Silnik BBZ to 16-zaworowy silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra, stosowany w wielu modelach produkowanych przez koncern VW.
Niezależnie od wersji instrukcja wymiany paska rozrządu jest zbliżona – różnice, jakie mogą występować, to demontaż i montaż dodatkowych elementów znajdujących się w komorze silnika. Zalecenie producenta odnośnie do wymiany paska rozrządu to pierwsza kontrola po 90 tys. kilometrów, niezależnie od upływu czasu, a później co 30 tys. kilometrów. Oznacza to, że trzeba bardzo uważnie weryfikować sprawność układu rozrządu.
W przypadku elementów układu osprzętu producenci samochodów nie rekomendują żadnych konkretnych terminów. Firma Schaeffler zaleca jednak, aby skontrolować wszystkie i w przypadku zużycia wymienić na nowe podczas wymiany całego układu rozrządu.
Rozwiązanie z użyciem dwóch wałków rozrządu w głowicy powoduje, że jest to silnik kolizyjny, zatem w przypadku awarii paska rozrządu ryzyko uszkodzenia jednostki napędowej jest bardzo wysokie.
Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że silnik wyposażony jest w dwa paski rozrządu: długi służy do synchronizacji wału korbowego z kołem wałka rozrządu pracującego w układzie dolotowym, krótki odpowiada za przeniesienie napędu na wałek pracujący w układzie wydechowym. Nowy pasek rozrządu należy zakładać w silniku, którego temperatura jest równa temperaturze otoczenia. Silnik należy zawsze obracać w kierunku normalnego trybu pracy, chyba że w instrukcji montażu producenta podano inaczej. Trzeba zawsze przestrzegać zalecanych wartości momentów dokręcania. Zgodnie z zaleceniami producenta, podczas wymiany paska rozrządu należy wymienić również wszystkie elementy z nim współpracujące, czyli napinacz, rolki prowadzące, pompę wody, i elementy mocujące, tj. śruby, szpilki czy nakrętki.
Przystępując do wymiany rozrządu, należy zdemontować prawe przednie koło oraz osłonę silnika. Kolejne czynności to demontaż łapy silnika, paska osprzętu i górnej osłony rozrządu. Należy ustawić wał korbowy w położeniu GMP pierwszego cylindra tak, aby znak na kole pasowym wału korbowego pokrył się ze znakiem na osłonie rozrządu.
Następnie należy zablokować koła wałków rozrządu przy użyciu narzędzia specjalnego.
Po demontażu wszystkich części trzeba wymienić pompę wody i wtedy można rozpocząć montaż nowych części.
Pierwsza czynność to zamontowanie krótkiego paska rozrządu wraz z napinaczem. W trakcie montażu trzeba tak ustawić napinacz, żeby zagięta część podstawy oparła się o otwór zaślepiony brokiem, znajdujący się w głowicy.
Napięcie paska rozrządu zaczyna się od wstępnego ustawienia mimośrodu napinacza przy użyciu klucza imbusowego na godzinę szóstą, przekręcając zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
W drugiej fazie trzeba przekręcić mimośród napinacza przeciwnie do ruchu wskazówek zegara tak, żeby wskazówka napięcia pokryła się ze wskaźnikiem na podstawie napinacza (1 – mimośród napinacza, 2 – wskazówka, 3 – wskaźnik napięcia napinacza, 4 – śruba napinacza).
Po właściwym ustawieniu napinacza należy dokręcić śrubę momentem 20 Nm.
Procedura napięcia paska rozrządu i moment dokręcenia śruby napinacza są bardzo ważne. Niezastosowanie tej procedury może spowodować napięcie napinacza w niewłaściwym kierunku, uszkodzenie gwintu w głowicy, co może być przyczyną pęknięcia śruby lub poluzowania napinacza (na fotografii poniżej przykład śladów wytarcia podstawy napinacza z powodu zastosowania niewłaściwego momentu dokręcenia).
W takiej sytuacji najczęściej występuje wyrwanie zębów paska rozrządu, jak widać na zdjęciu kolejnym.
Po właściwym montażu paska krótkiego można przejść do montażu większego paska. W tym wypadku również trzeba zwrócić uwagę na procedurę napięcia paska rozrządu. Wstępnie należy zamontować napinacz tak, aby w wycięciu w podstawie napinacza znajdowała się śruba obudowy pompy oleju.
Przy użyciu klucza imbusowego, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, należy wstępnie ustawić otwór na klucz imbusowy na godzinę 10. Dopiero teraz można rozpocząć montaż paska w następującej kolejności: pompa wody, napinacz, koło wału korbowego, rolka prowadząca i koło wałka rozrządu. Po tej operacji zgodnie z ruchem wskazówek zegara należy ustawić wskazówkę napięcia, żeby pokryła się ze wskaźnikiem w podstawie napinacza.
Należy ponownie dokręcić śrubę momentem 20 Nm. Tak jak w przypadku paska krótkiego, zachowanie procedury montażu i właściwego momentu zabezpieczy warsztat przed możliwym uszkodzeniem napinacza paska długiego (widoczne na zdjęciu poniżej wyłamanie podstawy napinacza było wynikiem niezastosowania właściwego momentu dokręcenia śruby).
Końcowym etapem montażu będzie wykonanie dwóch obrotów silnikiem zgodnie z kierunkiem jego działania i ponowne sprawdzenie przy użyciu blokady poprawności montażu zestawu rozrządu. Trzeba zweryfikować, czy narzędzie specjalne swobodnie przechodzi przez otwory od kół zębatych wałków rozrządu oraz czy znak na kole wału korbowego pokrywa się ze znakiem na obudowie.
Zdjęte części należy zamontować w odwrotnej kolejności. Zawsze trzeba zwracać uwagę na momenty dokręcania wszystkich śrub odkręconych podczas demontażu. Należy również uzupełnić płyn chłodniczy, dokonać odpowietrzenia układu chłodniczego i wykonać jazdę próbną.
Więcej informacji i filmów instruktażowych można znaleźć na stronie www.repxpert.pl.
Komentarze (1)