Fot. 1
W modelach marki Opel: Combo, Corsa C-D, Meriva i Tigra, z silnikiem 1.3 CDTi, w pewnych przypadkach dochodzi do uszkodzenia układu sprzęgłowego w krótkim czasie po jego wymianie.
Brak przeniesienia napędu po np. 3000-5000 km przebiegu to dystans zdecydowanie za mały, jaki może pokonać nowe sprzęgło. Zwróćmy więc uwagę, co ulega uszkodzeniu i jakie są tego przyczyny. Po demontażu skrzyni biegów i docisku sprzęgła zauważamy, że wieloklin tarczy został zniszczony (fot. 1). Dlaczego doszło do tak wczesnego zużycia?
Analizując przypadek, zauważamy, że na powierzchni masy pierwotnej DKZ widoczne jest zarysowanie na promieniu odpowiadającemu otworom montażowym docisku (fot. 2), co nie jest zjawiskiem normalnym.
Powodem tej usterki są śruby docisku, które założone ponownie lub dokręcone niewłaściwym momentem spowodują podparcie masy wtórnej DKZ i pracę masy wtórnej wraz z tarczą pod kątem. Jest to możliwe, gdyż odległość pomiędzy masami jest bardzo mała. Tarcza sprzęgłowa w tym rozwiązaniu posiada sztywną piastę. Wałek sprzęgłowy napiera na ustawianą tarczę pod kątem, powodując degradację wieloklinu. Zęby stają się coraz bardziej spiczaste. W wyniku dalszej eksploatacji dochodzi do całkowitego zniszczenia.
Dlatego w tym docisku należy zawsze montować nowe śruby, jak pokazano na instrukcji wewnątrz zestawu RepSet (fot. 3). W sytuacji demontażu i ponownego montażu układu sprzęgłowego ze względu na np. naprawę silnika należy stosować się do biuletynu Service Info dostępnego na portalu www.repxpert.pl (fot. 4).
Komentarze (0)