Powszechnie uważa się, że zwrotnica koła jest elementem, który kończy swój żywot wraz z autem, a jego wymiana konieczna jest jedynie w przypadku nadmiernego skorodowania, zniszczenia w wyniku wypadku, uderzenia zawieszeniem o nierówność drogi lub w przypadku braku możliwości wymontowania łożyska koła ze zwrotnicy.
Nie są to jednak jedyne powody, dla których zachodzi potrzeba wymiany tego elementu. Powodem do wymiany zwrotnicy jest chociażby brak należytej ostrożności podczas wymiany klocków hamulcowych. Krzywo wkręcona prowadnica zacisku powoduje uszkodzenie gwintu w zwrotnicy i konieczność jej wymiany.
W przypadku zwrotnic aluminiowych, popularnych zwłaszcza w samochodach marki Audi, bardzo często dochodzi do uszkodzenia zwrotnicy podczas wymiany części eksploatacyjnych mechanizmu zwrotniczego. Podwodów jest kilka. Brak możliwości odkręcenia górnej śruby mocującej wahacze lub zbyt mocne jej dokręcenie po ich wymianie, skutkuje pęknięciem tego jakże ważnego bezpieczeństwa elementu zawieszenia.
Czym w takim razie jest zwrotnica z technicznego punktu widzenia? Zwrotnica koła jest elementem zawieszenia, odpowiedzialnym za prowadzenie koła samochodu w pozycji przewidzianej przez zawieszenie i układ kierowniczy. W zależności od konstrukcji samochodu, jej dolna część połączona jest z wahaczem poprzecznym, natomiast do górnej części przymocowana jest dolna część kolumny McPhersona lub górny wahacz. W przypadku kół przednich, do zwrotnicy przymocowany jest zarówno układ kierowniczy, za pomocą końcówek kierowniczych, jak również osadzone jest w niej łożysko koła lub przykręcona jest do niej jego piasta. Ceny zwrotnic oryginalnych w ASO nie należą do najniższych, dlatego duża część kierowców decyduje się na zakup elementów używanych, co znacznie obniża koszty naprawy. Nie zawsze jednak jest to dobry wybór, np. ze względu na brak możliwości sprawdzenia części przed zakupem pod kątem jej prawidłowych właściwości jezdnych.
Dlatego Inter Cars SA, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom warsztatów, aby mogły montować sprawdzone i nowe części swoim klientom, wprowadza do oferty zwrotnice producenta FORTUNE LINE w korzystnych cenach. W pierwszej kolejności wprowadzono do oferty zwrotnice z grupy VAG, natomiast do końca roku 2017 zostanie dodanych ok. 100 rodzajów zwrotnic, przeznaczonych do takich pojazdów jak Ford, Opel, Peugeot, Renault oraz Fiat. W planach na 2018 rok planowane jest również rozszerzenie asortymentu o zwrotnice do pojazdów japońskich i koreańskich.
Trochę informacji o prawidłowym doborze zwrotnic. Do każdej pozycji przypisany jest numer oryginału (OE), znajdujący się w zakładce „Zamienniki”>„Inne kody” Katalogu on-line, co znacznie ułatwia prawidłowy dobór części, ponieważ w wielu przypadkach do jednego modelu samochodu występuje kilka rodzajów zwrotnic. W przypadku pojazdów z grupy VAG, niektóre pozycje zostały uzupełnione także o numery PR. Są one stosowane w grupie VAG od 1999 roku. Składają się z trzech znaków, np.: „1LB” lub „1KD”. W wielu przypadkach nawet mając model, rocznik i numer VIN samochodu, tylko podanie numeru PR wskaże odpowiednią część w sposób jednoznaczny. Numery PR są zapisane na naklejce w bagażniku i/lub w książce serwisowej danego auta. Dodatkowo możliwie najdokładniej dopracowane zostały informacje dodatkowe w Katalogu on-line, aby umożliwić prawidłowy dobór części. Po wybraniu/wyszukaniu zwrotnicy, w zakładce „Szczegóły”, można podejrzeć różnego rodzaju ograniczenia np.: rozmiar tarczy hamulcowej, średnica otworu mocowania sworznia wahacza, liczbę otworów mocowania piasty, ograniczenia daty produkcji od/do, itp.
Elementy zawieszenia producenta FORTUNE LINE, wytwarzane w zakładach produkcyjnych zajmujących się wyrobem komponentów przeznaczonych na tzw. „pierwszy montaż”, charakteryzuje bardzo korzystny stosunek jakości do ceny. Wieloletnie doświadczenie w produkcji części w połączeniu z użyciem najnowocześniejszych technologii oraz złożonym procesom kontroli jakości, powodują, że produkty FORTUNE LINE są dobrze rozpoznawalne i cenione na niezależnym rynku części zamiennych.
Komentarze (0)