko dwie warstwy, jedna (od strony głowicy) jest wytłoczona i ma wokół tulei cylindra i kanałów wody i oleju. Rozwiązanie z trzema warstwami ma warstwę pośrednią, która ma oddzielać skrajne warstwy. Warstwy w kierunku głowicy i bloku zostały wytłoczone i całkowicie pokryte elastomerem. Wytłoczenia są przeznaczone do uszczelniania makro, a powłoka służy do mikro uszczelnienia.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 4

  • 2
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony