Jeśli jazda próbna po przeprowadzonych pracach przy głowicy cylindrów zakończy się uszkodzeniem silnika, może to wynikać z drobnej nieostrożności.
Zdarza się, że bezpośrednio po zakończeniu prac przy układzie rozrządu ponownie dochodzi do uszkodzenia. Po otwarciu głowicy cylindrów pojawia się typowa charakterystyka uszkodzenia: oderwany zawór lub nawet kilka zaworów powyżej trzeciego rowka, poprzecznie do trzonka zaworu. Przyczyna leży w łatwym do uniknięcia błędzie montażowym.
Przyczyna uszkodzenia
Jeśli podczas montażu zaworów sprężyna zostanie zainstalowana pod kątem, jest ona poddawana większym obciążeniom po jednej stronie nawet wtedy, kiedy zawór jest zamknięty. Z kolei po otwarciu zaworu sprężyna zostaje ściśnięta aż do oporu. Z powodu skoku wałka rozrządu w górnym obszarze trzonka zaworu powstaje bardzo duży boczny moment zginający. Ze względu na cyklicznie pojawiające się obciążenie zginające dochodzi do rozerwania zaworu, który wpada do komory spalania i zostaje mocno odkształcony przez tłok i głowicę cylindrów.
Typowa charakterystyka uszkodzenia
- Uszkodzenie występuje bezpośrednio po naprawie.
- Pęknięcie zaworu rozpoczyna się na poziomie trzeciego (najniższego w pozycji montażowej) rowka i przebiega poprzecznie do trzonka zaworu (patrz Ilustracja 2).
- Kliny zaworu są częściowo zdeformowane w obszarze mostków.
- Ślady nierównomiernego nacisku na powierzchni przylegania sprężyny zaworu w głowicy cylindrów (patrz Ilustracja 3).
- Powierzchnia pęknięcia wykazuje strukturę typową dla pęknięcia gwałtownego.
Ważne!
Podczas montażu sprężyn zaworu należy zapewnić ich prawidłowe osadzenie w głowicy cylindrów. Zużyte sprężyny zaworu należy skontrolować pod kątem dokładności wymiarowej przed ponownym montażem. Zaleca się, aby podczas montażu nowych lub eksploatowanych zaworów zawsze używać nowych klinów.
Źródło: Mahle Technical Messenger
Komentarze (0)