Volkswagen Passat - wszechstronny i duży samochód rodzinny - został wprowadzony na rynek w roku 1973 i obecnie dostępna jest jego ósma generacja. Ten bardzo popularny na wielu rynkach model wykorzystuje bardzo dużą ilość wspólnych podzespołów z grupy Volkswagen/Audi i jest doskonale znany mechanikom.
Opisywany w artykule model to Passat 6-tej generacji, wyposażony w popularny silnik 1.9 TDI oraz 5-cio biegową skrzynię biegów. Właściciel skarżył się na stuki oraz grzechotanie dochodzące z okolic sprzęgła. Ponadto na pedale sprzęgła i dźwigni zmiany biegów wyczuwalne były drgania o wysokiej częstotliwości. Przyczyną tych objawów było prawdopodobnie uszkodzone koło dwumasowe. Postawienie ostatecznej diagnozy wymagało demontażu skrzyni biegów oraz kontroli całego zespołu sprzęgła.
Po wprowadzeniu samochodu do warsztatu uniesiono maskę silnika, a następnie w celu uzyskania dostępu do górnej części skrzyni biegów zdemontowano akumulator, jego półkę oraz zespół filtra powietrza. Umożliwiło to dostęp do wybieraka biegów, siłownika sprzęgła, rozrusznika oraz mocowania skrzyni biegów (zdjęcie po prawej).
Najpierw z dźwigni wybieraka biegów zostały wypięte linki zmiany biegów. Po wykręceniu trzech śrub ze wspornika linek zostały one odsunięte na bok.
Odkręcono siłownik sprzęgła, wypięto przewody włącznika światła cofania, a później odkręcono rozrusznik. Na tym etapie pozostało jeszcze wykręcenie śrub mocujących skrzynię biegów.
Zdemontowano przednie koła, następnie odkręcono nakrętkę mocującą lewą półoś napędową oraz dwie śruby mocujące dolny wahacz zawieszenia (zdjęcie po prawej), a później lewe nadkole.
Po odkręceniu śrub mocujących wewnętrzny przegub napędowy możliwe było wysunięcie obydwu półosi napędowych z piast kół. Prawa półoś napędowa została podwieszona, a lewa całkowicie zdemontowana w celu uzyskania miejsca niezbędnego do demontażu z pojazdu skrzyni biegów (zdjęcie poniżej).
Pracując od spodu pojazdu zdemontowano przymocowany do skrzyni biegów wspornik układu wydechowego oraz umieszczoną nad prawą półosią napędową małą osłonę skrzyni biegów. Pozostał demontaż górnego wspornika mocowania skrzyni biegów oraz dolnych śrub mocujących skrzynię biegów. Po opuszczeniu silnika i skrzyni biegów na odpowiednią wysokość zdemontowano wspornik. Gdy skrzynia biegów została podparta, wykręcono ostatnie śruby mocujące. Wtedy można było wyjąć skrzynię biegów z pojazdu.
Zdemontowane i skontrolowane zostały docisk sprzęgła, tarcza sprzęgła oraz koło zamachowe. Łożysko wyciskowe było najwyraźniej zużyte i pracowało z oporami. Niemniej jednak podstawową przyczyną hałasów oraz wibracji o wysokich częstotliwościach było koło zamachowe. Chociaż na powierzchni roboczej nie było śladów wżerów, przytarć, pęknięć czy niebieskich smug, koło zamachowe wykazywało nadmierny “wolny luz” oraz wewnętrzne uszkodzenia materiału (zdjęcie poniżej). Podjęta została decyzja o wymianie kompletnego zestawu sprzęgła.
Do przeprowadzenia tej naprawy został wybrany zestaw Blue Print SMARTFIT do konwersji sprzęgła ADV183059. Zestaw ten obejmuje wszystkie cztery główne elementy niezbędne do konwersji dwumasowego koła zamachowego: tarczę sprzęgła z tłumikiem drgań skrętnych, docisk sprzęgła, sztywne koło zamachowe, smar, łożysko wyciskowe, wszystkie niezbędne śruby, a także naklejkę informującą o zamontowaniu zestawu SMARTFIT.
Przed zamontowaniem nowego sztywnego koła zamachowego sprawdzono i oczyszczono wał korbowy oraz jego uszczelniacz. Śruby mocujące zostały dokręcone momentem zalecanym przez producenta.
Zanim założono nowy docisk i tarczę sprzęgła wszystkie powierzchnie styku zostały wyczyszczone. Po odpowiednim ustawieniu względem koła zamachowego elementy zostały dokręcone przy użyciu nowych śrub mocujących. Sześć śrub mocujących docisk sprzęgła dokręcono na krzyż, co pozwala uzyskać równomierne przyleganie elementów oraz zapobiec uszkodzeniu kołków centrujących docisk sprzęgła i koło zamachowe (zdjęcie po prawej).
Skrzynia biegów została połączona z silnikiem i dokręcona kilkoma śrubami, co pozwoliło utrzymać ją we właściwej pozycji. Następnie zamontowano wspornik mocowania skrzyni biegów. Zanim ponownie zostały zamontowane poduszki mocujące skrzynię biegów silnik został uniesiony i ustawiony we właściwej pozycji przy pomocy belki wspierającej. Następnie zostały zamontowane półosie napędowe, elementy zawieszenia oraz koła. Wszystkie połączenia śrubowe zostały dokręcone momentem zalecanym przez producenta pojazdu.
Pracując od góry skrzyni biegów został zamontowany wspornik skrzyni biegów, a następnie zdemontowano belkę podwieszającą silnik. Ponownie zamontowano rozrusznik, przewody włącznika światła cofania oraz dźwignię wybieraka biegów. Kolejnym krokiem był montaż siłownika sprzęgła, linek wybieraka biegów, półki akumulatora, akumulatora oraz zespołu filtra powietrza. Następnie zaprogramowano zegarek oraz funkcję domykania szyb jednym naciśnięciem przycisku. Na końcu przyszedł czas na pełną jazdę próbną, ale wcześniej sprawdzono jeszcze działanie pedału sprzęgła. Problem ze sprzęgłem skutecznie został usunięty, co potwierdziło płynne działanie pedału sprzęgła oraz komfortowe odczucie podczas jego wciskania i zwalniania.
Odczuwane wcześniej wibracje zniknęły, co udowodniło, że perfekcyjny dobór oraz idealne zgranie sztywnego koła zamachowego z tarczą sprzęgła wyposażoną w tłumik drgań skrętnych zapewnia doskonałe tłumienie drgań oraz wysoki poziom komfortu jazdy. Również drgania generowane przez silnik są skutecznie tłumione we wszystkich warunkach jazdy. Także hałas jest ograniczony, a trwałość sprzęgła zwiększona dzięki zastosowaniu okładzin ciernych charakteryzujących się niskim stopniem zużycia. To była bardzo SPRYTNA konwersja.
Warto zaufać sprawdzonym częściom zamiennym Blue Print w jakości OE. Cały asortyment elementów sprzęgła dostępny jest na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com.
Marka Blue Print należy do bilstein group, firmy skupiającej również inne silne marki. Więcej informacji na stronie: www.bilsteingroup.com.
Komentarze (1)