Części i regeneracja

Części i regeneracja

Układ hamulcowy i zawieszenie

28 dni temu  09.07.2020, ~ Administrator   

Wahacze, metalowo-gumowe tuleje i sworznie pod kontrolą

Zawieszenie Delphi Technologies

Strona 1 z 2

Układ zawieszenia ma kluczowy wpływ na komfort i bezpieczeństwo prowadzenia samochodu. Jego podstawowym elementem jest wahacz, odpowiedzialny za łączenie piasty koła (zwrotnicy) z nadwoziem samochodu. W zależności od rodzaju wahacza, jego integralnymi częściami mogą być także sworznie i metalowo-gumowe tuleje. Wiosenny przegląd samochodu to dobra okazja, by zweryfikować ich stan techniczny i w razie potrzeby wymienić na nowe. 

Układ zawieszenia to sieć naczyń połączonych – usterka jednego elementu natychmiast powoduje zwiększone zużycie pozostałych, które poddane zostają dodatkowym naprężeniom. Najwięcej wstrząsów i sił przekrojowych odbierają tzw. silentbloki, czyli metalowo-gumowe tuleje, których zadaniem jest tłumienie drgań przenoszonych z podłoża, po jakim porusza się samochód. Rolą sworznia jest z kolei umocowanie zwrotnicy do wahacza, a tym samym umożliwienie skrętu kół. To relatywnie trwały element zawieszenia, jednak również podlegający okresowej kontroli w warsztacie.

W wielu modelach samochodów tuleje i sworznie są integralnymi częściami wahacza, czego przykładem są wahacze aluminiowe. Wahaczy może być nawet po kilka na jednym kole (górne i dolne), dlatego badanie tego obszaru wymaga szczególnej uwagi. Usterki samego wahacza objawiają się stukami lub niewłaściwym prowadzeniem samochodu. Polegają one przede wszystkim na zmęczeniu materiału, z którego wykonany jest wahacz, wygięciu lub pęknięciu, np. w wyniku nadmiernej korozji. Diagnoza wahacza, oprócz wykonania jazdy próbnej, polega przede wszystkim na ocenie wzrokowej w celu ustalenia, czy w odniesieniu do niego nie występują opisywane zjawiska.

Jeśli chodzi o objawy zużycia tulei metalowo-gumowych, mogą one polegać przede wszystkim na skrzypieniu podczas przyspieszania lub hamowania, stukaniu w trakcie jazdy po nierównej nawierzchni, przedwczesnym lub nierównomiernym zużyciu opon oraz wyczuwalnym luzie na kierownicy (pogorszonej precyzji prowadzenia). Nawet mały luz na tulei będzie słyszalny, a z czasem także odczuwalny przez użytkownika pojazdu. 
Największą pewność dadzą oględziny elementu, gdy uniesiemy samochód na podnośniku, możemy stwierdzić, czy nie doszło do zmęczenia lub pęknięcia gumy, z jakiej wykonana jest tuleja. 

Jeśli chodzi o sworzeń wahacza, ponadnormatywne zużycie tego elementu może mieć fatalne konsekwencje dla kierującego pojazdem. W skrajnym przypadku „wybity” sworzeń może odłączyć wahacz od zwrotnicy, co uniemożliwi kierowanie. Równocześnie, nawet wtedy, gdy stwierdzimy jedynie przetarcie osłony gumowej sworznia, należy wymienić cały element. Dlaczego? W takich sytuacjach występuje duże prawdopodobieństwo, że uszkodzeniu uległ również przegub kulowy, wobec czego istnieje niebezpieczeństwo jego rychłej awarii nawet po wymianie osłony. Gumowa osłona może dodatkowo zamknąć w swym wnętrzu szkodliwe dla przegubu substancje, przyspieszając proces korozji przegubu. Ponadto, prawidłowa praca przegubu kulowego wymaga obecności substancji smarującej. Uszkodzona osłona może doprowadzić do straty tej substancji, która może zostać wypłukana przez wodę, wyschnąć lub zostać zanieczyszczona przez ciała obce.

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Wahacz Delphi Technologies

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 6

  • 5
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony