ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Części i regeneracja

Części i regeneracja

2 miesiące temu  09.05.2019, ~ Administrator   

Wiosenna wymiana filtrów? To klucz do długiego życia auta
Strona 1 z 2

Od samego początku istnienia motoryzacji pojazdom mechanicznym towarzyszy termin filtracji. Podlegają jej nie tylko części, które znajdują się w silniku, ale również powietrze obecne w kabinie. To od sprawności tego systemu zależy nasze zdrowie oraz żywotność auta. Kiedy i który filtr wymienić, by podnieść komfort jazdy oraz sprawność samochodu?

System filtracji

Filtracja służy przede wszystkim podniesieniu bezawaryjności układów, zwiększeniu interwałów wymiany płynów eksploatacyjnych, ale także podniesieniu komfortu, czy bezpieczeństwa podróżowania. Czas wymiany filtrów olejów zwiększa się – producenci części samochodowych starają się aby oferowane przez nich elementy odznaczały się długą żywotnością. Niektóre zalecenia mówią nawet o wymianie filtrów dopiero po drugiej zmianie oleju.

Dla wielu właścicieli samochodów taki przedział czasowy jest na rękę – sam przegląd samochodu kojarzy się z przykrym obowiązkiem. A to błąd, bo wiosenne porządki powinny obejmować także auto, które przez kilka miesięcy było narażone na trudne warunki drogowe i atmosferyczne. Nie bez powodu mechanicy dbający o swoją renomę oferują wymianę filtra właśnie wiosną podczas wymiany oleju, który ulega degradacji ze względu na przejechany dystans i czas.

I o ile o filtr oleju możemy być spokojni, o tyle pozostałe – w tym szczególnie powietrza – uważane są za mało istotne z punktu widzenia żywotności samochodu. Czy rzeczywiście warto je pomijać podczas wiosennego przeglądu?

Jeden filtr – wiele zadań

Wielozadaniowość to domena naszej cywilizacji. Nie dotyczy to tylko rzeczy codziennego użytku. Ta funkcja dotarła także do motoryzacji, gdzie jeden element odpowiada za poprawność działania wielu układów. Doskonałym przykładem jest filtr paliwa – zaniedbywanie jego wymiany pociąga za sobą wiele konsekwencji – nie tylko niemożność uruchomienia silnika, lecz także uszkodzenie skomplikowanych układów wtryskowych, polegających na zatarciu pomp i wtryskiwaczy.

Podobnie filtr powietrza – długo niewymieniany prowadzi do uszkodzeń przepływomierzy, czujników ciśnienia czy temperatury powietrza w układzie dolotowym odbijając się również na trwałości turbosprężarki.

– Najdroższymi uszkodzeniami spowodowanymi zaniedbaniem w obsłudze może być nawet awaria automatycznej skrzyni biegów – komentuje Mateusz Bednarski, ekspert techniczny i szkoleniowiec marki KAMOKA.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 2

  • 2
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony