Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  08.10.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

W parach najlepiej

Wymiana uszkodzonej żarówki w oświetleniu samochodu dla wielu kierowców nie jest niczym szczególnym. Jak zauważymy awarię, kupujemy – najczęściej na stacji benzynowej – nową żarówkę i jeżeli wymiana jej nie wymaga specjalistycznego wyposażenia i umiejętności (czytaj samochód nie jest zbyt skomplikowany), zamieniamy uszkodzoną na nową.

Wielu kierowców zna podstawowe zasady obchodzenia się z żarówkami: nie dotyka bańki palcami, wymienia żarówki, gdy wyłączony jest zapłon i żarówka jest ostudzona, przed montażem sprawdza stan styków i oprawek. Wiemy też, że gdy przepali się żarówka w reflektorze, należy wymienić źródło światła w obu reflektorach tego samego typu. Nie zawsze się tak jednak dzieje. Dlaczego należy wymieniać obie żarówki?

Niemal wszystkie parametry geometryczne, materiałowe i elektryczne żarówek są dokładnie opisane przepisami. Automatyka produkcji, technologia i przepisy powodują, że samochodowe źródła światła mają bardzo stabilne parametry. Jednym z nich jest trwałość określana w godzinach ich ciągłego świecenia. Ta sytuacja powoduje, że przepalenie się jednej żarówki jest sygnałem o rychłym uszkodzeniu drugiej. Zatem zamiast czekać na konieczność wymiany tej drugiej, należy najlepiej wymienić obie jednocześnie – nie będzie szybko kolejnej awarii, pracę wykonujemy raz, a nie wielokrotnie i zapewniamy symetrię oświetlenia pojazdu. Należy przyjąć generalna zasadę, że przy uszkodzeniu żarówki w jednej lampie zawsze wymieniamy żarówki w obu lampach tego samego typu (jak uszkodzi się np. żarówka kierunkowskazu z lewej, wymieniamy również w kierunkowskazie prawym). Ta zasada dotyczy każdej lampy i reflektora.

I tu dotykamy dość delikatnego tematu – reflektorów ksenonowych z lampami wyładowczymi. Koszt lampy wyładowczej jest dość wysoki, wielokrotnie przewyższający koszt żarówki halogenowej. Z tego względu wielu kierowców nie zechce wymieniać obu lamp ksenonowych jednocześnie, popełniając niestety poważny błąd. Lampy ksenonowe wytwarzają światła inaczej niż żarówki halogenowe. Żarówka halogenowa, zbliżając się do końca czasu eksploatacji, nieco przyciemnia swoje światło i to jedyna oznaka zbliżającej się awarii. Lampa ksenonowa, starzejąc się, zmienia barwę światła w sposób bardzo widoczny. Jeżeli będziemy obserwować obie lampy, ich barwa światła będzie się zmieniać, ale światło w obu reflektorach będzie bardzo podobne – będzie zachowana symetria oświetlenia. Jeżeli przestanie działać jedna z nich i zamienimy ją na nową, różnica barwy światła będzie widoczna natychmiast. Nowa lampa będzie dawać światło silniejsze i bardziej białe, każdy z reflektorów będzie świecić innym światłem. Taka sytuacja jest niedopuszczalna. Bezwzględnie konieczna jest wymiana obu lamp ksenonowych.

Dodatkowo przy wymianie należy zwrócić uwagę na to, aby obie lampy były tego samego typu, pochodziły od tego samego producenta i z tej samej serii produkcyjnej. Przy wymianie lamp ksenonowych konieczna jest też kontrola sterowników i stanu instalacji elektrycznej reflektorów. Ponieważ lampy ksenonowe zasilane są wysokim napięciem (zależnie od trybu pracy od 25 000 do 110 V), muszą być bardzo precyzyjnie montowane, a często proces ten wymaga również wykonania wielu prac mechanicznych związanych z demontażem i montażem części wokół reflektorów, najlepiej ich wymianę zlecić w specjalistycznym warsztacie.

Zaletą oświetlenia ksenonowego jest bardzo jasne, silne światło, dokładność odwzorowania kształtów i barw różnych obiektów na drodze. Ułatwia to znacznie prowadzenie pojazdu i ogranicza zmęczenie wzroku podczas jazdy nocnej. Oświetlenie ksenonowe wymaga jednak zdecydowanie więcej uwagi ze strony kierowcy, zawsze musi być w idealnym stanie technicznym. Dlatego przy awarii wymieniamy zawsze obie lampy, pracę powinien wykonać specjalistyczny warsztat, a wymiana musi zakończyć się kontrolą ustawienia reflektorów za pomocą przyrządu do ustawania świateł. W ten sposób zapewnimy sobie komfort z wykorzystania nowoczesnego, wydajnego oświetlenia, a wszystkim użytkownikom dróg bezpieczeństwo podczas jazdy w nocy.

Źródło: Hella

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony